انتخابات پارلمانی ارمنستان آغاز شد

انتخابات پارلمانی ارمنستان امروز (یکشنبه) در مناطق مختلف این کشور آغاز شد که سرآغاز گذار از نظام ریاستی به پارلمانی براساس نتایج همه پرسی سال 2015 است.

به گزارش ایسکانیوز حوزه های راگیری در ایروان پایتخت ارمنستان و شهرهای دیگر این کشور از ساعت هشت بامداد به وقت محلی درهای خود را به روی رای دهندگان گشودند.
بر اساس آمار کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، دو میلیون و 564 هزار و 734 نفر از شهروندان این کشور برای شرکت در رای گیری ثبت نام کرده اند
به گزارش رسانه های روسی، در انتخابات پارلمانی ارمنستان 9 حزب و چهار ائتلاف برای 101 کرسی مجلس این کشور، با یکدیگر رقابت می کنند.
برای حضور در این انتخابات احزاب دمکرات های آزاد، تجدید حیات ارمنی، کمونیست، جمهوری خواه و داشناکسیون، فهرست های انتخاباتی مستقل ارائه کرده اند.
همچنین ائتلاف های «کنگره-حزب مردمی ارمنستان» به رهبری لون تر پطروسیان رئیس جمهوری اسبق، پیمان «اوهانیان-رافی-اوسکانیان»، ائتلاف «یه لک» و پیمان «زاروکیان» در انتخابات شرکت دارند.
براساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان در مجموع 1539 نامزد برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند.
مطابق قانون اساسی اصلاح شده ارمنستان، پارلمان این کشور دارای حداقل 101 کرسی بوده و چهار کرسی نیز به نمایندگان اقلیت های قومی اختصاص می یابد.
سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان و رهبر حزب حاکم جمهوری خواه جمعه هفته گذشته در نخستین تجمع انتخاباتی حزبی بار دیگر بر لزوم برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه تاکید و خاطرنشان کرد نتایج انتخابات نباید برای هیچ کسی شبهه ایجاد کنند.
سیران اوهانیان که 17 سال فرماندهی نیروهای مسلح منطقه خودخوانده قره باغ و جمهوری ارمنستان را بر عهده داشته و وزیر دفاع این کشور بوده است نیز تاکید کرد که پیمان 'اوهانیان-رافی-اوسکانیان' بدنبال تغییر در حکومت است.
مردم ارمنستان با شرکت در همه پرسی سال 2015 به تغییر نظام حکومتی کشور خود از ریاست جمهوری به پارلمانی رای دادند.
پس از پایان دوره رئیس جمهوری این کشور در سال 2018، ارمنستان با نظام پارلمانی اداره و دولت نیز از طرف اکثریت تشکیل خواهد شد.
همچنین براساس تغییرات قانون اساسی، مسئولیت های مهم در اختیار نخست وزیر قرار خواهد گرفت و رئیس جمهوری نیز از طرف 101 عضور مجلس این کشور برگزیده خواهد شد.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 743874

وب گردی

وب گردی