رسانه‌های چین: ایران و روسیه برای گسترش روابط اهتمام جدی دارند

رسانه های گروهی چین روز چهارشنبه گسترش روابط ایران و روسیه را مورد اهتمام جدی دو کشور دانسته و افزودند: اسناد همکاری جدید میان تهران و مسکو نشان دهنده قرار گرفتن روابط در مسیر توسعه همه جانبه است.

به گزارش ایسکانیوز شین هوا خبرگزاری چین در گزارشی نوشت: روابط دو کشور ایران و چین قابل توجه و رو به گسترش است و سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به مسکو نشان داد که دو کشور به شکل قابل توجهی بخصوص در حال افزایش روابط اقتصادی هستند.

خبرگزاری رسمی چین خاطر نشان می کند که توافقنامه ها و تفاهمنامه های فراوانی در حاشیه سفر دو روز اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه میان طرفین امضا شده و این نشان می دهد دو طرف مناسبات دوجانبه را بیش از گذشته به پیش سوق خواهند داد.

گزارش رسانه رسمی چین حاکی است که طرفین در حاشیه دیدار رئیسان جمهوری دو کشور تفاهمنامه ای هم در باره حمل و نقل مواد هسته ای امضا کرده اند.
این گزارش تصریح می کند که بخش های ورزش، صنعت، فناوری، ارتباطات، نفت و گاز، ساخت و ساز و طرح های زیربنایی و گردشگری از دیگر بخش هایی است که طرفین توافقنامه هایی در ارتباط با آنها امضا کرده اند.

گزارش خبرگزاری چین می افزاید که روسیه و ایران از زمانی که همکاری بیشتری در خاورمیانه و بخصوص در سوریه داشته اند به یکدیگر نزدیکتر شده اند.

تارنمای انگلیش نیوز و تلویزیون مرکزی چین نیز گزارش کرده اند که بسیاری از توافقات؛ اقتصادی و مرتبط با سرمایه گذاری های متقابل دو کشور است.

این گزارش ها تصریح می کند که روسیه و ایران دوستانی دیرینه هستند که شکل مناسبات راهبردی را متحول کرده و بار دیگر آن را نو کرده اند و به جلو می برند.

گزارش رسانه های چینی حاکی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود از رشد 70 درصدی تجارت دو کشور در سال 2016 میلادی تقدیر کرده و آن را در جهانی که با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، بسیار مهم توصیف کرده است.

بیانیه مشترکی که دو کشور در پایان این سفر منتشر کرده اند نیز در رسانه های چین بازتاب داشته و تارنماهای گلوبال تایمز و چاینا ارگ گزارش کرده اند که بر این اساس دو طرف همکاری های بیشتری در عرصه اقتصادی، تجاری، صنعتی، سرمایه گذاری و حتی ایجاد مناطق آزاد تجاری خواهند داشت.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 743295

وب گردی

وب گردی