ظهور نسل جدید کشتی فرنگی ایران

سی و پنجمین دوره جام جهانی کشتی فرنگی درحالی در روزهای پایانی سال 95 برگزار شد که با وجود کسب عنوان سومی تیم ایران، نسل جدیدی از کشتی گیران جوان را به دنیای کشتی معرفی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، تیم ملی کشتی فرنگی ایران که در سال های گذشته تقریبا با ترکیب شناخته شده ای از عنوان داران و قهرمانان جهان و المپیک خود پای به رقابت ها می گذاشت بعد از المپیک با تغییر کادر فنی درحال پوست اندازی و تغییر نسل در این رشته المپیکی است و به همین دلیل علی اشکانی سرمربی جوان به همراه کادر فنی خود، کار مشکلی را پیش رو خواهند داشت.
به طور حتم کشتی فرنگی با همه فراز و نشیب هایش یک دهه طلایی را پشت سر گذاشت. سال هایی که حمید سوریان، علی اشکانی، سامان طهماسبی، قاسم رضایی، فرشاد علیزاده، حبیب‌الله اخلاقی، امیر علی‌اکبری، امید نوروزی، سعید عبد ولی، بشیر باباجان زاده و طالب نعمت پور در میادین مختلف آسیایی، جهانی و المپیک برای کشورمان مدال کسب کرده و افتخار آفرینی کردند.
البته از این جمع سامان طهماسبی به تیم جمهوری آذربایجان پیوست، امیر علی اکبری و طالب نعمت پور نیز به واسطه دوپینگ برای همیشه از میادین محروم شدند که اگر اینچنین نبود، این دو به طور حتم تا سال ها می توانستند تیم ملی را در وزن های 85 و 13 کیلوگرم صاحب مدال کنند.
نباید از نظر دور داشت که نتایج درخشان تیم ملی کشتی فرنگی در بازی های المپیک 2012 لندن و سه طلای حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی توقعات مردم را از این رشته تا حد بسیار زیادی بالا برد و به همین دلیل کسب دو مدال برنز کشتی فرنگی در المپیک 2016 ریو به هیچ وجه مورد رضایت علاقمندان و کشتی دوستان قرار نگرفت.
از سوی دیگر کشورهای جهان برروی کشتی سرمایه گذاری سنگینی را انجام داده اند و کسب مدال از این پس در رقابت های جهانی و المپیک برای این رشته کار آسانی نخواهد بود.
سوای کشورهای قدرتمند کشتی جهان همچون روسیه که در همه وزن های کشتی آزاد و فرنگی در رقابت های جهانی و المپیک مدعی است، اما سایر کشورها همچون کوبا، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، کره جنوبی، آمریکا، ایتالیا، مغولستان، ازبکستان، گرجستان، آلمان، مجارستان، اوکراین، کره شمالی در تک وزن ها ستاره هایی دارند که کار را برای سایر مدعیان سخت خواهند کرد.
برای مثال ری هیگوچی و شینوبو اوتا نمایندگان تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ژاپن در وزن های 57 و 59 در المپیک 2016 ریو بودند که هر دو کشتی گیر ضمن داشتن استحقاق مدال طلای المپیک، به گردن آویز نقره بسنده کردند.
این دو با 21 سال سن در چهار سال آینده و در المپیک 2020 توکیو به پختگی کامل خواهند رسید و به نظر می رسد که ژاپنی ها حداقل دو مدال طلای 57 و 59 کیلوگرم المپیک را نشانه رفته است.
به هر ترتیب در چهار سال آینده تیم ملی کشتی فرنگی ایران نیز دیگر نمی تواند و نباید به فرنگی کاران و بزرگانی همچون حمید سوریان، سعید عبد ولی، امید نوروزی، قاسم رضایی و سایر کشتی گیران پا به سن گذاشته خود تکیه کند و از هم اکنون باید به فکر نفرات جایگزین برای آنان باشد.
از جام جهانی کشتی فرنگی سال 2017 آبادان بعد از رقابت های جهانی وزن های غیر المپیکی سال 2016 جهان که آذر ماه در بوداپست مجارستان برگزار شد می توان به عنوان مهمترین میدان و محک کادرفنی جوان و ملی پوشان جویای نام برد.
سامان عبد ولی، علی ارسلان، مهدی زیدوند، محمدعلی گرائی، رسول گرمسیری، یوسف قادریان، رامین طاهری و سید مصطفی صالحی زاده از فرنگی کاران جوانی بودند که در این رقابت ها کشتی های خوب و امید بخشی را مقابل حریفان خود و به خصوص روس های پرمدعا به نمایش گذاشته و نشان دادند که می توانند در کنار سایر بزرگان در سال های آینده حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.
عنوان سومی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در جام جهانی با جوانان آینده دار را در این برهه از زمان باید به فال نیک گرفت و هر چند ملی پوشان ایران در دیدار با قهرمانان جهان و المپیک روسیه با ناداوری نتوانستند راهی دیدار فینال شوند، اما غیرت، جنگندگی و انگیزه وصف ناپذیر آنان در دیدار برابر روسیه و همچنین دیدار رده بندی مقابل ترکیه، نشان از آینده درخشان کشتی فرنگی ایران در سال های آینده خواهد بود.
حضور در رقابت های قهرمانی آسیا در اردیبهشت سال 96 در هند و همچنین پیکارهای قهرمانی سال 2017 جهان مرداد ماه درفرانسه مهمترین رویدادهایی است که کشتی فرنگی پیش رو خواهد داشت و تیم دگرگون شده کشتی فرنگی برای موفقیت نیاز به حمایت، زمان و صبر و حوصله دارد.
به طور حتم چشمه جوشان کشتی ایران با وجود استعدادهای ناب و درخشان هیچگاه خالی از ستاره نخواهد بود و با توجه به نگاه فدراسیون به رده های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان در سال های آینده ستارگان زیادی در میادین کشتی ظاهر خواهند شد.
سی و پنجمین دوره جام جهانی کشتی فرنگی روز های 26 و 27 اسفند سال 95 در سالن کوثر شهر آبادان با قهرمانی تیم روسیه برگزار شد.
ایران در گروه یک با روسیه، قزاقستان و آلمان همگروه بود و در گروه دوم این رقابت ها نیز ترکیه، بلاروس، اوکراین و جمهوری آذربایجان قرار داشتند.
تیم روسیه در دیدار فینال با شکست جمهوری آذربایجان عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و فرنگی کاران کشورمان نیز در دیدار رده بندی با شکست 7 بر یک ترکیه بر سکوی سوم جام جهانی قرار گرفتند.
تیم ایران در مرحله مقدماتی تیم های آلمان و قزاقستان را شکست داد و با شکست برابر تیم قدرتمند روسیه از راهیابی به فینال بازماند.
تیم ملی کشتی فرنگی تاکنون 5 مرتبه در سال های 2010 ایروان ارمنستان، 2011 مینسک بلاروس ، 2012 سارانسک روسیه و 2014 تهران و 2016 شیراز عنوان قهرمانی کسب کرده است.
ملی پوشان ایران دو مرتبه در سال های 2013 تهران و 2004 تفلیس نایب قهرمان شدند و در سال های 2015 تهران، 2008 سمباتهی مجارستان و 2005 تهران به عنوان سوم دست یافته اند و در سال 1997 تهران هم چهارم شده و در 1990 کوتنبورگ سوید و 2007 آنتالیای ترکیه در جایگاه پنجم قرار گرفتند.
ایران پیش از این شش مرتبه در سال های 1997، 2005، 2013، 2014 و 2015 در تهران و 2016 در شیراز میزبان جام جهانی کشتی فرنگی بود و میزبانی جام جهانی در آبادان هفتمین میزبانی ایران از این رقابت ها بوده است.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 742732

وب گردی

وب گردی