انتقاد قلیچدار اوغلو از سخنان اردوغان

 رئیس حزب اصلی مخالف دولت در مجلس ترکیه دیروز به شدت از اظهارات رئیس جمهور این کشور که گفته است اگر رفتارهای کنونی دولت های اروپایی علیه ترکیه ادامه یابد، اروپایی ها در خیابان ها امنیت نخواهند داشت، انتقاد کرد. 

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ینی چاغ چاپ ترکیه، کمال قلیچدار اوغلو در نشستی که با حضور نمایندگان سازمان های مردم نهاد و شورایاران در آنکارا برگزار شد، این سخنان رجب طیب اردوغان را بسیار با اهمیت دانست و گفت: آیا اردوغان با این سخنان می خواهد بگوید که من مسئول القاعده و (گروه تکفیری صهیونیستی)‌داعش هستم؟

وی افزود: تردیدی ندارم که طرفداران احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی نیز به اندازه من از این سخنان ناراحت شده اند. بی تردید همه شهروندان که حسن نیت دارند از این موضوع ناراحتند که چرا ما با همه جهان وارد نزاع شده ایم و چرا این گونه سخن می گوییم؟

قلیچدار اوغلو گفت: کسی که نتواند جلوی زبان خود را بگیرد ،‌ نمی تواند به خوبی یک دولت را اداره کند.

وی گفت: ترکیه از حدود دو و نیم سال پیش عملا با نظام ریاستی اداره می شود. ما به صورت آشکار این موضوع را مشاهده می کنیم که در این مدت ترکیه با چه خطراتی مواجه شده است.

رئیس حزب جمهوریت خلق در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داد، تصویب تغییرات در قانون اساسی ترکیه بی طرفی دولت را از میان خواهد برد زیرا رئیس جمهور ترکیه همزمان خواهد توانست رئیس یکی از احزاب سیاسی نیز باشد. تغییرات در قانون اساسی ترکیه که قرار است در 16 آوریل به همه پرسی گذاشته شود ،‌ هیچیک از مسائل ترکیه را حل نخواهد کرد.

وی گفت: این تغییرات موجب حل مسائل اقتصادی و مسئله تروریسم نخواهد شد و برای ترکیه ثبات به همراه نخواهد آورد.

قلیچدار اوغلو تاکید کرد، تنها چیزی که تغییر خواهد کرد، نظام سیاسی خواهد بود که از دموکراسی پارلمانی به نظام اقتدارگرای تک نفره تبدیل خواهد شد. این تغییرات مسئله ساز خواهد بود و جامعه ترکیه را دچار دو دستگی خواهد کرد.

قلیچدار اوغلو با اشاره به تنش های اخیر در روابط ترکیه با هلند و آلمان، دولت بینعالی ییلدیریم را متهم کرد که با هدف افزایش حمایت از تغییرات در قانون اساسی ترکیه به تنش با این کشورها دامن زده است.

وی تاکید کرد، ‌تاوان این مسائل را شهروندان ترکیه ای مقیم هلند و آلمان و تجار ترکیه می پردازند.

قلیچدار اوغلو گفت نظام ریاستی که عملا در ترکیه از دو و نیم سال پیش اجرا می شود، هزینه های سنگینی را بر این کشور تحمیل کرده است و اکنون سران دولت در پی آن هستند که این نظام را به نظام مبتنی بر قانون اساسی تبدیل کنند.

کد خبر: 742644

وب گردی

وب گردی