تجلی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در سال 92 به طور رسمی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت؛این مفهوم در سال 95 تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شد تا تلاش های مسئولین در حوزه اقتصاد و معیشت مردم وجه جدی تری به خود گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، توسعه شرکت های دانش بنیان در دانشگاه های کشور امری ضروری بوده که بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و با بیش از 11هزار کارگاه و آزمایشگاه ، 1120 شرکت و واحد فناور، 109مرکز رشد و 1106محصول تجاری سازی شده و یا در آستانه تجازری سازی توانسته است به عنوان یکی از راهبردهای مهم و اثرگذار در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد زیرا سازمان ها و نهادهای اجرایی توان، حوصله و فرصت پرورش و کاربردی کردن ایده ها را نداشته و در این میان باید دانشگاه ها با اجرایی کردن طرح تشکیل کمیسیون های اقتصاد مقاومتی به بحث و گفتگو در پیرامون این موضوع پرداخته و اقدامات و برنامه های پیشبینی شده جهت تحقق اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنند.

دکتر میرزاده در ششمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها با بیان اینکه هر یک از جلسات هماهنگی و پایش امور استانها دارای یک موضوع اصلی بوده است، گفت: موضوع اصلی جلسه راه های عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است و از آنجا که امسال توسط مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گرفته، دانشگاه ها به طور عام و دانشگاه آزاد اسلامی به طور خاص باید اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یک محور در کارهای خود قرار دهد. بعلاوه باید بتوانیم نتیجه این بحث ها را به یک شیوه نامه و آیین نامه برای توسعه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تبدیل کنیم تا در سال 95 و سالهای پس از آن به اجرا گذاشته شود.

اجرای طرح های شفا، ساها و سامانه آزاد اکسپو باید به شاخصی برای اقتصاد مقاومتی، ارتقای واحدها و اعضای هیات علمی تبدیل شود

میرزاده با تأکید بر اینکه امکانات دانشگاه آزاد اسلامی باید در دسترس همگان قرار گیرد، گفت: توسعه طرح های شفا، ساها و سامانه آزاد اکسپو باید در دستور کار واحدهای دانشگاهی قرار گیردتا به عنوان یکی از منابع ایجاد درآمدهای غیرشهریه ای و شاخص اقتصاد مقاومتی و ارتقای واحدها و اعضای هیات علمی تبدیل شود.

نامگذاری سال 95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری، بسیار سنجیده و مهم بود

در دیدار نوروزی رئیس، هیات رئیسه، معاونان، مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نامگذاری سال95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برای دانشگاه آزاد اسلامی بسیار بااهمیت است چرا که اقتصاد دانش بنیان، زیربنای اقتصاد مقاومتی است و این موضوع یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه در دو سال و نیم پیش بوده و در سال آتی نیز با جدیت ادامه خواهد داشت. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه اقدامات بسیار مهمی انجام داده و یا در دست انجام دارد تا بتواند نقش شایسته خود را در زمینه پیشبرد اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان ،مراکز شفا و رشد راه تحقق دستورات مقام معظم رهبری در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»

در یازدهمین جلسه هیات امنای استان فارس میرزاده بر جذب اعضای هیات‌علمی و بحث کیفی‌سازی تاکید کرد و خطاب به روسای واحدها گفت: با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز شفا و رشد به دنبال تحقق دستورات مقام معظم رهبری در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باشید.

"اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"اصل اهداف استراتژیک سازمان سما ​

در بیست و ششمین جلسه شورای سازمان سما دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی است و با توجه به نام گذاری امسال"اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" سازمان سما نیز باید این اصل را از اهداف استراتژیک خود قرار دهد.

امضای تفاهم نامه با استانداری کرمان در راستای مردمی کردن اقتصاد مقاومتی​

در جلسه با مهندس رزم‌حسینی استاندار کرمان، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به امضای تفاهم نامه با استانداری کرمان در راستای مردمی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: این ابتکار مخصوص استاندار کرمان است. مهندس رزم‌حسینی از رزمندگان اسلام در سالهای دفاع مقدس است. یک ویژگی انحصاری که طرح ایشان دارد، بکارگیری مجموعه امکانات کشور برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان کرمان است. بعلاوه در استان کرمان امکان سرمایه گذاری و جلب مشارکت‌های مردمی وجود دارد و این از ویژگی‌های این استان است که به عقیده من عصاره ایران است.

توجه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان جزء برنامه های اصلی دانشگاه است

دکتر میرزاده در نشست مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری لازمه خودکفایی میهن اسلامی توجه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان است. در همین راستا این موضوع به عنوان یک برنامه اصلی در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دست اقدام است.

تجلی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» در دانشگاه آزاد اسلامی

در جلسه هیات امنای استان البرز دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری یکی از رهبران جهان است که بیشترین تاکید بر توسعه علمی و پژوهشی کشور دارد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی براساس فرموده های مقام معظم رهبری در راه توسعه اقتصاد دانش بنیان گام بر می دارد.همچنین این دانشگاه یکی از معدود دانشگاه هایی است که در حوزه اقتصاد دانش بنیان، پیام مقام معظم رهبری درخصوص «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را عملی کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه های کشور در حوزه اقدام و عمل جلوتر است

در جلسه هیات امنای استان کرمان دکتر میرزاده با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه فعالیت های دانش بنیان در دانشگاه ها گفت: ایشان را می توان بنیانگذار تفکر دانشگاه های ماموریت گرا و اقتصاد دانش بنیان دانست چرا که بارها زیربنای اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش بنیان عنوان کردند. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اقدام و عمل فعالیت های دانش بنیان از سایر دانشگاه ها جلوتر است چرا که در این دانشگاه به دلیل چابکسازی انجام شده و کاهش بروکراسی، فعالیت ها سریعتر به نتیجه می رسد.

فعالیت جدی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برای اشتغال فارغ‌التحصیلان​

در جلسه هیات امنای استان خوزستان دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان که زیر‌بنای اقتصاد مقاومتی است، اقدام و عمل کرده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان که زیر‌بنای اقتصاد مقاومتی است، اقدام و عمل کرده است. خوشبختانه در حال حاضر ۱۰۷ مرکز رشد، ۱۷ شهرک فناوری آزاد (شفا)، هزارو ۱۰۶ شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور در دانشگاه فعالیت می‌کنند و در حال افزایش اثر‌بخشی دانشگاه در توسعه اقتصادی کشور هستند که امیدوارم در آینده این اثربخشی افزایش بیشتری داشته باشد.

تقویت اقتصاد مقاومتی با قرارگیری شهرک های فناوری آزاد در کنار طرح ساها

در مراسم رونمایی از طرح های دانش بنیان جشنواره جهادگران علم و فناوری دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امیدواریم با همکاری سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور، بتوانیم زیربنای اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم.بعلاوه شهرک های فناوری آزاد در کنار طرح ساها، در خدمت بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور قرار دارد تا بتوانیم زیربنای اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم.

تحقق شعار اقدام و عمل با تجاری سازی محصولات دانش بنیان​

در نشست هم اندیشی مسئولان سازمان بسیج با رییس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده گفت: دانشگاه‌آزاد اسلامی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در بین دانشگاه های کشور بیشترین اقدام و عمل را در حوزه های تحقق این شعار با تجاری سازی محصولات دانش بنیان خود انجام داده است و این آمادگی را دارد که در سراسر کشور با بسیج همکاری کند.

در ادامه جلسه دکتر میرزاده پیشنهاد کرد تفاهم نامه مشابهی با بسیج اساتید نیز امضا شود تا با هم افزایی ظرفیت های بسیج و دانشگاه، اساتید بسیجی پیشگام تاسیس شرکت های دانش بنیان شوند.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/ منتشر کننده : محمد جواد آخوندی

کد خبر: 744049

وب گردی

وب گردی