موفقیتهایی که در پرتو توافق هسته ای به دست آمد

توافق هسته ای برای چندین دهه ایران را از تحقیر و حقارت و توهینی که جامعه جهانی به ایران داشت نجات داد، در حال حاضر، حدود دو میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت صادر می کنیم، در زمینه خرید هواپیما با شرکت های بویینگ و ایرباس قرار داد بستیم، همچنین با فرانسه و آلمان قرارداد بستیم که آخرین تکنولوژیهایشان را در داخل ایران تولید کنند؛ اینها موفقیتهایی است که در پرتو توافق هسته ای به دست آمده است و از این نظر همین موضوع برای کل سیاست خارجی کافی بوده است و یک دستاورد مهمی است که برای بیش از یک دهه محسوب می شود.

علی خرم، کارشناس مسائل بین الملل و نماینده سابق ایران در مقر سازمان ملل، در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی یادداشتی را در اختیار ایسکانیوز قرار داد که در ادامه آن را می خوانید:

در سیاست خارجی دولت یازدهم، بخش های موفقیت آمیز همان هایی بود که در مذاکرات دیپلماتیک به تفاهم رسیدند و نقاط ضعف آن هم این بود که وزارت امور خارجه نتوانست این راه را با همان قوت ادامه بدهد و بتواند کامل کند. ایران به صورت نارس تحت تاثیر تندروها در داخل از مذاکرات برگشت و این برگشت باعث آن شد که امروز ایران دچار سردرگمی بشود که با عربستان، ترکیه، اسرائیل و تندروهای جمهوریخواه و ترامپ چه موضعی را بگیرد و همچنین با تندروهای داخلی چه موضعی را در پیش بگیرد. این ها بایستی درس عبرتی برای ایران بشود، در زمانی که فرصت هست جای پایش را سفت کند نه اینکه فرصت را از دست بدهد و با یک شرایط سختی روبرو بشود که حل آن بسیار مشکل شود.

ایران، در مواقعی که فرصت طلایی است نباید آن را تضعیف کند. باید بر اساس منافع ملی کشور خود تصمیم گیری کند. اگر به حکومت جورج بوش دقت کنید می بینید که او به مراتب بدتر از بیل کلینتون بود. اوباما برای ایران بسیار موقعیت طلایی بود و سیاست خارجی ایران را می توانست به جلو ببرد در حالی که ما نتوانستیم از این فرصت به نحو احسنت استفاده کنیم و با پدیده ای به نام ترامپ روبرو شدیم و می بینیم که بدون هیچ منطقی به دشمنان ایران، این فرصت را می دهد که علیه ایران گستاخی کنند.

در دوران ریاست جمهوری آقای اوباما، قانونی به نام "جستا" تصویب شد که کنگره آمریکا به استناد گزارش محرمانه دخالت عربستان در وقایع 11 سپتامبر قصد داشت که دولت عربستان را از لحاظ بین المللی تحت تاثیر قرار داده و بعد از عربستان غرامت بگیرد.عربستان نیز تمام تلاش خود را کرد که به هر نحوی از چنگال این قانون جدید که در آمریکا تصویب شده نجات پیدا کند. متاسفانه زمانی که ترامپ بر سر کار آمد، به جهت اینکه وی اهل عقل و منطق نبود، عربستانی ها بلافاصله هیئتی را فرستادند و تبریک گفتند و از آمریکا دلجویی کردند. به گونه ای که ترامپ یادش رفت در گذشته قانونی به اسم جستا بوده است که عربستان را تحت تاثیر قرار می داد. ترامپ رفاقتی را با عربستان در پیش گرفت وعربستان قبول کرد که هر جنگی آمریکا در خاورمیانه انجام بدهد، پولش را عربستان بدهد که دقیقا هدف آن ها رویارویی نظامی با ایران بود.

ای کاش تندروها در زمان مذاکرات، به وزارت امور خارجه اجازه می دادند و یا مانع کار آن ها نمی شدند. مذاکرات در حدی بود که ایران می توانست به عبارتی جای پای خودش را آنچنان مستحکم کند که امروز به جای اینکه عربستان به ایران گستاخی کند ایران بتواند همچنان در خاورمیانه حرف اول را بزند و عربستان عواقب اقدامات تروریستی خودش را ببیند. عربستان نه فقط در قضیه 11 سپتامبر، در حوادث دیگری نیز همین جنایات علیه بشریت را انجام داده است. کشور عربستان در بحران سوریه، برپا کننده داعش و جبهه النصره، همراه با قطر و ترکیه بوده است و در قضیه عراق هم با پول خود، کمک می کند که اوضاع آن جا را به هم بریزد حتی در ایران هم پول فراوانی خرج می کند بلکه مخالفین ایران را تقویت کند و آنها به نوعی شروع به آزار و اذیت ایران بکنند.

در مجموع ،عملکرد دولت یازدهم در سیاست خارجی مثبت است. اگر تنها توافق هسته ای به دست وزارت امور خارجه انجام شده باشد، برای چندین دهه شاید کشور ایران را از آن تحقیر و حقارت و توهینی که جامعه جهانی به ایران داشت نجات داد. زمانی که آقای دکتر روحانی بر سر کار آمد، ما هشتصد هزار بشکه نفت صادر می کردیم و قرار بود تحت فشار شورای امنیت ، ما بیست هزار بشکه صادر کنیم. اما در حال حاضر، حدود دو میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت صادر می کنیم.در زمینه های دیگر هم ما پیشرفت های زیادی کردیم. در زمینه خرید هواپیما که با شرکت های بویینگ و ایرباس قرار داد بستیم و همچنین با فرانسه و آلمان قرارداد بستیم که آخرین تکنولوژیهایشان را در داخل ایران تولید کنند. اینها موفقیتهایی است که در پرتو توافق هسته ای به دست آمده است و از این نظر همین موضوع برای کل سیاست خارجی کافی بوده است و یک دستاورد مهمی است که برای بیش از یک دهه محسوب می شود.

تنظیم کننده: شایان دنیادیده

کد خبر: 744045

وب گردی

وب گردی