کلینتون: اقدامات بودجه‌ای دولت جدید آمریکا نگران‌ کننده است

وزیر امور خارجه سابق آمریکا اعلام کرد، پیشنهاد دولت جدید کشورش برای کاهش بودجه وزارتخانه‌های بهداشت، توسعه بین‌المللی و خارجه اشتباه بزرگی در حق آمریکاست.

به گزارش ایسکانیوز، هیلاری کلینتون طی سخنرانی خود در دانشگاه جورج تاون واشنگتن با موضوع "زنان، صلح و امنیت" با تاکید بر اهمیت نقش زنان در اشاعه صلح در جهان نسبت به برخی اقدامات بودجه‌ای در دولت جدید این کشور هشدار داد.

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در جریان این سخنرانی ضمن تاکید بر اهمیت نقش زنان، هم‌چنین نقش آمریکا در جهان "به عنوان یک رهبر"، بدون اشاره مستقیم و بدون اینکه از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا نام ببرد، به انتقاد از فضای کشورش پرداخت.

کلینتون با تاکید بر اهمیت نقش زنان در اشاعه صلح و دیپلماسی در سراسر جهان توضیح داد که واشنگتن چگونه باید با در اختیار گذاشتن ابزار لازم در اختیار زنان و دختران به آن‌ها حق مشارکت در تصمیم‌گیریها را ارائه دهد و به عنوان یک رهبر جهانی ایفای نقش کند.

وی در این باره تشریح کرد: من امروز بیش از هر زمان دیگری باور دارم که بهبود حقوق زنان و توسعه مشارکت آن‌ها، مسئله‌ بسیار بزرگی است که نه تنها به عنوان یک اصل اخلاقی بلکه به دلیل اهمیت استراتژیک باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

وزیر خارجه سابق آمریکا سپس روشن‌تر به انتقاد از دولت کشورش پرداخت و با اشاره به کاهش برخ بودجه‌ها هشدار داد: ما شاهد نشانه‌هایی از تغییرات هستیم که بسیار نگران‌کننده هستند. طرح پیشنهادی دولت برای کاهش بودجه‌ بهداشت جهانی، توسعه و دیپلماسی شکستی بزرگ برای زنان و کودکان و اشتباهی مرگبار برای کشورمان خواهد بود.

کلینتون با اشاره به فضای اجتماعی و سیاسی فعلی آمریکا اظهارات خود را این چنین پایان داد: اگر ما به دنبال کشورها و جهانی آزادتر، برابرتر و صلح‌آمیزتر هستیم باید بدانیم که کلمات برای قدرتمند کردن زنان کافی نخواهد بود.

وی با انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: برخی از نشانه‌هایی که مشاهده می‌کنیم، بسیار نگران کننده است.

دونالد ترامپ اواسط ماه مارس بودجه وزارت امور خارجه این کشور را به میزان ۲۸ درصد کاهش داد و در مقابل، بودجه دفاعی این کشور را به شدت افزایش داده و ۵۴ میلیارد دلار بر آن افزوده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 743807

وب گردی

وب گردی