مشاهده آنفلوانزای حاد پرندگان در همدان/2400 مرغ معدوم شدند

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: با اقدامات مستمر در راستای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در استان همدان، روز گذشته(پنجشنبه) در پایش های این اداره کل، نمونه های آزمایشگاهی بیماری آنفلوآنزای مرغی در بازارچه پرندگان همدان مثبت و بلافاصله معدوم سازی انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمودرضا رسولی افزود: همواره پایش ها و مراقبت از مراکز پرورش و نگهداری پرندگان به خصوص بازارچه پرندگان همدان به صورت مستمر انجام می شود و روز گذشته برای نخستین بار نمونه های آزمایشگاهی بیماری آنفلوانزای مرغی در پایش های این اداره کل از بازارچه پرندگان همدان مثبت شد و طبق دستور باید این پرندگان معدوم سازی می شدند.
وی ادامه داد: با کسب دستور قضایی و با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، آتش نشانی، محیط زیست و مرکز بهداشت بعدازظهر دیروز (پنجشنبه) معدوم سازی 2 هزارو 400 مرغ با واکنش سریع دامپزشکی همدان انجام شد و بازارچه پرندگان تا اطلاع بعدی، منطقه قرنطینه محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته هیچ نمونه ای از آنفلوانزای مرغی در همدان مشاهده نشده بود گفت: واحدهای صنعتی تولید مرغ استان همدان سالم هستند و هیچ مشکلی ندارند و لازم است مردم به طور جدی از خرید مرغ محلی و بومی خودداری کنند .
مدیرکل دامپزشکی استان همدان بر نقش شهروندان در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان تاکید کرد و گفت: رعایت اصول قرنطینه مهمترین راه پیشگیری از انتقال این بیماری است و طیوری که وارد استان می شوند باید دارای مجوز بهداشتی باشند و سلامت این طیور احراز شده باشد.
ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H5N1 بین انسان و پرندگان مشترک است.
در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی گزارش های رسمی از مسئولان دولتی چند کشور در مورد همه گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) داده شد.
در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش و اعلام کردند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در پرندگان موجود در روسیه که دامنه شیوع آن فقط بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد به طوری که در قزاقستان چند روستای مجاور مناطق آبی نخستین مناطقی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه های پرندگان کشته شده، می تواند به این بیماری مبتلا شود.
با وجود آنکه شیوع آنفلوآنزای پرندگان به شدت شیوع آنفلوآنزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به این دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) صورت گرفته است.
به گفته برخی کارشناسان در سال 2014 - 2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2.3 میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش بیاید، از نظر اقتصادی و از منظر سلامت، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

دریافت کننده: صدف خالقی - انتشاردهنده:

602

کد خبر: 743637

وب گردی

وب گردی