عید اموات در چین

پیشینه مردم سرزمین کهن چین همانند برخی از کشورها پر از سنت هایی است که هر کدام نمادی از فرهنگ اصیل آن کشور به شمار می رود و ریشه در تاریخ کهن آن دارد.

به گزارش ایسکانیوز یکی از این سنت ها که بسیار خاص بوده و مورد احترام و استقبال مردم سراسر چین می باشد، «عید اموات» یا «عید مردگان» نام دارد که با برگزاری آن در تاریخی مشخص در سال، ضمن حفظ و احیای این سنت، یاد و خاطره درگذشتگان و اموات گرامی داشته می شود.
سابقه تاریخی برگزاری این مراسم که بخش از فرهنگ مردم این کشور را به خود اختصاص داده، به دوران حکمرانی سلسله «تانگ» باز می گردد که مربوط به 2 هزار و 500 سال قبل است.
این عید که از دیروز (یکشنبه) شروع شده و دولت چین تعطیلات عمومی سه روزه را برای مردم این کشور در نظر گرفته است، «چین مینگ جیه» نام دارد که به آن «هانشی» هم گفته می شود.
اصلی ترین روز این عید فردا (سه شنبه) مصادف با چهارم آوریل (15 فروردین) است که با برگزاری مراسم ویژه ای از سوی مردم چین همراه است و آنان با حضور در بر سر مزار عزیزان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آنان، تعطیلات ویژه این ایام را به پایان خواهند برد.
از دیدگاه چینی ها عدد چهار (سی) به دلیل تلفظ با مرگ هم معنی است و به همین علت، تاریخ روز چهارم ماه چهارم سال برای اموات در نظر گرفته شده و روزی است که مردم باید غذای سرد مصرف کنند.
آنان با این کار خاطره «جیه زی تویی» را گرامی می دارند که 636 قبل از میلاد در دوران حکمرانی حاکمان «تانگ» و همزمان با سلسله «بهار و پاییز» جانش را از دست داد.
بر اساس اسناد تاریخی موجود در کشور چین او یکی از افراد وفادار به «دوک ون» از پادشاهان وقت بود. با این حال «دوک ون» وقتی قدرت را کاملا در اختیار گرفت بتدریج «جیه زی تویی» را فراموش کرد.
او پس از مدتی، روزی «جیه» را به یاد آورد، اما زمانی که در جنگل در جستجویش بود متوجه شد که «جیه» در جریان یک آتش سوزی جانش را از دست داده است.
«دوک ون» بلافاصله دستور داد برای گرامیداشت این دوست قدیمی سه روز عزاداری برپا شود.
و از آن پس «چین مینگ جیه» یا «عید اموات» پا گرفت است؛ سنتی که به بیش از دو هزار و 500 سال قدمت دارد.
مردم چین در این روز نیاکانشان را به یاد می آورند، به قبرستان ها می روند و در پارک ها، معابر و خیابان ها و مجتمع های مسکونی آتش کوچکی برپا می کنند.
همچنین آوردن غذای مورد علاقه فرد متوفی توسط خانواده ها بر سر مزار وی، یکی دیگر از مراسمی است که در این روز انجام می شود.
دولت چین از سال 1949 میلای به این طرف این روز را بیشتر گرامی داشته و تاریخ گذشته را حفظ کرده است.
در طول تعطیلات سه روزه که از دیروز شروع شده مردم چین با حضور در قبرستان ها و روشن کردن آتش و حتی آتش زدن پول های کاغذی تقلبی با نقش و نگارهای سنتی و تصاویر پادشاهان قدیمی این روز را گرامی می دارند.
دستفروش ها نیز که این پول های تقلبی را در کنار خیابان ها می فروشند، این روزها کاسبی خوبی دارند.
از مردم خواسته شده حتی الامکان از آتش زدن در جنگل ها و معابر عمومی و مجتمع های مسکونی برای این مراسم خودداری کنند حتی وزارت امنیت عمومی چین نیز برای جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه به دلیل برپایی آتش در معابر، به همه ارگان ها ذیربط اعلام آماده باش داده است.
بر اساس آمارها، در طول تعطیلات سال گذشته بالغ بر 600 میلیون نفر از مردم چین با حضور در قبرستان ها یاد گذشتگان را گرامی داشتند.
رسم عید «چینگ مینگ» در واقع یک تجسم فرهنگ انسانی چین است. مردم چین در این روز هم به جنبه های زندگی و هم به یاد عزیزان از دست رفته هستند و به جنبه حیات و مرگ توجه دارند.
چینی ها حتی در زمان برگزاری آیین های مربوط به سال نو و یا همان عید بهار که کمتر از دو ماه پیش به پایان رسید، روزهای سوم و چهارم را به درگذشتگان اختصاص می دهند و یاد آنان را گرامی می دارند. طبق عقاید چینی ها، این دو روز مناسب بازدید از دوستان و آشنایان نیست.
طبق رسوم مردم سرزمین پهناور چین، وقتی فردی دنیای خاکی را ترک می کند، برای احترام به فرد متوفی تا سه سال نباید برای بازدید به منزل آنان رفت و به طور کلی بازدید خویشاوندان و دوستان در این دو روز مناسب نیست.
عموما روز سوم سال نوی چینی نیز اختصاص به یاد درگذشتگان در گورستان ها دارد.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 744134

وب گردی

وب گردی