نصب 61 هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در دولت یازدهم

شبکه فیبر نوری کشور در حالی در آخرین سال دوره نخست دولت یازدهم به 61 هزار کیلومتر افزایش یافت که این میزان در سال 1392 تنها 51 هزار و 497 کیلومتر بود و این نشان از تلاش های متخصصان ایرانی برای توسعه زیرساخت های فناوری براساس آخرین دستاورد های روز جهانی دارد.

به گزارش ایسکانیوز، فیبر نوری یکی از محیط های انتقال داده با سرعت بالا است و امروزه از فیبر نوری در موارد متفاوتی مانند: شبکه های تلفن شهری و بین شهری، شبکه های رایانه ای (کامپیوتری) و اینترنت استفاده می شود.
فیبرنوری رشته ای از تارهای شیشه ای است که هر یک از تارها ضخامتی معادل تار موی انسان دارند و از آن برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی استفاده می شود.
استفاده از سیم مسی برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی همواره با برخی اختلال ها مواجه است که امکان برقراری ارتباطی خوب و با سرعت مناسب را فراهم نمی سازد برهمین اساس دولت یازدهم از همان نخستین روز های تشکیل، تلاش گسترده ای برای برورز رسانی و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورآغاز کرد.
اردیبهشت ماه سال 1393 بود که رئیس‌جمهور در روز جهانی ارتباطات، وضعیت پهنای باند را رضایتبخش ندانست و از وزارت ارتباطات خواست فکری به حال بهبود این اوضاع کند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر همین اساس اقدام های گسترده ای را برای توسعه این بخش در دستور کار قرار داد و به سرعت نسبت به افزایش زیرساخت ها اهتمام ورزید.
گسترش فیبرنوری یکی از برنامه های این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که به سرعت اقدام ها برای انجام آن در دستور کار قرار گرفت.
فیبر نوری در سال 1392 تنها در 51 هزارو 497 کیلیومتر از مساحت کشورمان کشیده شده بود و همین موضوع از عواملی بود که مانع افزایش توسعه زیرساخت های ارتباطی بود.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف درگیر کردن بخش خصوصی در این پروژه عظیم ملی کار کشیدن فیبرنوری در کشور را به یک شرکت داخلی واگذار کرد.
این شرکت با وجود تعهدی که داشت به دلیل هزینه های سنگین طرح نتوانست به وعده خود عمل کند که در روز های اخیر این امر واکنش محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در پی داشت.
واعظی هفدهم اسفند ماه امسال و در حاشیه «دومین همایش سیستم های نوین مخابرای بی سیم» در دانشگاه صنعتی شریف و در جمع خبرنگاران، از یک اپراتور ایرانی که قرار بود برخی شهرهای کشور را به فیبرنوری مجهز کند و نتوانست، انتقاد کرد و افزود: مقرر شد این اپراتور با همکاری یک شرکت خارجی و انعقاد قراردادی در این باره، اقدام های لازم را برای تجهیز هشت کلان شهر به فیبر نوری آغاز کند.
عضو هیات دولت افزود: اپراتور ایرانی در برآورد هزینه های کار دچار اشتباه شد و همین امر تاخیر در اجرای این پروژه را بدنبال داشت، اما هم اکنون با مذاکراتی که با یک شرکت خارجی داشتیم و 90 درصد پیشرفت داشته، قرار است پس از انعقاد قرارداد، اقدام برای آغاز فاز عملیاتی پروژه آغاز شود.
«محمدجواد آذرجهرمی» معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور به تازگی گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید برنامه اتصال 170 شهر به شبکه فیبرنوری عملیاتی و نهایی می شود.
« اتصال 170 شهر کشور به شبکه فیبرنوری با اجرایی شدن گام های مختلف طرح نور 2 در دولت یازدهم برنامه‌ریزی شده است و تا پایان این دولت به طور قطع اجرایی می شود.»
آذری جهرمی با بیان اینکه استفاده از شبکه فیبر نوری نیازمند برخی فناوری هایی است که به توسعه شبکه انتقال و آدرس اینترنتی (آی پی) متکی است، گفت: بنا داریم زمینه ایجاد فناوری های لازم برای بهره برداری کامل از شبکه فیبرنوری نیز در دولت تدبیر و امید فراهم شود که زمان بر است و در دولت بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور با اشاره به اینکه نقاط حضور در شبکه فیبرنوری در مجموعه زیرساخت کشور 66 نقطه بود، ادامه داد: با اجرای طرح های مختلف به ویژه طرح های اخیر، اکنون ظرفیت کامل بهره برداری از شبکه فیبرنوری به 104 نقطه رسیده است و در این نقاط اکنون ارایه خدمات می شود.
آذرجهرمی با تاکید بر تکمیل اتصال 170 شهر کشور به شبکه فیبرنوری در دولت تدبیر و امید ، گفت: 104 شهر اکنون ارایه خدمات می شود و ایجاد قابلیت ارایه خدمت به تمام شهرهای مدنظر بنا بر برنامه ها تا پایان سال 1397 ممکن خواهد شد.
اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارش دستاورد های چهارساله این مجموعه در دولت یازدهم خبر از افزایش شبکه فیبر نوری کشور به 61 هزار کیلومتر داده است که این مهم دستیابی به تکنولوژی های جدید ارتباطی را راحت تر خواهد ساخت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همان کنفرانس هفدهم اسفند ماه بر ایجاد زیرساخت های لازم برای حرکت به سوی نسل پنجم تلفن همراه تاکید کرد و گفت: سیاست دولت در این باره استفاده از تولید داخل است؛ زیرا تولیدکنندگان داخلی توانمندی های بسیاری دارند.
واعظی شبکه های موجود کشور برای استقبال از نسل پنجم تلفن همراه را ناکافی خواند و بر ضرورت کشیده شدن فیبر نوری در سراسر کشور تاکید کرد.
به گفته این مقام مسوول با مخابرات کنونی نمی توان انتظار نسل پنج تلفن همراه را داشت.

*کلام آخر
دولت یازدهم از همان روزهای نخست برنامه توسعه زیرساخت های کشور به خصوص در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را به جد در دستورکار قرار داد و برنامه های خود را در این زمینه مرحله به مرحله اجرایی کرد.
اکنون و بعد از گذشت نزدیک به چهارسال از این اقدام ها امکان های خوبی در بخش آی.سی.تی کشور ایجاد شده و زمینه های فراوانی برای فعالیت بخش خصوصی در این زمینه و ایجاد کسب و کاربراساس آنها فراهم شده است.
اکنون وظیفه بخش خصوصی است که با استفاده از این ظرفیت های کم نظیر زمینه توسعه اشتغال در این بخش که دغدغه جدی دکتر حسن روحانی رییس جمهور این دولت است را فراهم کرده و بار ایجاد اشتغال را از دوش دولت برداشته و جوانان بسیاری را شاغل کنند.

دریافت کننده: صدف خالقی - انتشاردهنده:

602

کد خبر: 743789

وب گردی

وب گردی