باقری: تقویت ابزار مشتقه باید در اولویت کار بورس کالا باشد

مدیر کالا و انر‍ژی کارگزاری بانک کشاورزی گفت: توسعه ابزارهای مشتقه بر روی محصولاتی که شرایط معاملات اوراق مشتقه در آنها وجود دارد می بایست جزو اولویتهای اصلی بورس کالا قرار گیرد.

مصطفی محمد باقری در گفت و گو با ایسکانیوز ارزیابی خود از عملکرد بورس کالا در سالی که گذشت را اینگونه بیان کرد: ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال 95 در مقایسه با سال 94 با رشد قابل توجهی همراه بود و همچنین تسری ماده 33 قانون بهره وری و منابع طبیعی به سایر استانها در بخش کشاورزی باعث رشد رینگ معاملات کشاورزی در بورس کالا شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی توسعه نیشکر، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و بسیاری از شرکت های تولیدی و بازرگانی فعال در بخش کشاورزی نیز بخش زیادی از معاملات خود را در بورس کالای ایران متمرکز کردند.

باقری به عامل تاثیرگذار در رشد سالانه معاملات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: حمایت دولتمردان از تمرکز معاملات بخش های مختلف تولیدی، صنعتی و بازرگانی کشور در بورس کالا و حرکت از بازارسنتی به سمت بازارهای مدرن و رقابتی که مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت خواهد بود از مهمترین دلایل رشد سالانه معاملات در بورس کالای ایران بوده است.

مدیر کالا و انر‍ژی کارگزاری بانک کشاورزی با اشاره به مهمترین رخدادهای بورس کالا در سال 95 گفت: تامین مالی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی که به منظور پرداخت پول گندمکاران بود با استفاده از ابزار سلف موازی در بستر بورس کالای ایران با موفقیت عملیاتی شد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون به خوبی از ظرفیت های موجود در بورس کالا به خصوص در تامین مالی صنایع مختلف تولیدی کشور که می توانند با استفاده از ابزارهای مالی جدید در بورس کالای ایران تامین مالی شوند استفاده نشده است.

باقری با تاکید بر اولویت های اصلی بورس کالا گفت: توسعه ابزارهای مشتقه بر روی محصولاتی که شرایط معاملات اوراق مشتقه در آنها وجود دارد می بایست جزو اولویتهای اصلی بورس کالا قرار گیرد و بتدریج این نوع معاملات باید در کنار معاملات فیزیکی نیزعملیاتی شود.

مدیر کالا و انر‍ژی کارگزاری بانک کشاورزی گفت: برای ایجاد قیمت گذاری شفاف و مناسب در کالاها باید رانت و فساد از میان رود و بورس کالا کارکرد واقعی خود را داشته باشد، همچنین می بایست سقف قیمتی برای برخی کالاها برداشته شود و اجازه دهند تا کشف قیمت بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تمرکز معاملات در بورس کالا باعث جلو گیری از رانت میشود، گفت: شاید گفته شود که پایین بودن عرضه محصولات و واقعی نبودن آن توسط عرضه کنندگان باعث تعیین سقف قیمتی برای برخی کالاها شده است اما می توان از طریق تعامل باعرضه کنندگان مانع عرضه محدود و استفاده ابزاری از بورس کالا شد که این اقدام علاوه بر اینکه باعث کنترل و مدیریت تقاضای بازار می شود از انحصاری شدن خرید هم نیز جلوگیری خواهد کرد.

به گفته مدیر کالا و انر‍ژی کارگزاری بانک کشاورزی، بورس کالا مکانی مطمئن برای قیمت گذاری شفاف است و به تدریج بایستی سقف قیمتی برای بعضی از کالاها برداشته شود.

وی به الزامات قانونی و بسترهایی که باید برای رشد بورس کالا جهت ایفای نقش بهتر در عرصه اقتصاد کشور فراهم شود اشاره کرد و گفت: حمایت های بیشتر دولت و مجلس از بورس کالا و همچنین ایجاد الزامات قانونی از سوی مجلس برای وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا برای تمرکز معاملات در بورس کالا به عنوان یکی از این راهکارهای موثر جهت بهبود روند معاملات بورس کالا محسوب می شود.

باقری درپایان تمرکز معاملات در بورس کالای ایران را یکی از راه های مبارزه با رانت و فساد دانست و گفت: تمرکز معاملات صنایع مختلف در بورس کالا نه تنها باعث شفافیت معاملات میشود بلکه زمینه از بین رفتن ریشه های فساد و رانت را از بین می برد بنابراین می توان گفت که بورس کالای ایران بعنوان بستری امن می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 742475

وب گردی

وب گردی