تشخیص خطر ابتلا به سرطان با بررسی باکتری‌های دهان

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوع باکتری‌های موجود در دهان می‌تواند با خطر ابتلا به برخی انواع سرطان‌ها مرتبط باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، "جیونگ آن" از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک گفت: محققان امیدوارند تا بر اساس باکتری موجود در بدن، نوع سرطانی را که فرد در معرض ابتلا به آن قرار دارد تشخیص دهند.

وی افزود: علاوه بر این، این باکتری‌ها و میکروب‌ها که در مجموع میکروبیوم نامیده می‌شوند، می‌توانند اطلاعاتی را در مورد اقدامات موثر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در اختیار بیمار و پزشک قرار دهند.

در این بررسی محققان آمریکایی به درک ارتباط بالقوه بین میکروبیوم دهان و خطر ابتلا به انواع مشخصی از سرطان‌ها پرداختند. در این مطالعه روی چندین نوع سرطان از جمله سرطان پانکراس و سرطان مری تمرکز شد.

در بررسی این تیم تحقیقاتی روی سرطان پانکراس مشخص شد، افرادی که از سطح بالاتری از یک نوع باکتری دهان به نام پورفیروموناس ژنژیوالیس "gingivalis Porphyromonas" برخوردارند ۶۰ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به سرطان پانکراس هستند. همچنین وجود سطح بالاتری از یک نوع باکتری دهانی دیگر موسوم به "Aggregatibacter actinomycetemcomitans" خطر ابتلا به این سرطان را دو برابر افزایش می‌دهد.

سرطان پانکراس یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان به حساب می‌آید؛ زیرا تشخیص آن در مراحل اولیه بسیار سخت است. پزشکان امید دارند در آینده بتوانند این بیماری را با بررسی باکتری‌ دهان فرد تشخیص دهند.

به گزارش لایوساینس، محققان با بیان اینکه لازم است مطالعات بیشتری برای تایید وجود ارتباط علت – معلولی بین باکتری‌های دهان و خطر ابتلا به سرطان انجام شود، اظهار داشتند: نتایج مطالعاتی که پیش از این انجام گرفته حاکی از وجود این ارتباط است.

دریافت کننده: نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 744543

وب گردی

وب گردی