روسیه رویکرد گروههای مسلح ضدسوری تحت الحمایه ریاض را بن بست خواند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه رویکرد تشکل معارضان سوری موسوم به کمیته عالی مذاکرات وابسته به عربستان سعودی را مسیر منتهی به بن بست خواند.

به گزارش ایسکانیوز لاوروف با اشاره به دیدار خود با استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه که روز چهارشنبه در مسکو انجام گرفت، خاطرنشان کرد، در این دیدار در باره مقدمات ازسرگیری مذاکرات سوری-سوری در ژنو گفت وگو و تبادل نظر شد.
وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) به نقل از سخنان لاوروف نوشت: ضرورت اجرای کامل توافق ها برای حل سیاسی مسائل سوریه از جمله مصوبات شورای امنیت سازمان ملل و در وهله نخست مفاد قطعنامه 2254 این شورا بررسی شد.
دور جدید مذاکرات سوری سوری تحت نظارت نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، امروز (پنجشنبه) در ژنو آغاز می شود.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که در قطعنامه 2254 بر فراگیر بودن هیات معارضان سوری تاکید شده و این اصل در توافقنامه 30 ماه ژوئن سال 2012 ژنو هم مورد اشاره قرار گرفته است.
وی ادامه داد: معارضان سوری از تشکل کمیته عالی مذاکرات (وابسته به عربستان سعودی یا گروه ریاض) که همواره به قطعنامه 2254 استناد می کنند، سعی می کنند سهم گروههای دیگر را برای شرکت در مذاکرات نقض کنند.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: این گونه رفتار به بن بست منتهی می شود و از دی میستورا نیز خواستیم تا بن بست بودن این رویکرد را برای معارضان تشریح کند.
لاوروف همچنین ادامه داد: در تماس با شرکای منطقه ای و اروپایی حامی تشکل کمیته عالی مذاکرات نیز بر این نکته (بن بست بودن رویکرد آنها) تاکید می کنیم. باید در مذاکرات شرایط مشارکت معارضان موسوم به گروه مسکو، قاهره، آستانه و حمیمم هم فراهم شود.
وی در پایان افزود: باید راهی برای جلب مشارکت کردها به روند مذاکرات ژنو یافت.این اقدام ساده نیست و ترکیه با آن مخالفت می کند. تلاش می کنیم با شرکای ترک برای حل این مساله در تماس های دوجانبه راه حل پیدا کنیم.

۳۰۰/۳۰۰

کد خبر: 742417

وب گردی

وب گردی