قانون پشتوانه کاهش آلودگی هوا

ایرانیان سالانه ۳۰ میلیارد دلار از آلودگی هوا زیان می‌بینند. این اظهارنظر مهم با این رقم بالا گفته معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست است که منجر به تهیه لایحه هوای پاک شده و وضعیت آلاینده‌های طبیعی و غیرطبیعی در کشورمان و ضرورت مقابله با آن بررسی شده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی رفته و قرار است امروز در صحن علنی مجلس بررسی شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، ابتکار در دفاع از این لایحه عنوان کرده بود: این لایحه با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی تهیه شده و تلاش شده همه الزامات مقابله با آلودگی هوا را لحاظ کند. وی همچنین تاکید کرده مجلس با تصویب این لایحه به موضوع مقابله با آلودگی هوا در بند اول سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز پاسخ مثبت می‌دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: آن سیاست‌ها پاسخ مثبت می‌دهد و تصویب این لایحه پیام روشنی هم به دنیا دارد که ما به موضوع سلامت توجه داریم.
زمانی که اصلاح الگوی مصرف سوخت به تنهایی عامل بسیار مهمی برای کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود، ضرورت تصویب لایحه هوای پاک بیش از پیش به نظر می‌رسد.
کلیات لایحه هوای پاک با نظر نمایندگان مجلس به تصویب رسیده و قرار است امروز شور دوم این لایحه توسط نمایندگان مجلس در صحن علنی بررسی شده و به تصویب برسد.


تصویب لایحه هوای پاک مهم‌ترین گام مجلس برای مقابله با آلودگی هوا


همچنین احمدعلی کیخا، نماینده مردم زابل و زهک و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس که در دولت احمدی‌نژاد نیز از مدیران سازمان محیط‌زیست بوده و بر این حوزه مسلط است، چندی قبل به مهر عنوان کرده بود: تصویب لایحه هوای پاک در کمیسیون کشاورزی، مهم‌ترین اقدام نمایندگان برای کاهش آلودگی هوا بود که به‌زودی تعیین تکلیف خواهد شد. در واقع مدیریت آلودگی هوا نیازمند رفع عوامل موثر در آلودگی است بنابراین برای کاهش آلودگی هوا می‌توان بهبود کیفیت تمام خودروها مانند تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و دیگر خودروها را مورد توجه قرار داد و تدابیری را به کار گرفت تا خودروها با راندمان و بهره‌وری بهتری از سوخت استفاده کنند تا کمتر آلودگی ایجاد کنند.
از سویی دیگر لاریجانی، رییس مجلس شخصا وارد بررسی جزییات این لایحه اعلامی از سوی دولت شده است و حضور وی در جلسات بررسی جزییات لایحه هوای پاک نشان از اهمیت این لایحه و ضرورت تصویب و اجرای آن دارد.


جزییات لایحه چیست


در این لایحه به معافیت خودروهای شخصی و دولتی تا دو سال از انجام معاینه فنی، اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای جایگزینی خودروهای فرسوده، معافیت از پرداخت مالیات برای واردکنندگان خودروهای برقی، تعیین حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا، تبدیل پسماند به انرژی یا کود، پیشنهاد واریز ۲۰ درصد از درآمد حاصل از اجرای قانون هوای پاک به صندوق توسعه محیط‌زیست و مواردی از این دست اشاره شده است.


همچنین طبق این لایحه که در بررسی آن نمایندگان سازمان‌های مختلف دولتی و رییس مجلس نیز حضور داشتند، قرار است ۱۰ درصد از فضای شهرک‌ها، مراکز و واحدهای صنعتی و تولیدی به فضای سبز تبدیل شوند.


علی لاریجانی نیز ضمن تاکید بر تعیین جرایم نقدی برای متخلفان آلودگی هوا در لایحه هوای پاک گفت: مجازات مالکان و مدیرانی که نسبت به انتقال مراکز صنعتی آلاینده خود از محدوده اماکن مسکونی اقدام نکنند، جریمه نقدی معادل سه درصد درآمد سالانه در نظر گرفته می‌شود. البته با افزودن تبصره‌هایی به برخی از مواد مکان، زمان و مهلت برای انتقال مراکز صنعتی آلاینده از محدوده اماکن مسکونی هم بهتر است تشخیص سازمان حفاظت محیط‌زیست در چارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد. همچنین براساس برخی از مواد لایحه هوای پاک وزارت نفت باید مکلف شود حداکثر تا سه سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون سوخت تولیدی کشور اعم از بنزین، نفت، گاز و... را با استانداردهای ملی مصوب عرضه کند در غیر این صورت بهتر است سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری سایر سازمان‌ها یا تصمیم‌گیری در کمیته اضطراری از ادامه فعالیت پالایشگاه‌های فاقد تولید سوخت استاندارد جلوگیری کند چراکه سازمان حفاظت محیط‌زیست به تنهایی نمی‌تواند اقدام عملیاتی انجام دهد. از سویی دیگر در خصوص تبدیل پسماند به کود یا انرژی، دولت و شهرداری موظفند در مدت سه سال برای شهرها زمینه تبدیل پسماند به انرژی یا کود را با کمک بخش‌خصوصی فراهم کنند در غیر این صورت متخلف به جریمه نقدی محکوم خواهند شد.


ممنوعیت برداشت چوب تا ۱۰ سال آینده از جنگل‌ها


رییس مجلس در ادامه تاکید کرد: کاشت درخت و توسعه فضای سبز و آبیاری آنها با پساب‌ها مدت زمان طولانی نیاز دارد هر‌چند که باید این اقدامات انجام شود اما در کنار آنها بهتر است بندی به لایحه هوای پاک اضافه شود که برمبنای آن استفاده و بهره‌برداری از جنگل‌ها از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون به مدت ۱۰سال ممنوع شود. قراردادهای موجود در این زمینه نیز لغو شده و از صندوق یادشده خسارت‌ها پرداخت شود.
معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور هم اظهار داشت: مصرف بی‌رویه و الگوی نامناسب شهرسازی و عدم تنظیم موتورخانه ها متناسب با الگوهای کاهش آلودگی سبب شده تا بخشی از آلاینده‌ها از طریق منابع خانگی ایجاد شود که در مواردی از این لایحه به بهبود وضعیت منابع خانگی و اخذ جریمه از کسانی که آلودگی تولید می‌کنند، اشاره شده است. به گفته وی، براساس موادی از لایحه هوای پاک، تمامی درآمدهای حاصل از اجرای این قانون باید به حساب خزانه‌داری کل واریز شود اما بهتر است با واریز ۲۰ درصد از درآمدها به صندوق توسعه محیط‌زیست شرایط ارائه تسهیلات کم‌بهره مشوق به صنایعی که آلودگی را رفع کردند، فراهم شود.


لزوم تنقیح قوانین قدیمی مرتبط با آلودگی هوا


امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی نیز یادآور شد در حالی ۲۸ قانون اصلی در حوزه محیط‌زیست داریم که ۱۲ مورد از آنها مختص آلودگی هواست. همچنین ۱۱۷ قانون فرعی مرتبط با این موضوع وجود دارد که باز ۲۹ مورد از آنها با آلودگی هوا ارتباط دارد بنابراین نیاز است در این زمینه تمامی قوانین موجود گذشته تنقیح شود.


رییس مجلس با تایید این ضرورت عنوان کرد: کمیسیون کشاورزی با معاونت قوانین مجلس باید تنقیح و نسخ قوانین موجود در زمینه آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار دهد.با این اوصاف امید آن می‌رود جزییات لایحه مهم و حیاتی هوای پاک در مجلس به تصویب برسد تا شاید با این برنامه‌ریزی و قانونی شدن، موارد جلوگیری و کاهش آلودگی هوا در بلند‌مدت ایجاد شود و تا این میزان خسارت به کشور وارد نشود که سال به سال هم مبلغ آن افزایش می‌یابد. همچنین این میزان آسیب و تلفات ناشی از آلودگی هوا که در قالب ریزگرد، نفس استان‌های مهم کشور را گرفته و خسارت‌های اجتماعی و اقتصادی وسیعی برجای می‌گذارد، کاهش یافته و به مرور حذف شوند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 744445

وب گردی

وب گردی