ارزش زن، فراتر از مساوی بودن با مردان است 

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در همایش زن مسلمان در ترکیه گفت: زن بودن به شرطی که وی بتواند به ارزش های نهفته در وجود خود پی ببرد، خود به تنهایی یک افتخار است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری ابصارنیوز، دکتر زهرا فتوره چی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی چندی پیش با حضور در کشور ترکیه در همایش روز جهانی «زن مسلمان» که هر ساله به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در سالن یحیی کمال گستر منطقه هالکالی استابول به همت انجمن خیریه «زهرا آنا» در ترکیه برگزار می شود، به سخنرانی پرداخت.
استاد دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به محتوای سخنرانی خود در این همایش اشاره کرد و گفت: در این سخنرانی ابتدا با مرور اوراق تاریخ، به بیان سرگذشت برخی از زنان نقش آفرین در تاریخ جهان را یادآور شدم.
فتوره چی به کتاب فاطمه فاطمه است علی شریعتی اشاره کرد و گفت: سپس با استفاده از مفاهیم مندرج در این کتاب خاص، به بیان اوصاف حضرت زهرا(س) پرداختم.
وی افزود: در مدت زمان کوتاهی که در اختیار من قرار داشت با توجه به اهمیت موضوع به تبیین نقش قهرمانانی چون آسیه در برابر دیکتاتوری چون فرعون، هاجر بعنوان اولین فردی که از آب زمزم نوشید، حضرت خدیجه(س) بعنوان اولین فردی که به حضرت محمد(ص) ایمان آورد و سمیه بعنوان نخستین فردی که در راه اسلام به شهادت رسید، پرداخته و ارزش، قدر و منزلت زنان را به برای حاضرین در مجلس تشریح کردم.
عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی نقش برجسته حضرت خدیجه(س) در دوران صدر اسلام را یاداور شد و گفت: کلام در برابر بیان عظمت ایثار و فداکاری های بی شمار شخصیت های بزرگی چون حضرت خدیجه(س) و دخترش حضرت زهرا(س) قاصر است بطوریکه انسان هرچقدر هم از دانش و سواد بالایی برخوردار باشد باز هم نمی تواند حق مطلب را آنطور که شایسته است به جای بیاورد.
فتوره چی به سخنان خود در این همایش اشاره کرد و گفت: من در این همایش با یاداوری افتخارات زنان مسلمان در طول تاریخ اسلام به بیان ارزش های والای زن مسلمان در جامعه جهاتی کنونی پرداخته و تأکید کردم که زن بودن به شرطی که وی بتواند به ارزش های نهفته در وجود خود پی ببرد، خود به تنهایی یک افتخار است.
وی خاطر نشان کرد: اگر زنانی که می خواهند با مردان یکسان شوند (از نظر حقوق) نباید با دنبال کردن خواسته های کوچک به این هدف برسند چونکه ارزش زن، فراتر از مساوی بودن با مردان است.
استاد دانشگاه های اردبیل مدنیت، دین و تفکر کنونی را در سایه زنان با عفت دانست و گفت: اگر زن نبود دانشمندان، عالمان و همه بزرگان در عرصه های گوناگون را چه کسی باید تربیت می کرد.
فتوره چی در ادامه سخنان خود به کنفرانس وحدت و اخوت که پاییز سال 95 در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این همایش ضمن اشاره به برگزاری موفق کنفرانس وحدت و اخوت اسلامی که با حضور شخصیت های برجسته ای چون شیخ صلاح الدین اوزگوندوز رهبر شیعیان ترکیه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به معرفی شهر اردبیل و نقش آن در گسترش مکتب و مودت اهل بیت(ع) پرداخته و سلام صمیمی ایرانیان را به رهبران شیعیان ترکیه اعلام کردم.
وی با بیان اینکه عقاید و باور ها ریشه در قلب و تفکر دو ملت دارد، افزود: جدایی مرزها هرگز نمی تواند در باورها و تفکرات دو ملت رخنه ایجاد کند.
عضو هیت علمی دانشگاه محقق اردبیلی از حضرت فاطمه(س) بعنوان بهترین الگو برای تاریخ بشریت نام برد و گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) توانست در مدت کوتاه عمر خود، عُرف هایی را که به اشتباه در جامعه گسترش یافته بود و انسان ها نیز به ان خو کرده بودند را در هم بشکند و از این رو مختص به زمان خود نبوده بلکه متعلق به تمامی اعصار است.
وی افزود: بنابراین باید سیره عملی، رفتاری و اخلاقی حضرت فاطمه(س) را معاصر سازی کرده و در بین نسل های جدید ترویج دهیم تا به این وسیله با پرورش هزاران انسان صالح بتوانیم به اصلاح جامعه کمک کنیم.
فتوره چی به بخش دیگری از سخنان خود در این همایش اشاره کرد و گفت: من در این همایش با بیان ویژگی ها و صفات بارز حضرت زهرا(س) مسئولیت پذیری ایشان را متذکر شده و خاطر نشان کردم: حضرت فاطمه(س) در زندگی کوتاه خود به زنان اسلام، مسئولیت پذیری را آموخت بطوریکه خود ایشان حتی یک لحظه از زندگی شان را نیز تلف نکرد بلکه با برنامه بودن، بی معنی بودن تبعیض جنسیتی در ایجاد و حفظ حکومت اسلامی و از همه مهمتر انسان بودن را به ما انسان ها یاد داد.

وی افزود: من در این همایش با بیان اینکه در جامعه اسلامی زن، فقط یک مادر و یا همسر نباید باشد خاطر نشان کردم: مسئولیت خانوادگی نباید مانع مسئولیت فردی شود بلکه ما نیز باید مانند حضرت زهرا(س) برای انجام وظیفه دینی، اجتماعی و سیاسی خود در جامعه باید از ایشان درس بگیریم.
استاد دانشگاه های اردبیل افزود: م برای اثبات گفته های خودم ماجرای فدک را یادآور شده و افزودم: حضرت برای استحقاق حق و حقیقت در صحنه های سیاسی و اجتماعی در هر زمان حاضر شد و این خود گویای حضور زنان در همه ابعاد و مواقع حساس در همه صحنه ها است.
فتوره چی با بیان اینکه زنان از لحاظ اقتصادی از مردان ضعیف هم نیستند، گفت: زن بعنوان مدیر خانواده باید بتواند خانواده خود را با سوق دادن به سمت مصرف بهینه همانطور که در دین مبین اسلام نیز به آن تأکید شده است سوق داده و با عدم اسراف بتواند در اقتصاد خانواده تاثیر مهم و بسزایی ایفا کنند.
وی نقش زنان در تولید را متذکر شد و گفت: از نظر تولید هم زنان باید برای افزایش سهم خود در تولید ناخالص داخلی از کارهای بی مزد به سمت کارهای بامزد، سود ده و کارآفرین گرایش یابند.
استاد دانشگاه های اردبیل فعالیت های اقتصادی حضرت فاطمه(س) را یادآور شد و گفت: مگرحضرت فاطمه(س) نبود که به بهای زخمی شدن دست های مبارک خود با دریافت مزد، با آسیاب کردن آرد در آسیاب دستی یا با باز کردن پشم و یا بافتن ابریشم کمک حال اقتصاد خانواده بود و با اینحال در مصارف خانوادگی نیز حتی یک درهم را هم اسراف نمی کرد.
فتوره چی به آمارهای منتشره از سوی سازمان های جهانی در خوص وضعیت اشتغال زنان در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار 2015های رسمی منتشر شده از سوی بانک جهانی، سهم زنان در اقتصاد در دنیا 39 درصد، در اروپا 45 درصد، در ترکیه 30 درصد و در ایران نیز 18 درصد اعلام شده است.
وی خاطر نشان کرد؛ در پایان سخنانم در همایش زن مسلمان در شهر استانبول ترکیه سهم زنان از تولید ناخالص داخلی را متذکر شده و از آنان خواستم تا با ایفای نقش خود در کنار وظیفه مقدس مادری و خانواده در اجتماع و اقتصاد نقش خود را به درستی در جامعه ایفا کنند چونکه افزایش قدرت یک زن خودبخود موجب افزایش قدرت خانواده و در نهایت افزایش قدرت دین ، تفکر و اقتصاد یک کشور می شود.
در این همایش شخصیت های بزرگ ترکیه از جمله شیخ صلاح الدین اوزگوندوز، فرماندار، شهردار، نمایندگان مجلس، عالمان شیعه کشورهای مختلف، سرکنسولسگر ایران در استانبول و دیگر مقامات ایرانی نیز حضور داشته و شبکه های تلویزیونی ترکیه نیز این برنامه را به طور زنده پوشش دادند.

دریافت کننده: علی انوار

منتشرکننده: امین محمودی نیا

کد: 801

کد خبر: 742940

وب گردی

وب گردی