اذعان ارتش آمریکا به کشتار غیرنظامیان در غرب موصل

ارتش آمریکا با اذعان به کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری این کشور در غرب موصل، اعلام کرد در مورد این کشتار که عراق آن را "فاجعه انسانی" توصیف کرده تحقیق می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ستاد مرکزی فرماندهی ائتلاف غربی مبارزه با داعش در آمریکا، مدعی است حملات هوایی روز 17 مارس (27 اسفند) بنابر درخواست دولت عراق انجام گرفته است.

بر اساس گزارشها در این حملات هوایی بیش از ۱۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند؛ آماری که به علت ادامه نبردها در غرب موصل به طور رسمی قابل بررسی و تایید نیست.

با وجود این، خبرنگاران حاضر در غرب موصل و عراقیانی که موفق به فرار از این شهر شده‌اند می‌گویند بیرون آوردن ۵۰ جسد از زیر آوارها را دیده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، یک زن اهل موصل که ۹ عضو خانواده‌اش را در این حملات از دست داده گفته هنوز صدها جسد زیر آوارهای محله جدیده در غرب موصل باقی مانده است.

روز شنبه پس از آن که دولت عراق کشته شدن غیرنظامیان در غرب موصل را رسما تایید کرد، عثمان نجیفی، معاون رییس‌جمهوری عراق، با فاجعه انسانی خواندن این رویداد خواستار برگزاری جلسه فوری پارلمان در این رابطه شد.

در واکنش به این گزارش‌ها، ارتش آمریکا گفته حفاظت از جان غیرنظامیان همچون همیشه اولویت ارتش این کشور بوده و هرگونه گزارشی در مورد کشته شدن غیرنظامیان را به طور جدی مورد بررسی قرار می‌دهد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گزارش داده در صورت تایید آمار این کشتار، این حملات هوایی می‌تواند در میان مرگبارترین کشتار غیرنظامیان طی حملات انجام شده از سوی آمریکا در عراق قلمداد شود. حملاتی که آمریکا و متحدانش نخستین بار در سال ۲۰۰۳ با شعار سرنگونی دولت صدام دیکتاتور سابق عراق آغاز کردند.

در همین حال، ساکنان محلی می‌گویند تروریستهای داعش عمدا اعضای خود را در میان غیرنظامیان پخش کرده‌اند و از خانه های مسکونی و شهروندان عادی موصل به عنوان سنگر و سپرانسانی استفاده می‌کنند.

پیشتر سازمان ملل هم در مورد گزارش‌های مبنی بر کشته‌شدن غیرنظامیان در حملات هوایی در غرب موصل به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

در این حال وزارت مهاجران و آوارگان عراق اعلام کرده که از زمان آغاز عملیات پس گرفتن غرب موصل، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از جنگ گریخته و آواره شده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید حدود ۶۰۰ هزار غیرنظامی هنوز در غرب موصل هستند که ۴۰۰ هزار نفر از آنها در بخش قدیمی شهر گیرافتاده‌اند.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده:سرلک

کد خبر: 742713

وب گردی

وب گردی