وضعیت تهران نشان دهنده انتخاب‌های غلط در شوراست

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بررسی عملکرد محیط زیستی شوراهای شهر چهارم گفت: شورای شهرهایی که در برابر اقدامات غلط شهرداری سکوت می‌کنند در خوشبینانه ترین حالت درک بوم شناختی ندارند و در بدبینانه ترین حالت به شورا آمده‌اند که خودشان را پیدا کنند.

به گزارش ایسکانیوز،محمد درویش با اشاره به اینکه انتخابات شوراها انتخابات بسیار مهمی است و حتی از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز مهم تر است، تصریح کرد: 70 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می‌کنند و وضعیت شهرها یکی از معیارهای مهم برای رصد کیفیت زندگی در ایران است؛ اگر وضعیت شهرها خوب باشد یعنی حقوق شهروندی بهبود پیدا کرده، اشتغال افزایش یافته، آلودگی ها کاهش یافته و به طور کلی سطح زندگی ارتقاء پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه 30 درصد جمعیت ایران را که در روستاها زندگی می‌کنند 200 هزار نفر از افراد حاضر در شوراهای روستاها هدایت و مدیریت می کنند، تاکید کرد: اگر مردم در انتخابات شوراها درست عمل کنند و افرادی واجد صلاحیت فارغ از رنگ سیاسی، گرایش‌های اعتقادی، ورزشی و نظامی انتخاب کنند که به حوزه شهرسازی اشراف داشته باشند؛ می توانیم به بهبود کیفیت زندگی در ایران دست یابیم.

مدیر کل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه منتخبین شورای شهرها باید کسانی باشند که تمام مولفه های ضروری در سکونتگاه های شهری را مورد توجه قرار دهند، اظهار کرد: متاسفانه در چهار دوره انتخابات شوراها این موارد رعایت نشده و معمولا جناحی و همچنین به چهره‌های محبوب ورزشی و هنری رأی داده‌ایم و چون این افراد تخصصی در حوزه شهر نداشته‌اند هم اعتبار خود را از دست دادند و هم وضعیت شهر را خراب کردند.

درویش از همه مردم در خواست کرد که در پنجمین دوره انتخابات شوراها فارغ از احساسات و سیاست بازی ها به متخصصین رأی بدهند و در ادامه تاکید کرد: وضعیت تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اراک، شیراز، اهواز و... به گونه‌ای است که نشان می‌دهد ما در شوراها انتخاب های غلطی داشته‌ایم چون اغلب این کلانشهرها وضعیت نگران کننده دارند و در حوزه آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و زباله کارنامه قابل قبولی ندارند که در نتیجه شاهد مرگ زودرس در اثر آلودگی هوا بوده‌ایم.

اقدامات غلط شهرداری‌ها در سکوت کامل شوراهای شهرها صورت می‌گیرد

وی افزود: برای مثال در تهران هر پدر خانواده به طور میانگین حدود 2 ساعت و 32 دقیقه در ترافیک می ماند و تنها حدود 20 دقیقه می تواند با افراد خانواده در ارتباط باشد که همین موضوع می تواند آغازگر بزهکاری و افزایش آمار طلاق باشد که همه اینها در سکوت کامل اعضای شوراها اتفاق افتاده است. شوراها نه تنها به موقع عملکرد شهرداری ها را پایش نکرده اند بلکه در بسیاری از مواقع با اقدامات غلط شهرداری ها همراهی کرده‌اند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از بی توجهی به محیط زیست در توسعه شهرها، تاکید کرد: شهرداری که ادعا و تصور می کند که برای ساخت شهر باید تقاطع غیر همسطح، بزرگراه و بلوار و تونل و پارکینگ طبقاتی بیش تر بسازد و شهر را بر اساس خودرو محوری توسعه دهد در حقیت یک اشتباه راهبردی انجام می دهد و اعضای شورایی که در برابر این اقدامات سکوت می کنند و یا از آن حمایت می کنند نشانه آنست که این افراد در خوشبینانه ترین حالت درک بوم شناختی ندارند و در بدبینانه ترین حالت به شورا آمده اند که خودشان را پیدا کنند.

عملکرد شورای شهر تهران در حوزه محیط زیست

وی در مورد اقدامات و تصمیمات محیط زیستی شورای شهر تهران در دوره چهارم اظهار کرد: نمونه های اقدامات محیط زیستی در تهران نادر و خیلی خیلی کم است و اگر هم چیزی اتفاق افتاده باعث بهبود وضعیت محیط زیست تهران نشده است. همچنان تفکیک زباله از مبدأ در کلانشهر تهران صورت نمی گیرد، هنوز در بسیاری از روزهای سال، هوا آلوده است و بیش از 20 میلیون ساعت از عمر ایرانی ها در سال در ترافیک تلف می شود. همچنان در تهران معضل کم تحرکی به دلیل استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی وجود دارد چون هنوز در این کلانشهر به سمت گسترش حمل و نقل ریلی و مسیرهای ایمن برای پیاده روی و دوچرخه سواری و کاهش آلودگی صوتی نرفته ایم و حتی برای شهرداری که تونل همت و نیایش را ساخت و تقاطع غیر همسطح بیش تری ایجاد کرد کف زدند و شورای شهر شریک چنین اقداماتی است.

درویش با اشاره به اینکه تازه ترین رده بندی موسسه تحقیقاتی "مرسر" نشان می دهد که کیفیت زندگی در ۱۹۸ شهر جهان بهتر از تهران است، گفت: از بین ٢٣١ کشور جهان، تهران در رتبه ۱۹۹ قرار گرفته است.

مدیر کل مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه الگوی شهرنشینی در اغلب شهرهایی که در صدر این فهرست قراردارند، مبتنی بر طرد خودرومحوری و گسترش حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری است، افزود: اینها آموزه هایی هستند که دقیقا بر عکس آن در مدیریت شهری تهران در دستور کار قرار داشته و اعضای شورای شهر نیز این اقدامات غلط را تایید کرده اند.

وی با اشاره به اینکه سندی بالاتر از این برای غلط بودن انتخاب های ما در چهار دوره گذشته شورای شهر و روستاها وجود ندارد، اظهار کرد: معیارهایی که بر اساس آن، کیفیت شهرهای جهان توسط موسسه مرسر، ارزیابی و رتبه بندی شده فضای سیاسی اجتماعی، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی-فرهنگی، سلامتی و بهداشت، مدارس و آموزش، خدمات عمومی و تردد، سرگرمی، کالاهای اساسی مصرفی، مسکن و محیط زیست است.

درویش در پایان با بیان اینکه مردم در این موضو ع مقصر هستند، تصریح کرد: باید تلاش کنیم همه کسانی که به هر دلیلی در انتخابات شوراهای سابق رأی ندادند یا در ورود افراد بی صلاحیت به شورا مقصر بودند، این روند را اصلاح کنند تا از این طریق بتوانیم این موضوع را در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر جبران کنیم.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 744529

وب گردی

وب گردی