پارلمان افغانستان وزرای دفاع و کشور و رئیس امنیت ملی را استیضاح می‌کند

پارلمان افغانستان قصد دارد امروز (دوشنبه) طرح استیضاح وزرای دفاع و کشور و رئیس امنیت ملی افغانستان را کلید بزند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان گفت که جلسه استیضاح عبدالله حبیبی وزیر دفاع، تاج محمد جاهد وزیر کشور و معصوم ستانکزی رئیس سازمان امنیت ملی افغانستان امروز برگزار می‌شود.

همایون در مصاحبه‌ای گفت: کوتاهی در تأمین امنیت افغانستان شکایت اصلی نمایندگان مجلس است.

این در حالی است که پیشتر ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس افغانستان چند بار جلسه برگزار کردند تا مجلس را از طرح استیضاح منصرف کنند.

همایون مدعی شد که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تهدید کرده در صورت سلب صلاحیت وزرای امنیتی، پارلمان را منحل خواهد کرد.

به گزارش بی.بی.سی، معاون اول مجلس افغانستان گفت: در دیداری که با رئیس جمهور غنی داشتم، او به من هشدار داد که اگر پارلمان مسئولان بلندپایه ارگان‌های امنینی را استیضاح و سلب صلاحیت کند، با یک فرمان آن را لغو می‌کند. و من به اجازه رئیس جمهوری، هشدارش را به نمایندگان مجلس رساندم.

دفتر سخنگوی ریاست جمهوری این ادعا را رد کرده است.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در فیسبوک خود ضمن رد این ادعا نوشت: طی دوسال اخیر بیش از ۳۰ نشست مشترک با شورای ملی برگزار شده است. همکاری سه قوا در چارچوب قانون اساسی و بر اساس منافع ملی می‌تواند افغانستان را در عبور از مشکلات و چالش‌ها کمک نماید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز یکشنبه رئیس جمهور افغانستان در آخرین تلاش‌هایش با شماری از نمایندگان مجلس ملاقات کرده و از آنها خواست که با در نظر داشتن وضعیت بد امنیتی، کاری نکنند که در کابینه خلاء ایجاد شود.

این تصمیم در حالی گرفته شده که چندی پیش چند عامل انتحاری به بزرگترین بیمارستان ارتش افغانستان در منطقه وزیر اکبرخان کابل حمله کردند که در نتیجه آن ۵۱ نفر کشته شدند. پس از حمله مذکور انتقادهای شدیدی متوجه وزارتخانه‌های امنیتی این کشور شد.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده:

کد خبر: 742985

وب گردی

وب گردی