پویش نه به ریختن زباله تمرینی برای کاستن بار زباله ها از دوش طبیعت

در روزگاری که ریختن زباله در محیط زیست و طبیعت به خصوص در مناطق گردشگری خسارات بعضا جبران ناپذیری بر پهنه طبیعی میهن مان وارد کرده است؛ پویش «نه به ریختن زباله در محیط زیست» تمرینی برای کاستن سنگینی بار زباله ها از دوش طبیعت و مناطق گردشگری است.

به گزارش ایسکانیوز، ورزشکاران، هنرمندان، محققان و پژوهشگران، سازمانهای مردم نهاد و دستگاه های اجرایی از این پویش استقبال کردند و تعدادی از آنها تمایل خود را به پیوستن به این حرکت نمادین اعلام کردند.
ریختن پسماند مواد غذایی، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، یکی از معضلات حاد طبیعت گردی است و این رسانه خبری با راه اندازی پویش «نه به ریختن زباله در محیط زیست» در صدد ایجاد رفتارهای صحیح و مناسب در این زمینه و نهادینه کردن فرهنگ نریختن زیاله یا جمع آوری آن و نهایات رفع این معضل در کشور است.
علیرغم برخی تلاشهای انجام گرفته توسط متولیان این حوزه وسازمانهای مردم نهاد متاسفانه هنوز شاهد این معضل در اغلب مناطق طبیعی و گردشگری اعم از جنگل ها، سواحل دریا، رودخانه و بوستان ها هستیم که اقدام علاوه بر از صدمات جبران ناپذیر به طبیعت، سلامتی ما را نیز به خطر انداخته است.
متاسفانه با حضور برخی از طبیعت گران و مسافران شاهد صحنه هایی ناگور و مشمئز کننده در اغلیب مناطق گردشگری و طبیعت هستیم که امیدواریم با اینگونه اقدامات، معضلات زیست محیطی برطرف شود .

** پیویش نه به ریختن زباله تمرینی برای احترام به محیط زیست است
سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز طبیعت در بیانیه ای از مردم تقاضا کرد که پویش های مردمی «طبیعت پاک» و « نه به زباله » که با هدف نریختن زباله در محیط زیست و جمع آوری زباله ها در طبیعت طراحی شده و تمرینی است برای احترام به طبیعت، لذا از همه مردم درخواست می شود تا با این حرکت همگانی همگام شده و با پیوستن به این پویش های ارزشمند، زمینه حفاظت از محیط زیست پاک و سالم را در سراسر ایران بوجود آورند.
گردشگران و طبیعتگران به جای رها کردن زباله ها در طبیعت، کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و زباله های تولیدی را به ایستگاه های مسقر تحویل دهند و زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند و نسبت به سلامت درختان و بوته های جنگلی اعم از طبیعی و دست کاشت دقت و توجه ویژه ای داشته باشند.
در زمان حضور در طبیعت، مسافران تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند.

** پویش نه به زباله ، تحقق آرزوی چندین ساله محیط زیست مازندران
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از راه اندازی پویش نه به ریختن زباله در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قدردانی کرد و این اقدام را تحقق آرزوی چندین ساله برای به میدان آوردن گروه های مرجع به منظور حفاظت از محیط زیست دانست.
حسینعلی ابراهیمی کارنامه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام ایرنا سبب هوشیار سازی جامعه و ایجاد جنبش های اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست می شود و عضویت گروه های مرجع از قبیل هنرمندان، ورزشکاران ملی و سایر گروه ها به عنوان الگوی جامعه در این پویش همراهی مردم را در جهت حفظ محیط زیست به دنبال خواهد داشت.
وی در پایان این گفت و گو به کمپین نه به ریختن زباله خبرگزاری جمهوری اسلامی پیوست.
روزانه در مازندران سه هزار تن زباله تولید می شود و دفن زباله از چالش های اصلی مردم و مسوولان استانی است.

** نه به ریختن زباله، زیباترین مشی طبیعت دوستی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: نه به ریختن زباله در محیط زیست، جلوه زیبایی از فرهنگ طبیعت دوستی و محیط یاری برای داشتن محیط سالم و با نشاط است.
سید اسدالله هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رهاسازی زباله در طبیعت و اماکن عمومی را یک معضل جدی فرهنگی و آفت زیست محیطی برشمرد و افزود که داشتن محیط زیست سالم و عاری از زباله نیازمند مشارکت همگانی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد جنگل ها، مراتع و گونه های گیاهی و جانوری را یک سرمایه ملی و امانت بین نسلی دانست و خواستار مشارکت بیشتر مردم در امر حفظ منابع ملی شد.

** تلاش یک هزار نیروی خدماتی شهرداری اردبیل برای جمع آوری زباله در نوروز
شهردار اردبیل با تقدیر از اقدام ایرنا در راه اندازی پویش 'نه به ریختن زباله' گفت: داشتن شهری سالم، پاک و زیبا و عاری از زباله از برنامه های اولویت دار شهرداری اردبیل می باشد.
حمید لطف اللهیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد برای جمع آوری زباله در سطح شهر و رفت و روب محلات و خیابان ها در ایام نوروزی فعال خواهند بود.
وی بیان کرد: امسال برای جمع آوری زباله ها 100 دستگاه ماشین آلات بکارگیری شده اند که در ایام تعطیلات در جمع آوری ودفن زباله ها فعال خواهند بود.

** ریختن زباله به طبیعت دل زمین را به درد می آورد
قهرمان سنگنوردی ایران و جهان گفت: ریختن زباله طبیعت و آلوده ساختن آن توسط انسان ها دل زمین را به درد می آورد.
رضا علیپور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به راه اندازی پویش نه به ریختن زباله در طبیعت توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی، افزود: راه اندازی چنین پویش هایی در سطح کشور لازمه صیانت از طبیعت این سرمایه گران بهای خدادادی است.
وی ادامه داد: طبیعت تنها به انسان ها اختصاص ندارد و تمامی کائنات و حیوانات در استفاده از این سرمایه خدادادی مشترک هستند، بنابراین ما حق نداریم با بی توجهی به این نعمت ارزشمند و رهاسازی زباله ها در طبیعت و محیط زیست آن را به نابودی و تباهی بکشانیم.

** معاون وزیر کشور: کاری نکنیم که طبیعت با ما انسان ها قهر کند
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: کاری نکنیم که طبیعت با ما انسان ها قهره کند ضمن این که از آن بهره مندی داریم و استفاده می کنیم.
علی اصغر احمدی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اقدام ایرنا برای تلاش برای حفاظت از محیط زیست و این که یادآوری و راهنمایی می کند هر کسی هر جایی اتراق و از هر مسیری عبور می کند ضمن این که مراقب سلامتی خود هستند، از محیط زیست خود نیز مراقبت و نگهداری کنند، تحسین برانگیز است.
وی افزود: پویش ایرنا به مردم جامعه این نکته را یادآوری می کند ضمن اینکه در رانندگی نباید بی گدار به جاده بزنند و مواظب سلامتی خود باشند، طبیعت را نیز یاری دهند و با ریختن زباله های خود در محیط زیست،کاری نکنند که طبیعت با انسان ها قهر کند.

** محیط زیست قربانی خاموش زباله ها
تخریب زیستگاه ‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، کاهش کیفیت هوا، آلوده شدن خاک و آب از آثار مخرب و ویرانگر ریختن زباله ها در طبیعت است و به عبارتی می توان گفت محیط زیست قربانی خاموش زباله هاست.
به گزارش ایرنا، درقرن حاضر به دلیل کم ‌توجهی انسان‌ ها به محیط‌ زیست و خسارت های جبران ‌ناپذیر به این میراث مهم و با ارزش، کره زمین در حال نابودی است.
بی ‌توجهی به محیط‌ زیست و اهمیت آن اثرهای جبران‌ ناپذیری هم چون گرم ‌تر شدن زمین، آلودگی هوا، سوراخ شدن لایه ازن، انقراض گونه ‌های مختلف گیاهی و جانوری، آب شدن یخ ‌های قطبی، آلودگی و کمبود منابع آبی را به وجود آورده و نسل ‌های آینده را درگیر مشکلات خود خواهد کرد.
مردم باید بدانند که بازگشت به طبیعت در مورد بسیاری از مواد موجود در زباله به طول می انجامد و این مواد سال ها باعث آلودگی و آسیب به محیط زیست می شوند.

**مرگ زودرس طبیعت بکر مرنجاب با ریختن زباله
مدیر یک مجتمع گردشگری در کویر مرنجاب نیز در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: رها کردن و ریختن زباله در طبیعت بکر مرنجاب مرگ زودرس برای اندک پوشش گیاهی و جانوری این منطقه نمونه گردشگری به همراه خواهد داشت.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه سال ها است در مجموعه ای چند منظوره در کویر در صدد ایجاد یک چرخه حیات در اقلیم کویری است بیان کرد: طرح پرورش و مدیریت گیاهان و جانوران کویری و تنظیم تخصیص آب را شروع کردیم و با تامین چنین محیطی زمینه صنعت پاک گردشگری را در راهبرد خود داشتیم.

** نتیجه گیری
طبیعتی که به زیبایی تمام از گل و گیاه آراسته است، نباید با ریختن انواع زباله و پلاستیک نازیبا و گاها طعمه حریق کنیم بلکه این سرمایه طبیعی را باید به نحو مطلوب حراست و برای آیندگان حفاظت کرد.
تخریب اکوسیستم ها یا رها کردن زباله و آثار آلودگی ها، مرگ زود رس را برای پوشش گیاهی و جانوری این اقلیم به ارث می گذارد و این خبر، آینده ای تلخ برای دوستداران طبیعت و نسل جوان و نوجوان وطن ماست.
شیشه و قوطی های فلزی و بویژه آلومینیومی مدت زمان زیادی طول می کشد که از بین برود و برخی از آنها چند قرن به طول می کشد تا به خاک تبدیل شوند و ما باید در مصرف آنها نهایت دقت را داشته باشیم.
کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف نیز همین گونه اند و باید کیسه های پاکتی شوند.
بهره گیری از شبکه های اجتماعی از جمله اقداماتی است که می تواند ما را به نتایج مطلوب تر رهنمون کند. بنابراین کمپین ‌هایی نظیر پویش نه به زباله ریختن در محیط زیست باید از ظرفیت شبکه ‌های اجتماعی بهره ببرد.
ابتکار ایرنا به عنوان یک رسانه مهم با کارکرد اجتماعی و فرهنگی را در طرح نه به ریختن زباله را امری ممتاز در عرصه رسانه و اطلاع رسانی است و پرداختن به این مقوله که یک چالش مهم حفظ محیط زیست است، امری تحسین برانگیز بوده که امیدواریم با حمایت مناسب مسئولان و همراهی بموقع مردم شاهد رفع این معضل در کشور باشیم.
در استانه روز طبیعت امیدواریم مردم همراهی خوبی داشته و شاهد کاهش این معضل در کشور باشیم.

دریافت کننده: صدف خالقی - انتشاردهنده:

602

کد خبر: 743867

وب گردی

وب گردی