نقش شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بر اقتصاد کشور

اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال، شعار سال 1396 ایران را تشکیل می دهد. این شعار مضامین، ابعاد و مباحث مختلفی را در برمی گیرد لذا بحث و گفتمان در باره آنها می تواند درجه و عمق شناخت ما را نسبت به این شعار افزایش داده و در نهایت، موجبات اقدامات هماهنگ و موثر را جهت تولید و اشتغال فراهم آورد.
در این رابطه، چند نکته شایان توجه است.
١- تداوم شعار اقتصاد مقاومتی طی سالیان گذشته بدون هیچگونه ابهامی نشان از اهمیت حیاتی و بدون بدیل اقتصاد در مقایسه با سایر زیر بخشهای زندگی اجتماعی انسان مانند فرهنگ و فناوری دارد. در اقوال اسلامی آمده است اگر فقر از پنجره ای وارد خانه ای شود اخلاق از پنجره دیگر خارج می شود.
2- علوم اقتصادی طی دویست سال گذشته به بالاترین حد تکاملی خود قدم گذاشته اند و در این میان، اقتصاد توسعه و یا اقتصاد کشورهای در حال توسعه نیز طی بیش از نیم قرن گذشته به بالاترین درجه از تکامل خود دست یافته است. با این حال، هر یک از کشورهای در حال توسعه نیز دارای وضعیتی خاص یا مخصوص به خود است. نگاه کنید به مسائل کشورهای نفت خیز و یا مسائل هر یک از آنها به تنهایی .
3- تنوع وضعیتهای خاص در زمان، مکان، شرایط عینی و ذهنی مربوط به خود و این که هر وضعیت خاص راه حل متناسب با خود را طلب می کند منجر به ابداع "قانون موقعیت" گردید که بر اساس آن، وضعیت های خاص راه حل های خاص یا متناسب با وضعیت خاص را طلب می کنند.
4-اقتصاد مقاومتی چندین سال پیش به علت شرایط خاص اقتصاد ایران مانند تحریم اقتصادی وادار به تشریح ترمینولوژی یا لغت شناسی جدید در ایران گردید و اکنون سالهاست
که اذهان و افکار دست اندرکاران حکومتی و گروه های مختلف جامعه نظیر جوامع علمی اقتصادی نظر خود را به بررسی آن معطوف نموده و در این رابطه، حتی نهادهایی جهت نظریه پردازی، برنامه ریزی و اجرای اداری سازمانی آن به وجود آمده است.
5- اقتصاد ایران در زمان تحریم و اقتصاد ایران پس از برجام شرایط بسیار متفاوت و خاص را رقم زده اند و لذا مفهوم اقتصاد مقاومتی در دو وضعیت خاص و بسیار متفاوت از یکدیگر نمی توانند دارای یک تعریف و تفسیر ثابت باشند. دفاع و مقاومت در زمان وقوع جنگ و حمله مهاجم با شرایط دفاع و مقاومت در زمان و شرایط صلح مسلحانه بسیار متفاوت است. در شرایط صلح مسلحانه، نیروها و ذخایر به سمت جنگ اقتصادی بسیج می شوند.
6- بدیهی است که اقتصاد مقاومتی: اقدام و عمل، در سال گذشته و اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال، در سال نو می تواند بر اساس شرایط خاص ایران در زمان حاضر مورد تعریف و تفسیر قرار گیرند زیرا لغات و واژه ها در جریان تحولات اقتصادی اجتماعی ، تغییر معنی و مسیر می دهند.
اقتصاد مقاومتی نیز در زمان حاضر به سمت تولید و اشتغال تغییر مسیر داده است. بنابراین ضروری است که پیش فرض ها و مبانی تولید و اشتغال در ایران فراهم و به عبارتی تمام موانع تولید و اشتغال برطرف شوند:
مانند موانع کسب و کار ، موانع دیوانسالاری اداری، موانع انباشت قوانین و مقررات دست و یاگیر اداری، موانع مدیریتهای ضعیف دولتی و جایگزینی آن با چابک و کوچک سازی دولت از طریق خصوصی سازی صحیح ، مبارزه دائمی و بی امان با مفاسد از طرق مختلف مانند تقویت نهادهای جامعه مدنی و شفافیت های رسانه ای و ایجاد اصلاحات واقعی از طریق شایسته سالاری.

نویسنده: علی اکبر نیکواقبال

انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 744324

وب گردی

وب گردی