رای مثبت پارلمان اسکاتلند به برگزاری مجدد رفراندوم استقلال از انگلیس

پارلمان اسکاتلند به درخواست نیکولا استورجن، وزیر اول این کشور برای برگزاری رفراندوم دوم درخصوص استقلال از انگلیس رای مثبت داد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، نمایندگان پارلمان اسکاتلند با ۶۹ رای موافق در مقابل ۵۹ رای مخالف به برگزاری مجدد رفراندوم استقلال اسکاتلند پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای دادند.

استورجن گفته است که این رفراندوم باید برگزار شود تا اسکاتلند بتواند پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا درباره مسیر آینده خود تصمیم بگیرد.

اما دولت مرکزی انگلیس پیش از این اعلام کرده بود که تا قبل از اتمام روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اجازه برگزاری رفراندوم را به اسکاتلند نخواهد داد.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در دیدار روز دوشنبه خود با نیکولا استورجن در گلاسکو، مجددا تاکید کرد که در حال حاضر شرایط برای برگزاری رفراندوم مهیا نیست.

استورجن در جلسه پیش از رای گیری پارلمان اسکاتلند گفته بود که به دنبال رویارویی با دولت انگلیس نیست و صرفا می‌خواهد مذاکراتی معقول داشته باشد.

وزیر اول اسکاتلند در این جلسه در توضیح استدلال خود گفت: وقتی ماهیت تغییرات اجتناب‌ناپذیر پس از بریگزیت روشن شود، این تغییرات نباید بر ما تحمیل شود. ما باید حق تصمیم‌گیری درباره آن تغییرات را داشته باشیم.

وی افزود: مردم اسکاتلند باید حق انتخاب بین خروج از اتحادیه اروپا یا استقلال از انگلیس را داشته باشند. امیدوارم که دولت انگلیس به اراده پارلمان اسکاتلند احترام بگذارد. اگر انگلیس چنین کاری کند، من با حسن نیت و تمایل به مصالحه وارد مذاکره خواهم شد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 743342

وب گردی

وب گردی