ظرفیت رسیدن به 40 میلیارد دلار تولید پتروشیمی در کشور وجود دارد

وزیر نفت گفت: ظرفیت افزایش تولیدات پتروشیمی تا 40 میلیارد دلار در کشور وجود دارد و مهم‌ترین مسأله در این راستا خوراک است.

به گزارش ایسکانیوز، بیژن نامدارزنگنه در مراسم بهره‌برداری از کارخانه پتروشیمی کردستان که با حضور رئیس جمهور صورت گرفت، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح یک واحد بزرگ صنعتی در استان کردستان هستیم که بزرگترین پروژه‌ صنعتی در تاریخ صنعت کردستان است.

وی با بیان اینکه این پروژه دارای مزیت‌های بزرگی است، گفت: طی سال‌های اخیر چندین پروژه پتروشیمی در مناطق کردنشین راه‌اندازی شده است.

وزیر نفت افزود: این پروژه با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 400 میلیارد تومانی که البته این توسعه ادامه خواهد داشت می‌تواند تحول بزرگی در این استان ایجاد کند.

وی گفت: این زنجیره به همراه آن چیزی که در لرستان است یک قدرت بزرگ ایجاد می‌کند البته باید بحث ایجاد صنایع پایین دستی به صورت ویژه دنبال شود.

زنگنه تصریح کرد: این کارخانه پتروشیمی می‌تواند در کمتر از 2 ساعت محصول تولید شده را به مرز برساند و اقدام به صادرات بکند و اگر صنایع تبدیلی گسترش پیدا کنند بهره‌وری بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در استان‌های غربی کشور پتروشیمی‌هایی از جمله کردستان، مهاباد، ایلام، لرستان و سه پتروشیمی در استان کرمانشاه دایر شده است و به زودی مجوز پتروشیمی کرمانشاه نیز داده می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه باید با ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر زنجیره تولید را در این استان ایجاد کنیم، گفت: اگر صنایع پایین دستی داشته باشیم مناطق کردنشین غرب کشور به قطب سوم پتروشیمی ایران تبدیل خواهد شد.

وی افزود: از آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون با افتتاح این پروژه‌ها در حوزه پتروشیمی، 9.5 میلیون تن تولید کشور افزوده شده است.

زنگنه با بیان اینکه ارزش این میزان 5.5 میلیارد دلار است، گفت: این مهم تا پایان دولت اول تدبیر و امید انجام شده و قطعا ادامه خواهد داشت.

وی گفت: قطعا می‌توانیم به 40 میلیارد دلار تولید پتروشیمی در کشور برسیم و مهم‌ترین مسأله در این راستا خوراک است.

وزیر نفت با بیان اینکه این قدم بزرگی است که آغاز شده و ادامه خواهد شد، گفت: این مهم را با جدیت خاص در تمام کشور دنبال خواهیم کرد.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 742714

وب گردی

وب گردی