۲۴۵۹۳ تماس مردمی با سامانه بهداشت ۱۹۰ در طرح سلامت نوروزی

رئیس سامانه بهداشت ١٩٠ گفت: از آغاز برنامه سلامت نوروزی در ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۵، تا تاریخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۶،تعداد ۲۴۵۹۳ تماس تلفنی با این سامانه برقرار شده است.

به گزارش ایسکانیوز، مهندس محراب آقازاده در این باره افزود: ۸۶۱۹ تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجر به ثبت شکایت در سامانه بهداشت ۱۹۰ شده است و بیش از ۱۵۹۷۴ تماس به مبادی ذیربط و سازمان‌های برون‌بخشی و درون‌بخشی ارجاع و راهنمایی شده است.

وی گفت: تا کنون به ۹۴ درصد از کل شکایات رسیدگی شده و شش درصد در دست اقدام و پیگیری است.

آقازاده افزود: از مجموع شکایات رسیدگی شده، ۱۸ درصد با نتیجه رفع نقص، ۱۵ درصد با نتیجه معرفی متخلفین به مراجع قضایی، ۲۵ درصد با صدور اخطار کتبی و چهار درصد با نتیجه معدوم سازی ۴۷۳۰ کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی مختومه شده است.

وی گفت: بیشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد ۱۵ درصد، شهید بهشتی ۱۱ درصد، ایران ۱۰ درصد، شیراز ۹ درصد و اصفهان ۸ درصد بوده است.

رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ افزود: کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب امکنه مسکونی ۱۱ درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا ۱۰ درصد، سلف سرویس و رستوران ۱۰ درصد و نانوایی ۹ درصد، بقالی و سوپرمارکت ۸ درصد و از نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۲ درصد مرد و ۲۸ درصد زن بوده‌اند.

وی گفت: بیشترین نوع درخواست و مشکلات بهداشتی عبارت است از عرضه مواد غذایی سنتی فاسد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، انجام فعالیت غیر مجاز (مانند تهیه و بسته بندی مواد غذایی، تاتو و ... )، استفاده از مواد اولیه فاقد کیفیت مناسب، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی، عدم رعایت بهداشت دست‌ها، عدم رعایت شرایط بهداشتی نگهداری مواد غذایی و عرضه قلیان در مراکز فاقد مجوز.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، آقازاده افزود: از اطلاعاتی که از نظرسنجی مردمی به صورت تلفنی از تماس گیرندگان محترم با سامانه بهداشت ۱۹۰ بدست آمده تاکنون مشخص شده که ۹۶ درصد تماس گیرندگان از نحوه رسیدگی به شکایات رضایت دارند و چهار درصد ناراضی بودند که شکایات آنان جهت رسیدگی مجدد به دانشگاه‌های ذیربط ارجاع شد.

وی گفت: در بررسی به عمل آمده از اخبار ثبتی در مدت مشابه سال‌های ۹۴ و ۹۵ مشخص شد که نسبت به سال ۹۵ به میزان ۳۴ درصد و نسبت به سال ۹۴ به میزان ۷۶ درصد افزایش تماس حاصل شده که این نشان از اعتماد مردم به این سامانه در رسیدگی مناسب به اخبار و شکایات آنان است.

وی در پایان گفت: این سامانه ضمن تشکر از بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که به صورت شبانه روزی در حال بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی هستند، از عموم هموطنان تقاضا دارد به محض رویت هر گونه تخلف بهداشتی، مورد را فورا به سامانه شبانه‌روزی بهداشت ۱۹۰ اطلاع دهند و مطمئن باشند به اخبار و شکایات آنان در اسرع وقت و با حساسیت خاص رسیدگی و نتیجه به صورت تلفنی به آنان اعلام خواهد شد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 744438

وب گردی

وب گردی