آسیب های اجتماعی با ارائه راهکار ها و افزایش و ارتباط سواد رسانه ای دانشجویان کاهش پیدا می کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال گفت:بدون شک یکی از راه های جلوگیری و پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزاری سمینارها،کنفرانس ها،همایش های ملی و منطقه ای و شهرستانی است و واحد خلخال با برگزاری نشست های تخصصی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی گام های بلندی برداشته است.

دکتر حجت الله درخشان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز،در رابطه با ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در شناساندن تاریخ و فرهنگ ایرانی گفت: یکی از سیاست های کلان دانشگاه آزاد اسلامی درحوزه معاونت فرهنگی بحث شناسایی و معرفی مفاخر و مشاهیر است که در این راستا به طور مستقیم به همه واحدهای سراسر کشور اعلام شده است که در بازه زمانی مشخصی افرادی که در حوزه های مختلف علمی،ادبی،معماری،ورزشی و.. آثاری وجود دارد را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: این افراد جزو مفاخر و مشاهیر بومی هستند و خوشبختانه واحد ما این مجموعه را تیر ماه سال گذشته در قالب یک جلد کتاب با هماهنگی شورای فرهنگ عمومی شهرستان خلخال به تصویر درآورده است که از کتاب به عنوان مفاخر و مشاهیر شهرستان خلخال نیز رونمایی خواهد شد .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال گفت: در همین راستا یک مراسم تجلیل از این اشخاص انجام خواهد گرفت که پیشینه و هویت فرهنگی شهرستان را به نوعی شناسایی کرده اند و برای آیندگان به ویژه برای نسل جوان می تواند الگوی بسیار مناسبی باشد که از این طریق هویت خودشان را بشناسند.

وی اضافه کرد:قشر جوان جامعه می توانداز چنین شخصیت هایی الگو بگیرد و دریابد شخصیت های برجسته علمی،ادبی،هنری در این مرز و بوم با کمترین امکانات پرورش یافته اند و با توسل به خدا و خود باوری و اعتماد به نفس کارهای بزرگی را علیرغم نداشتن امکانات انجام داده اند دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این راستا اقدام بسیار موثری را انجام داده است .

دکتر درخشان افزود: از نکات دیگری که موجب معرفی بیشتر مفاخر و دانشمندان خواهد شد می توان به پایان نامه هایی در این زمینه در حال تدوین است اشاره کرد به طوری که دانشجویان به بررسی شخصیت و زندگینامه شخصیت های برجسته ای که شناسایی نشده اند پرداخته و پژوهش های خود را در قالب پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد ارائه خواهند کرد.

وی درباره همایش هایی که در واحد های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه آسیب های اجتماعی و فرهنگ سازی در جامعه برگزار می شود بیان کرد: بدون شک یکی از راه های جلوگیری و پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزاری سمینارها،کنفرانس ها،همایش های ملی و منطقه ای و شهرستانی است . در حال حاضر آسیب های جدیدی که به ویژه در حوزه فضای مجازی وجود دارد و بحث های دیگری که توسط رسانه های خارجی ارائه می شود و هجمه هایی که وجود دارد از طریق برگزاری نشست های تخصصی بررسی می شود و قطعا با ارائه راهکار ها و افزایش و ارتباط سواد رسانه ای دانشجویان در تفکیک و تبیین ومسائل مختلف یعنی شناساندن سره از ناسره و مشخص کردن راه درست به طور قطع یقین تاثیرگذار است .

درخشان با اشاره با اشاره به اینکه در دنیا حرف اول را اطلاع رسانی می زند گفت:شخصیت های برجسته علمی،روانشناسان، شخصیت های علوم اجتماعی،اساتید رسانه ای و گروه معارف اسلامی در نشست هایی که در قالب آزاد اندیشی،نشست های علمی و..شرکت می کنند و ما هر چه بتوانیم اطلاع رسانی کنیم نسل جوان بخش مهمی از این اطلاعات واقعی را دریافت خواهد کرد و قطعا در پیشگیری از آسیب های اجتماعی موثر خواهد بود.

وی افزود: به عنوان مثال حرکت اردو های جهادی برای دانشجویان که همه ساله در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال انجام می دهیم و یا در قالب معرفی آثار شهدا و اشاعه فرهنگ ایثار و ... ارائه می شود مطمئنا تاثیرگذار است و سیستم ها و نهاد های ارزشی واحد خلخال هم این حرکت ها را ذنبال می کنند که یکی از این ها اقدام ها اعزام راهیان نور است که هر سال برگزار می شود و بخشی از دانشجویان وقتی به آن جا می روند و فضای واقعی را لمس می کنند اذعان دارند که از لحاظ روحی،روانی و مسائل ارزشی بسیار تاثیرگذار بوده است.

خبرنگار:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 744520

وب گردی

وب گردی