دکتر میرزاده مدیریت مجموعه‎ بسیار حساسی را بر عهده دارند

دانشگاه آزاد اسلامی در کشور وحدت ملی ایجاد کرد؛ این تاکید بهمن کشاورز٬ رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی است. او می‎گوید هنگامی که دانشجویی از یک نقطه ایران به یک نقطه دیگر برای تحصیل می‌رود باعث وابستگی و پیوستگی در سطح کشور می‌شود و در بسیاری از نقاط٬ دانشگاه آزاد اسلامی ساختار و ذهنیت مردم یک منطقه را تغییر داده است.

به گزارش ایسکانیوز، اکثر فرهیختگان کشور معتقدند دانشگاه دولتی با این ابعاد که در سراسر کشور مراکز آموزشی دارد هنوز نتوانسته است مانند دانشگاه آزاد اسلامی نفوذ علمی و آموزشی داشته باشد. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی بسیاری از موانع و کمبودهای آموزشی را در کشور برداشته است.

رئیس اسکودا، وجود دانشگاه آزاد اسلامی را زاینده توسعه علم، فن و تخصص ارزیابی می‎کند و در عین حال اعتقاد دارد که این مرکز علمی- فرهنگی مرهون لطف و توجه خاص آیت‎الله هاشمی رفسنجانی(ره) به توسعه و پیشرفت کشور بوده و برای همین دانشگاهی به نام دانشگاه آزاد اسلامی را برای جوانان ایرانی راه‌اندازی کرده است. بهمن کشاورز در این مصاحبه از روابط خوب وکلا و کانون وکلای دادگستری با آیت‌الله هاشمی سخن گفته است. او می‌گوید ایشان با وکلا همکاری و رابطه دوستانه‌ای داشته است و همواره بر دفاع از حق مردم تأکیدات فراوانی داشته است.

اقدامات آموزشی کانون وکلا، ثمرات دانشگاه آزاد اسلامی در این 34 سال، تفاهم‎نامه‌ میان دانشگاه آزاد اسلامی و کانون‌ وکلای دادگستری، دلایل دشواری آزمون وکالت همچنین منشور حقوق شهروندی باعث شد تا از بهمن کشاورز برای پاسخ به پرسش‌ها وقت گفت‌وگو بگیرم.

در ادامه متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با رئیس اسکودا را می‌خوانید: ‌

به عنوان اولین سؤال بفرمایید رابطه آیت‎الله هاشمی رفسنجانی(ره) با کانون وکلا چگونه بود؟

ضمن ابراز تأسف فراوان از ارتحال آیت‎الله هاشمی، باید عرض کنم که ایشان روابط بسیار حسنه‎ای با کانون وکلا و وکلا داشتند. ایشان اهمیت نهاد وکالت و دفاع از حق مردم را خوب درک می‎کردند و به همین دلیل در مواردی که کانون‌های وکلا نیاز به حمایت معنوی (در زمینه قوانین و...) داشتند؛ کانون‌های وکلا همواره به ایشان مراجعه می‎کردند. در مقابل نیز آیت‎الله هاشمی دیدِ مثبتی به وکلا و کانون‎های وکلا داشتند.

این روابط حسنه از چه زمانی میان کانون‎های وکلا و وکلا با آیت‎الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت؟

از زمانی که ایشان رئیس مجلس شورای اسلامی بودند تا اواخر عمرشان، این روابط حسنه استمرار داشت و هرگز تقابل و تعارضی بین کانون‎های وکلا و آیت‎الله هاشمی به وجود نیامد.

آیت‎الله هاشمی بنیان‎گذار دانشگاه آزاد اسلامی بودند، فکر می‎کنید این دانشگاه تاکنون چه نقشی در توسعه علمی و فرهنگی کشور داشته است. ضمن اینکه رشته‎هایی مانند حقوق، علوم قضایی و رشته‎های مرتبط در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‏‌شوند؟

در پاسخ به پرسش شما ناچارم قائل به تفصیل شوم؛‌ اولاً به طور کلی وجود دانشگاه آزاد اسلامی زاینده توسعه علم، فن و تخصص است. بنابراین در این زمینه به دانشگاه آزاد اسلامی نگاه بسیار مثبتی دارم. البته ناگفته نماند که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چنین طرحی (راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی) وجود داشت؛ بنده و بعضی از همکاران و دوستان نیز از طریق مرحوم حمید مصدق از این امر مطلع شدیم. حتی جزواتی برای دانشگاه آزاد تنظیم کردیم، منتهی هدف آن دانشگاه این بود که «اگر کسی در موردی می‎خواهد اطلاعاتی کسب کند» بدون دریافت مدرک تحصیلی می‌تواند به آن مرکز مراجعه و از منابع استفاده کند. یعنی قرار شده بود که در نهایت به آن فرد یا افراد فقط مدرک حضور داده شود. ولی بنا به دلایلی نامعلوم که من هم هیچ وقت نفهمیدم راه‎اندازی دانشگاه آزاد عملی نشد. بنده جزوه حقوق جزا نوشتم، آقای محمدباقر میرسراجی جزوه حقوق مدنی، مرحوم دکتر رحیمی که متخصص حقوق بشر بودند، جزوه حقوق بشر و دکتر نورعلی تابنده جزوه حقوق خانواده را تهیه کردند. بنابراین ما جزوات درس‌های رشته حقوق را تحویل دادیم و حتی حق‎التألیف ما را هم پرداخت کردند، اما اینکه چرا دانشگاه آزاد راه‌اندازی نشد نمی‎دانم!

دانشگاه آزاد اسلامی بعد از انقلاب مقوله دیگری غیر از آن البته با دریافت مدرک بود. ولی همانطور که گفتم نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علم و دانش در سطح کشور مثبت ارزیابی می‎شود. ثانیاً دانشگاه آزاد اسلامی جنبه مهمتری غیر از توسعه علم دارد؛ دانشگاه آزاد اسلامی باعث تحکیم و وحدت ملی شده است. در حقیقت دانشگاه آزاد اسلامی به نوعی هماهنگی، هم‎آوایی و شناسایی مشترک بین اقوام و گروه‌های مختلف قومی را در سراسر کشور به وجود آورده است. به طور مثال؛ فردی در آزمون کنکور آن هم در بندر چابهار شرکت می‎کند، اما در شهرستان ارومیه قبول می‎شود یا شخصی در کرمانشاه امتحان می‎دهد و در دانشگاه زاهدان قبول می‎شود. این مجموعه‎ها باعث آشنایی افراد(دانشجویان) با فرهنگ‎ها و اقوام گوناگون کشور شده است و در نتیجه وحدت ملی را به ارمغان می‎آورد. بنابراین چنین امری بسیار حائز اهمیت است. ثالثاً وجود دانشگاه آزاد اسلامی به مثابه مراکز علمی و فرهنگی در نقاط دور افتاده کشور است.

منظورتان از اینکه فرمودید ناچار به تفصیل هستید چه بود؟

بله. در رابطه با اینکه گفتم باید قائل به تفصیل شویم منظورم این است که دانشگاه‌های سراسری، آزاد اسلامی، پیام‎نور، علمی و کاربردی و... باید درباره جذب دانشجو در رشته حقوق توجه خاصی نشان دهند. یعنی اینکه کشورمان مانند امروز به این تعداد دانشجو یا حقوقدان نیاز ندارد و نتیجه این شده است که ما با تراکم عجیب لیسانسه‌ها، فوق‎لیسانس‎ها و دکتراهای حقوق مواجه شده‎ایم. دانشجویان یا فارغ‎التحصیلان رشته حقوق به عنوان اشتغال وارد این رشته دانشگاهی می‎شوند. عده‎ کثیری از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق از ما گلایه دارند که چرا ظرفیت جذب در آزمون وکالت پایین است. درحالی‌که ما بر اساس نیاز کشور برای پذیرش کارآموز وکالت آگاهی می‎دهیم و آزمون را برگزار می‎کنیم. یعنی تعداد مورد نیاز واقعی بر اساس آمارهای قوه قضاییه و اطلاعات دقیق موجود است؛ کمیسیون تبصره ماده 1 قانون اخذ پروانه وکالت، میزان و تعداد را تعیین می‎کند. در داخل این کمیسیون رئیس دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب محل و رئیس کانون وکلا حضور دارند ضمن اینکه روسای دادگاه انقلاب و دادگستری در اکثریت قرار دارند و اطلاعات هم در نزد آن‌ها موجود است. بنابراین تعداد را آن‌ها معلوم می‎کنند و کانون‎های وکلا ناچار مکلف به پذیرش تعداد کم یا زیاد تعیین شده هستند، چرا که کانون در اقلیت قرار دارد. هرساله چند ده هزار نفر برای آزمون وکالت ثبت‎نام می‎کنند و حتی امسال هم بالای 69 هزار نفر در امتحان وکالت شرکت کردند. البته این عزیزان حق هم دارند، اما تعداد مورد نیاز(زیر 2 هزار نفر) را کمیسیون نام برده تعیین می‎کند. بنابراین دانشگاه‌های کشور باید در این باره تدبیری بیاندیشند که البته چنین فکری را باید وزارت علوم و آموزش عالی کشور کند. یعنی باید برای پذیرش دانشجویان حقوق در دانشگاه‌ها سخت‎گیری بیشتری نشان دهند. از طرفی برخی، توقعات دانشجویان رشته حقوق را بالا برده‌اند به این دلیل که پدرو مادرها می‎گویند فرزندشان در دانشگاه درس وکالت می‎خواند بعضی دیگر نیز به صورت طولی مقاطع دانشگاهی را بدون وقفه ادامه می‎دهند. یعنی پشت سر هم ابتدا در کارشناسی، بعد کارشناسی ارشد و در انتها دکتری حقوق می‎خوانند، اما در نهایت از دانشگاه جدا می‎شوند و در آزمون وکالت به موفقیت نمی‌‏رسند. عده‎ای دیگر از فارغ‎التحصیلان هم که در آزمون وکالت قبول می‎شوند بعد از 18 ماه کارآموزی در آزمون اختبار که امتحان بسیار سختی است رد می‎شوند. آن‎هایی هم که در این آزمون به موفقیت‎ می‎رسند؛ قسم می‎خورند و وکیل دادگستری می‎شوند. بعد از این مراحل، توقعات اجتماع، خانواده و ... از نظر مالی و مادی از آن‎ها به طور ناگهانی بالا می‎رود. در حالی‎که هیچ تغییری هم از نظر مالی برای وکلای جوان ایجاد نشده است. آن وقت عده‎ای هم، ما و کانون وکلا را به انحصارطلبی متهم می‎کنند. بنابراین امیدوارم که سیاستگذاران مملکت محاسبه دقیقی از پذیرش دانشجویان حقوق در دانشگاه‌ها و نیاز جامعه به وکیل در10 یا 20 سال آینده داشته باشند و اقدام موثری در این باره انجام دهند تا مشکلات امروز در آینده استمرار و تداوم نداشته باشند.

قبول دارید که در حق دانشجویان حقوق هم ظلم شده است؟

چطور؟

فرمودید بیش از 69 هزار نفر در آزمون وکالت ثبت‎نام کرده‎ بودند؛ در حالی‌که همه شرکت کنندگان فارغ‌التحصیل رشته حقوق نیستند یعنی فارغ‌التحصیلان رشته‎های فقه، معارف و حوزه هم در اقلیت قرار ندارند. بنابراین این امر باعث سیل عظیم شرکت‎ کننده در آزمون وکالت شده و به نوعی در حق دانش آموختگان رشته حقوق جفا و ظلم شده است.

من نمی‏‌خواستم این مسائل را بگویم، اما حالا که به آن اشاره کردید خدمتتان عرض می‎کنم؛ بله حرف‎های شما درست است. بند د ماده 8 قانون أخذ وکالت، اجازه داده تا تمام کارمندان دولت که با 30 سال سابقه کاری بازنشسته می‎شوند و 5 یا 10 سال متوالی و متناوب در واحدهایشان به کارهای حقوقی مشغول بودند؛ بدون آزمون و با نصف کارآموزی پروانه وکالت دریافت کنند! همچنین قضات محترمی که بعد از حداقل دو سال تمام یا حداکثر 30 سال خدمت می‎توانند بدون آزمون وکالت و تشریفات پروانه وکالت دریافت کنند. توجه داشته باشید بنده با 46 سال سابقه وکالت و با 72 سال سن اگر به صندوق حمایت کانون برای بازنشستگی مراجعه کنم، می‎گویند؛ پروانه وکالتت را بده و دیگر کار نکن و احتمالاً هم ماهیانه مبلغ 4 میلیون و 500 هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت کنم! بزرگوارانی که جزو بند د ماده 8 هستند علاوه بر دریافت حقوق بازنشستگی، پروانه وکالت نیز دریافت و از این طریق در امر وکالت فعالیت هم می‎کنند.

یعنی هیچ راهکاری برای اصلاح این بندها و تبصره‌ها وجود ندارد؟

این‎ها سیاست‌های کلان دولت و مملکت هستند و به ما ارتباطی ندارد. ما قادر به تأثیرگذاری در آن هم نیستیم. مطمئناً در این گونه موارد هر راهکاری هم که ارائه شود نتیجه‎ای ندارد. من با حرف شما کاملاً موافقم که از جهات مختلف به دانش‌آموختگان رشته حقوق جفا می‎شود. این قضیه‌ای که شما فرمودید در قانون کیفیت أخذ شناخته شده است. بنابراین یک راهکار برای حل قضیه تراکم وکیل در کشور این است که هیچ‌کس مانند قاضی، کارمند، وکلای حرفه‎ای و... بعد از اینکه «سنشان به 70 یا 75 سال رسید» دیگر حق وکالت نداشته باشند. بنابراین شاید با این روش تعادلی در حرفه وکالت به وجود بیاید و مانند امروز با تراکم وکیل مواجه نشویم. در اینجا لازم است پیشنهادی را به دانشگاه آزاد اسلامی درباره رشته حقوق ارائه کنم؛ آموزش حقوق در اکثر دانشگاه‎های دنیا این گونه است که از روز اول با بررسی پرونده‎های قضایی و حقوقی شروع می‎شود. بنابراین دانشگاه‎های ایران به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی بهتر است استادان رشته حقوق را به غیر از آشنا کردن دانشجویان با مصادیق و مفاهیم، به بررسی پرونده‌ در کلاس‎ها ملزم کند. متأسفانه همه دانشگاه‌های کشور مسائل نظری را اولویت قرار می‎دهند در حالی‎که در رشته حقوق؛ مباحث عملی، مهمتر از مسائل نظری هستند. بنابراین باید از سمت حقوقدانان نظری دور شویم و به حقوقدانان عملی و حرفه‎ای روی بیاوریم.

سال 89، کانون‎های وکلای اصفهان، چهارمحال بختیاری و... با دانشگاه آزاد اسلامی مناطق خود تفاهم‎نامه‎ای را برای استفاده متقابل از امکانات آموزشی، تقویت، رشد و توسعه بهینه علمی دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و کارآموزان وکالت و وکلای دادگستری، استفاده از زمینه‌های موجود درکانون وکلا و بهره‌مندی از وکلای باتجربه و کارآمد برای آشنایی دانشجویان رشته حقوق با مباحث علمی و آموزش تجارب و تکنیک‌های کاربردی به آن‌ها و همکاری جهت برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی بامحوریت موضوعات کاربردی علم حقوق امضا کرده‌اند. آیا شما از جزئیات این تفاهم‎نامه اطلاعی دارید و این سند همکاری با اسکودا هماهنگ شده بود؟

متأسفانه از جزییات این سند همکاری اطلاعی ندارم. آنچه که من به یاد دارم در سال 82 توافقی با دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم. تعدادی از دوستان و همکاران ما در آزمون ورودی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت و آن‎هایی که قبول شدند متناسب با وقتشان در مقطع کارشناسی ارشد مدرک گرفتند. این تفاهم‎نامه‎ای که شما به آن اشاره کردید با ما مطرح نشده است! اما به عقیده من، نفس چنین عملی بسیار خوب است. من همیشه توصیه می‎کردم که همکاران ما به مدارس و در مقطع راهنمایی تشریف ببرند و توصیفی از شغل وکالت داشته باشند و به دانش آموزان بگویند که این حرفه چیست. یعنی واقعیت‎های شغل وکالت را در کشورمان برای دانش‎آموزان روشن کنند چرا که نه تنها دانش‎آموزان مقطع راهنمایی بلکه افرادی که در مقطع دبیرستان تحصیل می‎کنند و حتی در دانشکده‎های حقوق وارد می‎شوند؛ بعضاً مبنای فکری آن‎ها از حقوق و حرفه وکالت فیلم‎ها و سریال‎های فرنگی است و بر آن ذهنیت، رشته حقوق و وکالت را انتخاب می‎کنند و در ادامه تحصیل دچار سرخوردگی می‌‏شوند. زیرا ذهنیت و تصورشان از این رشته و شغل با واقعیت‎های دانشگاه‎های داخلی مغایرت دارد. شاید این اقدام دیر باشد، اما خیلی هم دیر نیست؛ من امیدوارم که دانشگاه آزاد اسلامی چنین مسأله و امری را در دانشکده‎های حقوق برای دانشجویان این رشته نهایی و عملیاتی کند. ای کاش دوستان در کانون‎های وکلایی که با دانشگاه آزاد اسلامی در سال 89 تفاهم‎نامه امضا کرده‌اند از وجود چنین سندی ما را مطلع می‌کردند. به این دلیل که می‎توانستیم از ظرفیت‎های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و کانون‎های وکلای کشور برای آموزش و تشریح رشته حقوق و شغل وکالت برای دانشجویان استفاده کنیم.

گویا فرزندان شما هم در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده‎اند...

دخترم مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‎الملل و پسرم کارشناسی حقوقش را در دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده‌اند. در حال حاضر هردوی آن‌ها در حرفه وکالت فعالیت می‎کنند

منبع: انا

کد خبر: 742862

وب گردی

وب گردی