لاوروف: روسیه، ایران و ترکیه اوضاع سوریه را بهبود بخشیده اند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: تلاش های مسکو، تهران و آنکارا برای حل و فصل مساله سوریه، سبب بهبودی نسبی اوضاع این کشور شده و کاهش قابل توجه خشونت ها را در پی داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، لاوروف در مصاحبه با هفته نامه روسی «آرگیومنتی ایفاکتی» که امروز (چهارشنبه) انتشار یافت، خاطرنشان کرد: با تلاش ها و اقدام های مشترک مسکو، تهران و آنکارا، آتش بس بین ارتش سوریه و شماری از گروههای معارض مسلح برقرار و ساز و کار نظارت بر این پیمان ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه نیز اعلام کرد: تهران، مسکو و آنکارا در چارچوب توافق های نشست های سوری آستانه برای جدا کردن گروههای معارض مسلح از تروریست ها تلاش می کنند.
به گزارش وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: در دوره دولت سابق آمریکا، برای جدا کردن معارضان مسلح سوری از گروههای تروریستی با واشنگتن به توافق رسیدیم.
ایران، روسیه و ترکیه کشورهای بانی نشست های آستانه برای حل مساله سوریه بودند.
چند دور نشست سوری آستانه از چهارم بهمن ماه به ابتکار این سه کشور برگزار شده که پیامد آن تضمین آتش بس فراگیر و برگزاری نخستین دور مذاکرات رو در رو بین دو هیات نمایندگی گروههای مسلح معارض و دولت سوریه بوده است.
آتش بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه سال گذشته با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه اجرا شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.
تشکیل گروه کاری برای بحث درباره پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه، تداوم و تقویت آتش بس فراگیر در این کشور و تسهیل در مذاکرات دولت و نمایندگان 9 گروه مسلح مخالف پذیرنده پیمان پایان درگیری ها در نشست های آستانه پیگیری شده است.

منبع:ایرنا

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 743271

وب گردی

وب گردی