پیام ایزابل هوپر به مناسبت روز جهانی تئاتر

پیام روز جهانی تئاتر که هر سال توسط یکی از صاحب نظران یا هنرمندان تئاتر نوشته می شود امسال توسط بازیگر صاحب نام تئاتر و سینمای فرانسه ایزابل هوپر منتشر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، ایزابل هوپر بازیگر شناخته شده فرانسوی به عنوان هنرمند منتخب انستیتو بین المللی تئاتر در آستانه فرا رسیدن روز جهانی تئاتر پیام خود را به این مناسبت منتشر کرد.

در متن پیام ایزابل هوپر به مناسبت روز جهانی تئاتر آمده است: «یک بار دیگر کنار هم جمع شده‌ ایم. کنار هم جمع شده‌ایم تا در یک روز بهاری پنجاه و پنجمین جشن سالانه روز جهانی تئاتر را در سراسر دنیا برگزار کنیم. فقط یک روز، ۲۴ ساعت به جشن تئاتر اختصاص یافته و ما اینجا در پاریس همانند هنرمندان تئاتر در سراسر شهرهای بزرگ دنیا برای ستایش و تکریم هنر تئاتر کنار هم این روز را جشن می گیریم. پاریس یک شهر جهانی است، شهری مناسب برای جا دادن کلوب‌های تئاتر سنتی در روز جشن؛ از اینجا در پایتخت فرانسه ما می­ توانیم خودمان را از طریق تجربه تئاتر نوح و بونراکو به ژاپن بفرستیم، خطی از اینجا تا آنجا با تجربیاتی به تنوع اپرای پِکینگ و کاتاکالی؛ صحنه به ما اجازه می­دهد بین یونان و اسکاندیناوی منتظر بمانیم همانطور که می ­توانیم خودمان را در آیسخولوس و ایبسن، سوفلوس و استیریندبرگ پاکت کنیم؛ به ما اجازه می ­دهد بین بریتانیا و ایتالیا نقل مکان کنیم همانطور بالعکس بین ساراه کانِ و پیرنادِلو. در این بیست و چهار ساعت، ممکن از فرانسه به روسیه برویم، از راچینِ و مولیری به چِخوف؛ همچنین می ­توانیم در عرض آتلانتیک مثل یک پیچ الهام بخش برای خدمت در دانشگاه کامپوس کالیفرنیا حرکت کنیم، دانشجوی جوانی را برای ثبت نام مجدد در تئاتر بفریبیم.

در واقع، تئاتر حیاتی پر رونق دارد که از زمان و مکان تبعیت نمی­ کند؛ مؤثرترین قطعات تئاتری از دستاوردهای قرنهای پیشین تغذیه می­ شوند، و حتی کلاسیک­ ترین کارها نیز با اجرای مجدد، مدرن و زنده می­ شوند. تئاتر همواره از خاکستر خود دوباره متولد می­شود، تنها کنوانسیونهای پیشین را در قالبهای جدید می ­ریزد: اینگونه است که تئاتر زنده می ­ماند. پس بدیهی است که روز جهانی تئاتر، روزی عادی مانند سایر روزها نیست.

وی در بخش دیگری از پیام خود آورده است: هرگاه به این پیام که مفتخرم برای نوشتن آن از من دعوت شده، فکر می­ کنم، تمام رویاهای این صحنه را بیاد می ­آورم. البته منصفانه نیست که بگویم به تنهایی به سالن یونسکو آمدهام؛ همه شخصیتهایی که تا به حال بازی کرده­ ام، در اینجا همراه من هستند. همچنین، امروز که من در پیشگاه شما ایستاده ­ام، همه شخصیتهایی که آنها را دوست دارم و به عنوان یک تماشاگر آنها را تحسین می­ کنم، همراه من هستند. بنابراین، این گونه است که من جهانی هستم. من یونانی هستم، آفریقایی، سوریه ای، ویتنامی، روس، برزیلی، ایرانی، رومی، ژاپنی، یک نیویورکی، یک مارسی­ای، فیلیپینی، آرژانتینی، نروژی، کره ­ای، آلمانی، اتریشی، انگلیسی- یک شهروند جهانی واقعی، با فضیلت انسانی که در وجود من نهفته است. زیرا اینجا است، روی صحنه و در تئاتر که ما در آنجا جهانی شدن واقعی را می ­یابیم.

هوپر همچنین نوشته است: درست چهار سال پیش در ۲۰۱۳، داریو فو گفت: "تنها راه حل بحران در امید زیاد به تعقیب توهمات علیه ما نهفته است، به ویژه بر علیه افراد جوانی که می­ خواهند هنر تئاتر را بیاموزند: بنابراین، یک پراکندگی تازة بازیگران آشکار خواهد شد که بدون شک با پیدایش ارائه ­ای نو، منجر به سودهای غیر قابل تصور میشود. سود غیر قابل تصور مانند یک فرمول خوب است که ارزش این را دارد که در هر بیانیة سیاسی گنجانده شود، این طور فکر نمی­کنید؟ من درست پیش از انتخابات ریاست جمهوری در پاریس هستم، می ­خواهم پیشنهاد کنم که آنانی که ظاهراً بر ما حکومت می ­کنند باید از سود غیر قابل تصوری که از طریق تئاتر حاصل می­ شود، آگاه باشند. اما همچنان دوست دارم با تأکید بگویم، بدون تعقیب توهمات!

ایزابل هوپر تاکنون سه جایزه بهترین بازیگر زن از جوایز لومیر فرانسه را دریافت کرده و بارها در مراسم سزار و جشنواره هایی چون ونیز، کن و برلین جایزه برده است. هوپر در سال ۲۰۰۸ نیز نشان «لژیون دونور» فرانسه را به گردن آویخت.

پیام روز جهانی تئاتر سال ۲۰۱۷، در ۲۷ مارس(۷ فروردین ۹۶) در تالار مرکزی یونسکو قرائت خواهد شد.

500

کد خبر: 742544

وب گردی

وب گردی