عدم دیدار تیلرسون با احزاب اپوزسیون ترکیه

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند وزیر خارجه این کشور در سفر روز پنجشنبه خود به ترکیه بر مساله سوریه تمرکز خواهد کرد. این مقام‌ها فاش کردند تیلرسون در این سفر با اپوزیسیون ترکیه دیداری نخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسکای نیوز، مسئولان عالی رتبه آمریکایی اعلام کردند رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در این سفر که تنها یک روز به طول می‌کشد با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار و بر مساله سوریه تمرکز خواهد کرد اما در این سفر وی دیداری با جریان‌های مخالف در ترکیه نخواهد داشت.

این سفر در زمانی حساس صورت می‌گیرد که ترکیه خود را برای همه پرسی ۱۶ آوریل درباره اصلاحات قانون اساسی و تقویت اختیارات و قدرت رئیس جمهور آماده می‌کند.

یک مسئول ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تیلرسون در این سفر با رجب طیب اردوغان و برخی وزرای ذی‌ربط به عملیات علیه داعش در سوریه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

یک مسئول دیگر نیز درباره همزمانی سفر تیلرسون با حساسیت اوضاع سیاسی در ترکیه گفت: این مساله‌ای است که ما کاملا آن را درک می‌کنیم و تیلرسون آن را در دیدارهایش مدنظر قرار خواهد داد.

مسئولان آمریکایی همچنین اعلام کردند مذاکرات آنکارا بر عملیات آزادسازی رقه تحت رهبری آمریکا و تقویت ثبات در مناطق آزاد شده از داعش متمرکز خواهد بود.

یکی از مهمترین نقاط اختلاف میان واشنگتن و آنکارا مساله حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه است که ترکیه آن‌ را بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) به شمار می‌آورد.

این مسئولان پیش بینی می‌کنند اردوغان و دیگر مقام‌های ترکیه در دیدار با تیلرسون مساله فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه که آنکارا وی را متهم اصلی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه می‌داند مطرح کنند.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/منتشرکننده:

کد خبر: 743092

وب گردی

وب گردی