نخست وزیر ترکیه: به اروپا هشدار می دهم که در امور داخلی ما دخالت نکند

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اروپا را به مداخله در امور داخلی کشورش متهم کرد و به دولتهای اروپایی هشدار داد که در امور داخلی ترکیه دخالت نکنند.

به گزارش ایسکانیوز، یلدریم روز سه شنبه در یک سخنرانی انتخاباتی گفت: 'اروپایی ها در خصوص همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که مساله ای داخلی است، مداخله می کنند و به اروپا هشدار می دهم که در امور داخلی ما دخالت نکنند.'
وی کشورهای اروپایی را به برگزاری برنامه برای گروهک پ.ک.ک و حمایت از گروه فتح الله گولن متهم و بیان کرد: 'همه باید به جایگاه خود واقف باشند.'
یلدریم اضافه کرد: با پیشرفت ترکیه در مسیر دستیابی به نظامی دموکراتیک، روز به روز اظهارات نژادپرستانه نیز از سوی برخی کشورهای اروپایی در حال افزایش یافته و دشمنی با اردوغان به مد اروپا تبدیل شده است.
وی با بیان این که گروه هایی مانند پ.ک.ک و اعضای گروه فتح الله گولن به راحتی برای گفتن 'خیر' به همه پرسی در اروپا تبلیغ کرده و تصاویر سرکرده گروه های تروریستی و تجزیه طلب را حمل می کنند، اضافه کرد: با این حال امکان برگزاری تجمعات برای 'آری' گفتن اتباع ترکیه ممنوع شده و این کار بی شک نژادپرستی است.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز چند روز پیش در اظهاراتی تند علیه مقامات و کشورهای اروپایی گفته بود: 'در کشور خود فضا و همه امکانات را به تروریست ها واگذار کرده اید و حالا ترکیه را به عدم فروش تسلیحات تهدید می کنید در حالی که سلاح عناصر داعش، پ.ک.ک، ی.پ.گ و سایر دیکتاتورهای قاتل را تامین می کنید و وقتی نوبت به ترکیه عضو ناتو می رسد، می گویید که سلاح نداریم و یا باید کنگره مجوز بدهد.'
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در 6 کشور اروپایی از دیروز آغاز شده و در داخل خاک ترکیه نیز در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود.
انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی با حواشی مهمی برای ترکیه همراه بوده به طوری که موجب تنش و تیرگی روابط این کشور با برخی کشورهای اروپایی شد.
تنش بین ترکیه با کشورهای اروپایی طی یک ماه اخیر ادامه داشته و کشورهای اروپایی سخنرانی انتخاباتی مقامات ترک در شهرهای مختلف اروپا را به علت سیاسی و انتخاباتی بودن آن ممنوع و یا لغو کرده و در مقابل به مخالفان دولت ترکیه و طرفداران رای 'نه' به همه پرسی، اجاره تظاهرات و برگزاری تجمع و برنامه سیاسی و تبلیغاتی داده اند.
این تنش ها از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای آلمان و هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، تدارک دیده و برنامه ریزی کرد ولی دولت آلمان و هلند از اجرای این برنامه ها جلوگیری کردند.
اردوغان پس از ممنوعیت برگزاری گردهمایی وزیران دولت ترکیه در آلمان و هلند، این اقدامات را فاشیستی و ناشی از اسلام هراسی و بیگانه ستیزی توصیف کرد.
به گزارش ایرنا دولت ترکیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این کشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع ترکیه ساکن داخل و خارج از این کشور دارد.

۳۰۰/۳۰۰

کد خبر: 743249

وب گردی

وب گردی