نه به ریختن زباله در سیزده بدر

جشن بدرقه نوروز یا همان سیزده بدر از مهمترین سنت های نوروزی است که ایرانیان همه ساله، این روز را در دامان طبیعت می گذرانند

به گزارش ایسکانیوز، خانواده های ایرانی سیزدهمین روز از سال نو را به رسم همه ساله در دامان طبیعت می گذرانند و سبزه هفت سین خود را به آب روان می سپارند. این روز که به عنوان روز طبیعت در تقویم ثبت شده است، زمان مناسبی برای آشتی شهروندان با محیط زیست و اندیشیدن به چگونگی حفظ و رفتار با آن به عنوان یکی از نیازمندی های اصلی بشر برای ادامه زندگی است.
شاید در دیرباز حفظ و نگهداری از محیط زیست و طبیعت موضوع کم اهمیت یا بی اهمیتی به شمار می رفت، اما اکنون با وجود چالش هایی چون افزایش جمعیت، کم آبی و خشکسالی، تغییر اقلیم، تولید حجم انبوهی از زباله و غیره این موضوع جزو نخستین اولویت های زندگی اجتماعی و حقوق شهروندی به شمار می رود.
کارشناسان معتقدند: محیط زیست ایران در محاصره بحران هایی است که رفع هریک از آن ها ضمن اجرای برنامه های بلندمدت، نیازمند همکاری و همیاری تک تک ایرانیان است. بسیاری از فعالان این حوزه آموزش های زیست محیطی از سنین کودکی را مناسب ترین راهکار در این زمینه عنوان می کنند چرا که در این صورت، نسل های بعدی آگاه و مسوول در برابر محیط زیست خود خواهد بود و هم اینکه مساله حفاظت از محیط زیست میان خانواده ها و افکار عمومی جامعه به یکی از پراهمیت ترین مسائل تبدیل خواهد شد.
در این میان، نقش پررنگ شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را نمی توان نادیده گرفت. اگرچه دولت یازدهم از زمان روی کارآمدن مسائل زیست محیطی و رفع بحران های این حوزه را به عنوان یکی از اصلی ترین شعارهای خود قرار داد و در این زمینه گام های اثرگذاری برداشت اما همراه سازی افکار عمومی که فضای مجازی نقش مهمی در آن دارد، تا اندازه زیادی به فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.
از این رو، راه اندازی پویش های گوناگون در شبکه های اجتماعی با هدف رفع بحران ها و حفظ محیط زیست کشور، نقش مهمی در همراه سازی افکار عمومی و حساس ساختن نگاه ها به طبیعت و محیط زیست اطراف خواهد داشت.
در همین زمینه، اقدام مناسب خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راه اندازی پویش «نه به ریختن زباله» در ادامه پویش هایی چون محرم بدون زباله، شنبه های بدون پلاستیک و سه شنبه های بدون خودرو، نخریدن گل، صرفه‌جویی در مصرف یک قطره آب و ... همزمان با آغاز بهار و تولد دوباره زمین در این راستا ارزیابی می شود.
از آنجا که تعطیلات نوروزی در ایران به سفر، طبیعت گردی و گذران اوقات فراغت در دامان طبیعت سپری می شود، هر یک از شهروندان می توانند از همین ابتدای سال با حرکت کردن در مسیر اهداف پویش های زیست محیطی که امسال با پویش «نه به ریختن زباله» کلید خورد، محیط زیست عاری از مشکل و بحران را فراهم آورند.
حجم تخریب جنگل ها و مراتع و تولید زباله و رهاسازی آن در طبیعت دو آسیب گریبانگیر زمین است. این در حالی است که اگر هر شهروند خود را نخست ملزم به تولید کمترین میزان زباله، تفکیک و سپس رها نساختن آن در طبیعت و کوچه و خیابان کند ضمن کاهش چالش ها و مشکل های محیط زیست، به زیبایی چهره طبیعت و محل زندگی خود و همچنین حفظ زیستگاه های طبیعی کمک بزرگی خواهد کرد.
ایران پهناور، محیط زیست و حیات وحشی غنی و ارزشمندی را در خود جای داده است. همین مساله، بر ضرورت حفاظت و نگه داری زمین و طبیعت می افزاید. اینک که بهار از راه رسیده و رویش دوباره را به زمین آورده است، زمان مناسبی است تا هر فرد در پاسداشت این نعمت خداوندی به اندازه سهم خود گام برداشته و تا حد امکان محیط زیست اطراف خود را از آلودگی ها پاک سازد.
بهار 1396 و روزهای نوروز نخستین فرصت توجه به طبیعت برای آن دسته از افرادی است که تا پیش از این نسبت به محیط زیست و اطراف خود بی تفاوت بودند. پیوستن به پویش «نه به ریختن زباله» فرصتی برای شهروندان به دست می دهد تا ضمن گرامیداشت سیزده بدر و بدرقه نوروز در دل طبیعت، محیط خود را پاک و تمیز نگه دارند و دوش خسته طبیعت را از بار سنگین زباله های رها شده پاک کنند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

کد خبر: 743921

وب گردی

وب گردی