حصارها از دور میدان انقلاب برداشته شد

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران‌ گفت: در چهره جدید میدان انقلاب، از سه رنگ فیروزه‌ای، لاجوردی و اُخرایی استفاده شده که سه رنگ اصلی معماری ایرانی ـ اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر سید مجتبی موسوی در خصوص چهره جدید میدان انقلاب گفت: چندین سال است که موضوع نماد میدان انقلاب مطرح شده است و در خصوص آن نظرات مختلفی مطرح است، اما با وجود ایده‌های مختلف، هیچ‌کدام مورد تائید شورای هنری و مدیریت شهری قرار نگرفت.

وی ادامه داد: میدان انقلاب به دلیل موقعیت شهری و وقایع مهمی که در آن رخ داده، در سطح ملی، میدان مهمی تلقی می‌شود، بنابراین موضوع نمادسازی برای آن بسیار قابل توجه و مهم بوده است؛ اما سازمان زیباسازی پس از آنکه نماد قبلی به دلیل ضرورت توسعه مترو برداشته شد، به دنبال تعیین تکلیف برای نماد این میدان بود.

موسوی افزود: نماد قبلی میدان انقلاب پس از برداشته شدن، مرمت شد و دوباره در ضلع غربی میدان و ابتدای میدان آزادی نصب شد، اما جزیره اصلی میدان که به دلیل هواکش‌های مترو، به شکل گنبدی بتونی بود، همچنان بلاتکلیف بود.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه سازمان زیباسازی چندین بار برای نماد جدید میدان انقلاب فراخوان داد و به طور اختصاصی از هنرمندان مطرح دعوت کرد که ایده‌هایشان را در خصوص مطرح کردند، گفت: طرح‌های زیادی در این رابطه ارائه شد اما هیچ‌کدام مورد تائید شورای هنری و مدیریت شهری به دلیل مناسب نبودن برای موقعیت جدید میدان انقلاب مورد تائید قرار نگرفت زیرا وضعیت فیزیکی جدید میدان اجازه نمی‌داد برخی ایده‌ها به صورت عملیاتی دربیاید و یا با فضای کلی میدان همخوانی کامل نداشت؛ بنابراین طرحی که در ابتدای کار مطرح شده بود، به صورت عملیاتی اجرایی شد. بر اساس طرح اولیه، به جای آنکه عنصر حجمی به میدان انقلاب اضافه شود، از عنصر حجمی ایجاد شده برای فضاسازی میدان استفاده شود؛ به این معنا که گنبد ایجاد شده در میانه میدان، بستر طرح جدید میدان انقلاب شود و با استفاده از عناصر معماری ایرانی ـ اسلامی، میدان طراحی شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز با بیان اینکه عنصر رنگ، یکی از عناصر مهم معماری ایرانی ـ اسلامی است، گفت: در حال حاضر گنبد میدان پوششی فیروزه‌ای رنگ، آبنما لاجوردی و سایر بخش‌های میدان به رنگ اُخرایی است که این سه رنگ؛ سه رنگ اصلی هستند که در مساجد قدیم از آن استفاده می‌شد و رنگ‌های معنوی و آرامش‌بخشی هستند.

به گفته موسوی، تکمیل پروژه میدان انقلاب یکی از بخش‌های پیرایش محور میدان انقلاب است که پیش از این در محور جمالزاده تا چهارراه ولیعصر و در حال حاضر تا میدان فردوسی در حال انجام است و تا دروازه دولت ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حصارها از دور میدان انقلاب برداشته شده است گفت: تلاش داشتیم میدانی آرام داشته باشیم و با پرهیز از هرگونه المان حجمی، مانع دید شمال به جنوب و شرق به غرب عابران پیاده نشویم.

منتشر کننده :زهره حاجیان

700700

کد خبر: 743954

وب گردی

وب گردی