مهمترین عامل برتری فوتبال ایران مقابل چین از نگاه یک کارشناس فوتبال

یک کارشناس فوتبال،گفت: برتری برابر قطر به دلیل ارایه تاکتیک منسجم و مهمتر از آن آمادگی ذهنی و روانی انجام شد و در صورت داشتن همین فاکتورها برابر چین نیز به پیروزی خواهیم رسید.

به گزارش ایسکانیوز ،مجتبی تقوی گفت : تیم ملی ایران در دیدار سوم فروردین ماه برابر قطر بازی حساب شده ای از نظر تاکتیکی و فاکتورهای ذهنی و روانی ارایه کرد و به ویژه آنکه فوساتی سرمربی اروگوئه ای قطر پیش از دیدار با برخی اظهار نظرهای حاشیه ای سعی در به راه انداختن جنگ روانی داشت و سرمربی ایران نیز این موارد را پیش بینی کرده بود که قطری ها به ترفند های غیر فوتبالی متوسل خواهند شد.
تقوی ادامه داد: قطری ها ذهن خود را سرگرم حواشی و تماشاگران کرده بودند ،ضمن آنکه داور نیز تقریبا به نفع آنان سوت می زد و اگر بازیکنان تیم ملی ایران در آن دیدار کنترل خود را از دست داده و عصبی عمل می کردند شاید نتیجه دیگری رقم می خورد.
سرمربی اسبق سایپا ادامه داد: کی روش و بازیکنان تیم ملی در دیدار با قطر بسیار حساب شده و منطقی عمل کردند و حتی در صحنه هایی که دوربین سرمربی تیم ملی ایران را نشان می داد او مرتبا بازیکنانش را به آرامش دعوت می کرد.
تقوی با اشاره به اینکه در دیدارهای مهم مقدماتی جام جهانی تنها باید به فکر نتیجه باشیم و بی گدار به آب نزنیم، تصریح کرد: اگر ساختار دفاعی تیم ملی را در دیدار با قطر به هم می زدیم و بی محابا حمله می کردیم، روزنه ها برای قطر باز می شد و به همین دلیل وریا غفوی به جای رامین رضاییان در دفاع راست قرار گرفت و کی روش تحلیل بسیار درستی داشت و جابجایی نفرات تیم ملی موید حفظ ساختار دفاعی منسجم تیم ایران و بعد از آن حمله و رسیدن به گل بود.
به اعتقاد این کارشناس فوتبال ایران، ملی پوشان باید با همین شیوه و تاکتیک برابر چین ظاهر شوند. چرا که این تیم بعد از به خدمت گرفتن مارچلو لیپی متحول شده، البته این تحول زودگذر خواهد بود و باید مراقب باشیم از جایی که به قطر لطمه زدیم از همان جا در دیدار با چین لطمه نخوریم.
تقوی ادامه داد: به طور حتم در دیدار روز هشتم فروردین برابر چین، تماشاگران استقبال زیادی از مسابقه خواهند داشت و بازیکنان باید انگیزه ای منطقی در این دیدار داشته و تنها به دنبال اجرای دستورات تاکتیکی سرمربی تیم ملی باشند تا فضای سنگین ورزشگاه آزادی از روی دوش بازیکنان برداشته و موجب تضعیف چینی ها شود و با این شیوه هر قدر که از زمان بازی بگذرد، فشار روحی و روانی زیادی به بازیکنان حریف تحمیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه چین برای صعود به جام جهانی به سه امتیاز دیدار با ایران نیاز مبرم دارد، یادآور شد: باید اجازه دهیم آنها حمله کنند و از خط دفاعی قدرتمند خود برای طراحی حملات استفاده و با توجه به اینکه در آن بخش از نفرات بسیار خوبی سود می بریم، دروازه چین را تهدید کنیم.
این کارشناس فوتبال خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه در دیدار با قطر، ساختار دفاعی تیم ملی و تنوع در ساختار حمله بود و نفراتی همچون کریم انصاری فر، سردار آزمون و مهدی طارمی مرتبا جایشان با یکدیگر به عنوان هافبک راست، پشت حمله و نوک حمله جابجا و چرخشی عمل می کردند و با تعویض های کی روش ساختار تهاجمی تیم تغییر و نیروهای تازه نفس وارد زمین شدند که همین امر سبب شد بین خطوط سه گانه قطر شکاف ایجاد شود.
به گفته این کارشناس فوتبال، همین کار را نیز می توانیم با چین انجام دهیم و در مجموع چنانچه مسایل تاکتیکی، ذهنی و روانی را کنترل و به آن احاطه داشته باشیم، می توانیم موفق باشیم و با این روند این چینی ها هستند که هر قدر از زمان بازی بگذرد مشکلات روحی و روانی گریبانگیر آنان خواهد شد.
تقوی با تاکید بر اینکه هیچ تیمی را در مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا را نمی توان دستکم گرفت، گفت: هیچکس باور نمی کرد که چین بتواند کره جنوبی را شکست دهد و یا سوریه ای که با مشکل جنگ روبرو است با دوندگی، بازی درگیرانه و جنگنده بتواند ازبکستان را شکست دهد و به همین دلیل نباید از هم اکنون خود را در جام جهانی روسیه ببینیم.
وی تاکتیک تیم ملی فوتبال ایران را براساس ساختار دفاعی که متفاوت با بازی دفاعی است دانست و یادآور شد: در ساختار دفاعی همه در کار دفاعی برای ایجاد حمله بهتر کار می کنند و این یکی از تاکتیک های روز دنیا است و تیم ملی ایران در دیدار با چین نیز باید به چینی ها اجازه حمله دهد و آنها را خسته و ناامید کرده و هر چه که از زمان بازی می گذرد آنها را مایوس تر کند.
تقوی همچنین با اشاره به برخی حاشیه های نیمکت تیم ملی و کنار گذاشتن دستیاران ایرانی توسط کی روش بیان داشت: اکنون زمان انتقاد نیست چرا که همه باید از تیم ملی به دلیل شرایط حساس حمایت کنند تا تیم ملی ایران نیز با تمام انرژی کار خود را انجام دهد و البته نقدهای جدی به کارکرد و نحوه عملکرد تیم ملی وجود دارد که بهتر است فدراسیون فوتبال بعد از صعود به جام جهانی آنها را بررسی و آسیب شناسی کند.
وی ادامه داد: حضور مربیان بزرگی مانند کی روش در راس کادر فنی، فرصتی برای تربیت مربیان جوان است که متاسفانه این مربی پرتغالی تاکنون چنین کاری را انجام نداده درحالی که وقتی برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی بود، حسین فرکی را در کنار خود داشت که او اکنون از تجربیات آن دوره در لیگ برتر استفاده می کند.
ملی پوشان فوتبال ایران پس از پیروزی یک بر صفر روز سوم فروردین مقابل قطر در ادامه رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه،‌ هشتم فروردین ماه ساعت 16 و 30 دقیقه در ورزشگاه آزادی میزبان تیم چین خواهند بود.
تیم ملی فوتبال ایران درحال حاضر با 14 امتیاز از 6 مسابقه در صدر گروه خود قرار دارد، کره جنوبی با 10 امتیاز، ازبکستان با 9 امتیاز،سوریه با 8 امتیاز، چین با 5 و قطر با 4 امتیاز به ترتیب تیم های دوم تا ششم این گروه هستند.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 742931

وب گردی

وب گردی