راه اندازی صندوق ملی محیط زیست برای کاهش تولید پسماند ضروری است

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه درحال حاضر تولید کنندگان هیچ عوارضی را به شهرداری از بابت تولید تولید زباله ناشی از بسته بندی محصول پرداخت نمی کنند، برضرورت تشکیل و راه اندازی صندوق ملی محیط زیست تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، سید امیر سامع،با اشاره به اهمیت اجرای قانون مدیریت پسماند دربحث پیشگیری از تولید زباله اظهار داشت: طبق ماده 12 آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند مصوب سال 83 مجلس شورای اسلامی و هیات دولت ،تولید کننده‌ها و وارد کنندگان کالاهای مختلف باید نیم در هزار ارزش 9 گروه ازکالای ساخته شده با شیشه، فلزات، چوب، انواع روغن، پلیمری، الکترونیکی و برقی و در نهایت مصالح ساختمانی با نوع کانی غیرفلزی را برای بازیافت به صندوق ملی محیط ‌زیست جهت ارایه به حوزه خدمات شهری شهرداری ها به عنوان متولی مدیریت و کنترل پسماند پرداخت کنند، تا در راستای بازیافت و تبدیل به مواد دیگر سرمایه گذاری و هزینه شود.
سامع با اذعان به اینکه هم اکنون هزینه جمع آوری زباله بر عهده شهروندان است و ذینفعان و تولید کنندگان کالا هزینه ای در این خصوص پرداخت نمی کنند،افزود: چرا باید یک کارخانه که درمشهد روزانه یک تریلر از محصول های تولیدی خود را وارد قم می کند، هزینه جمع آوری زباله و پسماند تولیدی حاصل از مصرف کالاهای آن را شهروندان قمی پرداخت کنند؟ و سود آن به جیب تولید کننده ای درخارج از این شهر برود.
معاون شهردار قم با بیان اینکه امروز پس ازگذشت بیش از یک دهه از تصویب قانون مدیریت پسماند که سازمان حفاظت از محیط زیست را مکلف به ایجاد صندوق مذکور می کند، هنوز این اقدام صورت نپذیرفته است، گفت: هزینه شهرداری ها برای جمع آوری پسماند روز به روز بیشتر شده و به محیط زیست نیز آسیب بیشتری وارد می شود، ولی در صورت اجرای این قانون علاوه بر اینکه واحدهای تولیدی بر هزینه های خود کنترل بیشتری اعمال می کنند، محیط زیست نیز کمتر در معرض تهدید و خطر قرار می گیرد.
وی همچنین با اشاره به تولید روزانه بیش از 700 زباله در قم از پیش بینی رقمی بالغ بر 560 میلیارد ریال در بودجه سال 96 شهرداری قم تنها برای جمع آوری و انتقال این حجم از زباله به سایت البرز و مرکز اصلی دپوی زباله در این شهر خبر داد، و گفت: فراخوان اولیه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث مرکز زباله سوز در قم در فاصله ای دور از شهر که محیط زیست مجوز آن را صادر کند، ارایه شده تا بواسطه این اقدام روزانه 500 تن از کل زباله تولیدی به انرژی برق تبدیل شود.
سامع همچنین با بیان اینکه این طرح به 2 هزار میلیارد ریال سرمایه نیازمند است، یادآور شد: در نخستین فراخوان داده شده برای مناقصه برنده ای را نداشتیم، اما این فراخوان را کماکان ادامه داده تا یک سرمایه گذار و مشارکت کننده خوب را انتخاب کنیم.
معاون شهردار قم با اشاره به موضوع تفکیک از مبداء به عنوان یک اقدام مهم و اساسی برای مقابله با تجمیع زباله افزود: شهرداری قم در سال 95 با اطلاع رسانی و افزایش خودروهای جمع کننده زباله از 10 دستگاه به 50 دستگاه و همچنین افزایش تعداد غرفه های تحویل گیرنده زباله های خشک از هفت غرفه به بیش از 20 غرفه حرکت خوبی را در بحث فرهنگ سازی آغاز نموده به نحوی که کل حجم زباله های خشک تفکیک شده که به صورت روزانه از سوی شهروندان به شهرداری تحویل داده می شود، از سه تن در ابتدای سال 95 به بیش از 40 تن در بهمن ماه همین سال افزایش پیدا کرده است.
معاون خدمات شهری شهرداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از حرکت فرهنگی آغاز شده از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی تحت عنوان 'نه به زباله' لازمه تحقق این امر را بیش از هر چیز تلاش برای ترویج فرهنگ پرهیز از تولید زباله در جامعه توصیف کرد.
وی با بیان اینکه حوزه خدمات شهری قم دربحث مدیریت پسماند و برای کنترل معضل های زیست محیطی هرمی سه ضلعی را تعریف و طراحی کرده است، افزود: اجتناب از تولید زباله که به شکل های گوناگون به محیط زیست آسیب می زند، و ارایه آموزش های لازم به صنوف مختلف و خانواده ها برای جلوگیری از جمع شدن بیش از اندازه زباله نخستین ضلع این هرم و در حقیقت مهمترین گام در راستای پیشگیری از تولید زباله محسوب می شود.
سامع با اشاره به اینکه امروز و با توجه به تغییر فرهنگ مصرف افراد جامعه، بحث مدیریت پسماند به شدت از سوی شهروندان مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: به طور مثال رستوران ها انواع و اقسام پلاستیک ها، مقواها و کاغذها را در فروش و عرضه غذا به مصرف کنندگان به کار می گیرند، در صورتی که درگذشته این شرایط وجود نداشته، ولی متاسفانه امروز بواسطه یک سری رفتارهای نادرستی که مشخص نیست از کجا الگوبرداری شده شاهد تولید روز افزون پسماند درسطح شهر هستیم.
وی با اشاره به چند لایه شدن و پیچیده تر شدن پسماندها و زباله های تولیدی در سطح شهر و محل زندگی مردم، افزود: برخی مواقع مشاهده می شود، در بسته بندی یک کالای خاص از لایه های آلومینیومی، پلاستیکی و کاغذی استفاده می شود که این امر کار پردازش و تبدیل مجدد آن را دشوار می کند.
سامع، کاهش تولید پسماند را نیز دومین اقدام مهم در بحث مقابله با زباله عنوان کرد، و افزود: اگر واقعا لازم است که از کاغذ برای بسته بندی کالا استفاده کنیم باید در حداقل لازم این کار را انجام دهیم.
وی بازیابی و تبدیل اشیاء و وسایل گوناگون به مواد دیگر را نیز سومین اقدام ضروری برای نه به زباله ذکر کرد، و گفت: اقلام و لوازم مختلف منزل و وسایلی مانند دوچرخه را به هیچ وجه نباید به عنوان زباله بدانیم بلکه باید زمینه استفاده مجدد از آنها را فراهم کنیم.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود موضوع جلوگیری از تولید شیرآبه زباله را نیز حائز اهمیت دانست، و گفت: هر چقدر آب و مایع های کمتری وارد زباله ها کنیم، شیرآبه کمتری ایجاد، و مدیریت آن نیز راحتر می شود.
این مقام شهرداری قم با اشاره به اقدام های حوزه خدمات شهری این نهاد مردمی در راستای ارتقای فرهنگ عمومی برای پرهیز از تولید زباله و مدیریت صحیح آن، گفت: شهرداری قم به روش های مختلف گرافیکی و ارایه آموزش های چهره به چهره به مردم و صنوف گوناگون در مناطق هشت گانه شهرداری قم بویژه 2،6 و 5 تلاش نموده تا این فرهنگ سازی را به نحو مطلوب انجام دهد.
وی همچنین همکاری صدا و سیما با شهرداری در گسترش این فرهنگ در جامعه را نیز مهم خواند، و گفت: صدا و سیما نباید همان مبلغی که برای تبلیغ یک پفک نمکی دریافت می کند، برای تهیه و تولید برنامه های فرهنگی در زمینه مدیریت پسماند از شهرداری نیز مطالبه کند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 743191

وب گردی

وب گردی