فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا مدعی شد، ارتباط "غیر قابل انکاری" میان روسیه و فرمانده ارتش ملی لیبی وجود دارد و بر نگرانی واشنگتن درباره تعمیق نقش مسکو در لیبی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، اوایل همین ماه خبرگزاری رویترز گزارش داد روسیه ظاهرا نیروهای ویژه‌ای را در یک پایگاه هوایی واقع در غرب مصر و در نزدیکی مرز لیبی مستقر کرده است؛ گزارشی که روسیه آن را تکذیب کرد.

ژنرال توماس والدهاوزر، فرمانده ارشد ارتش آمریکا که بر نیروها در آفریقا نظارت دارد، درباره حضور نیروهای روسی در لیبی گفت: روس‌ها در آنجا حضور دارند و تلاش می‌کنند تا در لیبی که محل نگرانی شده،‌ نفوذ کنند. آنها تلاش می‌کنند روی اقدامات تاثیر بگذارند و ما با نگرانی شاهد فعالیت‌های آنها هستیم و بجز حوزه نظامی اخیرا شاهد هستیم که آنها وارد فعالیت‌های اقتصادی هم شدند.

‌آمریکایی‌ها و مقام‌های دیپلماتیک معتقدند که هرگونه استقرار نیرو ممکن است تلاشی در حمایت از خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی باشد. ژنرال توماس والدهاوزر تاکید کرد: از نظر ما روس‌ها مایل به نفوذ در فعالیت‌های داخل لیبی هستند. گمان می‌کنم روس‌ها و حفتر ارتباطاتی دارند که در وهله کنونی غیر قابل انکار است.

تردیدها درباره نقش روسیه در شمال آفریقا با رشد نگرانی‌ها در واشنگتن در خصوص نیات مسکو در لیبی غنی از نفت همزمان شده است. کشورهای غربی بسیاری از جمله ایالات متحده آمریکا در دو سال گذشته نیروهای عملیاتی ویژه و مشاوران نظامی به لیبی اعزام کرده‌اند. ارتش آمریکا هم در حمایت از کمپین سال گذشته موفقیت‌آمیز لیبی برای بیرون راندن داعش از شهر سرت، ‌حملات هوایی در این کشور انجام می‌دهند.

فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا گفت،‌ ایالات متحده "نیروهایی را در لیبی نگه می‌دارد تا به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند و در صورتی که اقدامات بیشتری علیه داعش لازم بود،‌ با دولت تحت حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس همکاری کنند."

ایسنا

۳۰۰/۳۰۰

کد خبر: 742635

وب گردی

وب گردی