رونمایی از گزارش مرور سیاست‌های علم فناوری و نوآوری ایران

بر اساس توافقی که سال گذشته با سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل انجام شد، وضعیت علم، فناوری و نوآوری ایران برای دومین بار از سوی این سازمان بررسی و گزارش آن در قالب قوت ها، چالش ها، ضعف های ایران در عرصه علم ، فناوری و نوآوری ارایه شده است. آخرین گزارش آنکتاد از وضعیت علم و فناوری ایران مربوط به ۲۰۰۵ است. اکنون گزارش وضعیت علم و فناوری ایران به روز شده است و با اعلام این گزارش از سوی سازمان ملل توانمندی ایران در زمینه علم، فناوری و نوآوری به صورت شفاف و روشن در اختیار جوامع بین المللی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یکی از موضوعاتی که همیشه معاونت علمی با توجه به ماموریتی که داردپیگیر آن بود معرفی توانمندی های کشور به صورت واقعی در مجامع بین المللی بود که با این کار برای اولین بار در سال 2005 در ایران توسط آنکتاد انجام شد و سال گذشته نیز پس از 10سال برای بار دوم تکرار و روزآمد شد.

بسیاری از کشورها برای ارائه توانمندی های خود هر سال چنین گزارش هایی ارائه می کنند اما در ایران چنین اتفاقی نمی افتاد و توانمندی ها و پیشرفت های علمی و فناورانه کشور به دنیا ارائه نمی شد که روزآمدی گزارش آنکتاد کمک موثری برای ارائه این توانمندی ها است.

پیگیری ها برای تهیه گزارش آنکتاد از سال گذشته آغاز شد که اسم این برنامه مطالعه سیاست های علم، فناوری و نوآوری کشور است که تمامی دستاوردهای ایران در آن منعکس شده و دو نتیجه مهم در پی داشته است. اعلام توانمندی ها، چالش ها، ضعف ها و نقاط قوت ایران در حوزه علم و فناوری و دیگری فراهم شدن شرایط برای استفاده از مشورت های سازمان های بین المللی و تجربیات آنها است.

نقش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در تهیه این گزارش تسهیل‌گر بوده و انکتاد به صورت مستقل و پس از جلسات متعدد با 50 سازمان ذینفع در حوزه علم و فناوری این گزارش را تهیه و ارائه کرده تا تصویری شفاف و واقعی از وضعیت علم و فناوری در ایران نشان دهد.

در این گزارش تاکید شده است که ایران سه موج توسعه آموزش عالی و موج پژوهش و فناوری را پشت سر گذاشته و در ابتدای موج سوم یعنی نوآوری قرار دارد.

در گزارش ارائه شده تصریح شده که روند توسعه علم و فناوری در ایران خوب بوده و لی در حوزه نوآوری هنوز راه زیادی دارد که باید طی کند ولی با توجه به پتانسیل های خوبی که در کشور وجود دارد قطعا این هدف نیز در دسترس خواهد بود.

10 سال پیش که این گزارش برای اولین بار تهیه شده سازمان پژوهش ها این همکاری را با آنکتاد داشت؛ ولی برای گزارش امسال معاونت علمی و فناوری درخواست انجام این گزارش را به سازمان آنکتاد ارائه کرد.

در این گزارش، ایران با کشورهای با اقتصادهای نوظهور مقایسه شده است که در زمینه پتاسنیل نیروی انسانی تحصیل کرده در علوم پایه، ریاضیات و مهندسی شرایط بسیار خوبی دارد ولی در حوزه حمایت از بخش خصوصی، ارتباط دانشگاه و صنعت، برخی زیرساخت های تکنولوژیک و سرمایه گذاری های خارجی وضعیت مطلوب نیست که باید در این حوزه ها تلاش بیشتری کند.

همه دستگاه های ذینفع در این حوزه درگیر تهیه گزارش مذکور بودند و در بهمن ماه سال جاری نیز نشستی انتقادی و دو جانبه با انکتاد خواهیم داشت تا ذینفعان موضوع را درک کرده و برنامه ریزی های لازم برای رفع چالش ها و افزایش همکاری ها در این حوزه را صورت دهند.

برخی توصیه هایی که در این گزارش ارائه شده است بسیار کارساز و قابل استفاده است. در این گزارش تاکید شده که باید اقتصاد دانش بنیان را در بخش سنتی نیز ببینیم و تقویت کنیم.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204

کد خبر: 743029

وب گردی

وب گردی