چین در مرز میانمار رزمایش شبه جنگی برگزار کرد

ارتش چین که به شدت نگران ناامن شدن مرزهای خود با میانمار است در این منطقه مرزی پر تنش و درگیر، اقدام به برگزاری رزمایش شبه جنگی کرد.

به گزارش ایسکانیوز این تمرینات را فرماندهی منطقه جنوبی چین در استان «یون نن» برگزار کرده است که با میانمار هم مرز است و هزاران پناهجوی میانماری پس از بروز درگیری ها از همین منطقه وارد چین شده اند.
تنها چند روز قبل بود که مقام های چین از بابت این درگیری ها ابراز نگرانی کردند و اعلام شد که بیش از ۲۰ هزار نفر از میانمار به داخل خاک چین سرازیر شده اند.
در پی سه ماه درگیری در مناطق نزدیک به مرز چین و میانمار میان ارتش و نیروهای مسلح در ایالت «شان» میانمار دستکم ۱۶۰ نفر جانشان را از دست داده اند.
در رزمایش صورت گرفته توسط نیروهای نظامی چین؛ نیروهای ارتش از دفاع هوایی، آتش توپخانه و واحدهای مسلح بهره گرفته اند و جنگنده های نظامی نیز در این رزمایش مشارکت داشته اند.
تارنمای «یی سی» چین روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که دولت چین قبل از شروع رزمایش دولت میانمار را در جریان برگزاری این تمرینات قرار داده است.
درگیری ها میان طرفین از اواخر ماه نوامبر سال گذشته از ایالت «شان» میانمار آغاز شد و بعد از مدتی به منطقه همسایه آن به نام «کاچین» نیز سرایت کرد و این در شرایطی است که دولت «آنگ سان سوچی» می کوشد تا درگیری ها در داخل کشور را خاتمه دهد.
گروه های مسلح در چارچوبی به نام اتحاد شمالی حملاتی را در اواخر سال گذشته میلادی آغاز کردند و ارتش نیز با توپخانه و واحدهای مسلح به سختی به آن پاسخ داده است.
همان زمان روزنامه های هنگ کنگی نوشتند که برخی از گروهای شورشی از سوی چین حمایت می شوند اما ارتش چین در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای نظامی به این منطقه فرستاده است تا به پناهندگان کمک رسانی شود.
این درگیری ها البته ریشه دار است تا جایی که طبق تایید سازمان ملل از سال ۲۰۱۱ میلادی به این طرف درگیری های مسلحانه دستکم زندگی ۱۰۰ هزار نفر را مختل کرده است و در منطقه کاچین اوضاع اصلا مطلوب نیست و بسیاری خانه و کاشانه شان را رها کرده اند.
ارتش میانمار هم مدعی تلفات سنگین شده و گفته است که ۷۴ سرباز و ۱۵ پلیس و ۱۳ نفر از افراددولتی در درگیری ها کشته شده اند و ۱۳ نفر هم از غیرنظامیان جانشان را از دست داده اند.
درگیری های مرزی برای چین نیز نگران کننده بوده و وزارت دفاع و وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه هایی خواستار توقف درگیری ها و حل و فصل اختلافات از طریق گفت و گو شده اند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 743253

وب گردی

وب گردی