معاملات کم حجم بازار سرمایه و رشد 20 واحدی شاخص کل ثبت شد

بازار سرمایه در حالی سومین روز کاری خود در سال 96 را پشت سر گذاشت که معاملات کم حجم و رشد ناچیز شاخص کل، دو مشخصه اصلی این روزهای آن به شمار می رود.

به گزارش ایسکانیوز، پایین بودن حجم معاملات در بورس برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه در روزهای آغازین سال جدید دور از انتظار نیست و بازار همه ساله در این ایام به دلیل نیمه تعطیل بودن کشور، این وضعیت را تجربه می کند.
بورس تهران در نختسین روز کاری سال جدید ( پنجم فروردین ) ، رشد 255واحدی شاخص کل را تجربه کرده بود، دیروز هم نتوانست بیش از 17 واحد به پیش برود.
امروز (دوشنبه) نیز این رویه در بازار سرمایه تکرار شد و شاخص کل بورس با رشد 20 واحدی به عدد 77 هزار و 523 واحد رسید.
براساس معاملات امروز 400 میلیون سهم و حق تقدم در بیش از 45 هزار نوبت مورد مبادله فرار گرفت تا ارزش معاملات در بازار به 831 هزار و 836 میلیارد ریال برسد.
امروز همه شاخص های بورس تهران بجز شاخص بازار دوم، روند صعودی را تجربه کردند؛ شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد و به میزان هفت واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن تفاوتی میان شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل وجود ندارد و با رشد 36 واحدی رو به رو شد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، امروز نیز با 28 واحد رشد رو برو شد، اما شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکتهاست که قابل معامله در بورس باشد، تنها چهار واحد صعود کرد.
همچنین در حالی که شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سود آوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، با رشد 30 واحدی رو برو شدند، بازار دوم بورس تهران هم افت 44 واحدی داشت.
براساس معاملات امروز نمادهای اخابر (مخابرات ایران)، وبملت (بانک ملت)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خودرو (ایران‌ خودرو) و رمپنا (گروه مپنا) بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند و در مقابل نمادهای همراه (شرکت ارتباطات سیار ایران) و فملی (ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران) با افت خود از رشد بیشتر شاخص ها جلوگیری کردند.
فرابورس نیز در معاملات روز دوشنبه کم رمق بود به شکلی که تنها شاخص کل این بازار تنها سه واحد رشد کرد و در ارتفاع 885 واحدی ایستاد.
برابر گزارش مزبور، در این بازار 115 میلیون 323 هزار سهم و حق تقدم در 19 هزار و 681 دفعه معامله شد تا ارزش معاملات به بیش از یک هزار و 60 میلیارد ریال برسد.
بیشترین رشد در فرابورس مربوط به نمادهای میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه)، شراز (پالایش نفت شیراز) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بود که تاثیر خود را در رشد شاخص کل داشتند و در مقابل نماد مارون (پتروشیمی مارون) با افت خود مانع از رشد بیشتر شاخص فرابورس شد.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 743025

وب گردی

وب گردی