طرح توسعه بندرچابهار فروردین ماه افتتاح می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش عمده طرح توسعه فاز نخست بندر چابهار فروردین ‌ماه امسال طی مراسمی بین‌المللی با حضور وزرای کشورهای همسایه افتتاح می شود.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در بندر چابهار 150 میلیون دلار تسهیلات هندی ها به سرمایه گذاری در این بندر اختصاص یافت و هندی های 80 ملیون دلار دیگر در این بندر سرمایه گذاری کردند.
وی طرح توسعه 3 فاز بندرشهید رجایی را از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بنادر عنوان کرد و گفت: مناقصه‌های فاز 1 و 2 توسعه این بندربه صورت بین‌المللی انجام شد و مناقصه فاز 3 توسعه آن بندر نیز به زودی انجام می‌شود و این امیدواری وجود دارد مناقصه این فاز نیز به صورت بین‌المللی انجام شود، زیرا تاکنون استقبال خوبی از سوی شرکت‌های معتبر دنیا انجام شده و این برای ما بسیار امیدوار کننده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از سرمایه‌گذاری مناسب در پسکرانه‌های بنادر خبر داد و گفت: مجموع سرمایه‌‌‌گذاری‌های بخش خصوصی در پسکرانه‌های کشور در طی 3 سال به بیش از 9 هزار میلیارد تومان رسید که رقم کاملا قابل ‌توجهی است و می‌تواند در کل اقتصاد ملی ایران، نقش خوبی داشته باشد.
** فعال‌شدن پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان
وی مشارکت بخش خصوصی را در زیرساخت و در نوسازی ناوگان ریلی از دیگر اقدامات مهم وزارت راه وشهرسازی برشمرد و افزود: در بحث زیرساخت، قرارداد قطار سریع‌السیر تهران- قم - اصفهان فعال شد که LC (گشایش اعتبار) آن هم از طریق چینی‌ها انجام شد.
آخوندی گفت: برای برقی‌ کردن قطار تهران- مشهد، قرارداد، نهایی شده فقط در یک بند از آن، چینی‌ها مقداری بحث دارند که اگر تحریم برگردد نتیجه قرارداد چه خواهد شد؟ و به همین دلیل نیز این موضوع، قدری معطل مانده است. معمولا در قراردادها فرض بازگشت تحریم را نمی‌آوریم که با این تلاش‌ها امیدواریم در فروردین ماه 96 با چینی‌ها به توافق برسیم که اگر این توافق صورت بگیرد 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش، انجام می‌شود.
** امضا قرارداد با زیمنس برای لکوموتیوهای برقی وگازوئیلی
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با شرکت زیمنس آلمان برای تامین لکوموتیوهای برقی و گازوئیلی قرارداد خوبی به امضا رسانده‌ایم.
وی با تاکید بر این که در حوزه ریل اقدامات مناسبی انجام گرفته ، گفت: بخش خصوصی نیز نخستین سرمایه‌گذاری خود را در بخش راه‌آهن انجام داد و هم اکنون راه‌آهن کرمان- سیرجان با سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی در حال انجام است و از آنجا که تا به حال سابقه نداشت که بخش خصوصی در زیرساخت راه‌آهن سرمایه‌گذاری کند به همین دلیل برای ما این مساله اهمیت زیادی دارد.
آخوندی از دیگر اقداماتی که در حوزه ریلی انجام گرفته به بحث استفاده از ماده 12 قانون خروج از رکود و موانع تولید اشاره کرد و افزود: این ماده اجازه می‌دهد هر مقدار بار و مسافر از جاده به ریل برود.
وی افزود: موفق شدیم در شورای اقتصاد تصویب کنیم که وزارت نفت مابه‌التفاوت استفاده از اجرای ماده 12 قانون خروج از رکود را که اجازه می‌دهد هر مقدار بار و مسافر از جاده به ریل منتقل شود را پرداخت کند، را دریافت کنیم. در حال حاضر، قرارداد آن با وزارت نفت منعقد شده است که امیدواریم در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد تا امیدی در بین سرمایه گذاران ایجاد شود.
آخوندی افتتاح 113 واگن جدید را که توسط چهار شرکت بخش خصوصی در روزهای های پایانی سال گذشته را نشان از علاقمندی سرمایه گذاران در این بخش عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در این بخش رشد بیشتری داشته باشیم.
** رفع بدبینی‌های عمومی و موانع پیش‌روی نوسازی ناوگان هوایی
وی در تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه هوایی و نوسازی ناوگان به بدبینی‌هایی که پیش‌تر وجود داشت اشاره کرد و افزود: به رغم آنکه بدبینی‌های زیادی وجود داشت و کسی باور نمی‌کرد تا نوسازی ناوگان انجام شود، بحمدالله قرارداد ایرباس فعال شد. آخوندی گفت: قرارداد ATR هم در حال نهایی شدن است و ما مقداری چانه ‌زنی داریم با طرف ATR تا بتوانیم تضمین خدمات موتور هواپیما را بگیریم با توجه به اینکه عرضه کننده موتور غیر از شرکت‌های سازنده هواپیما هستند، در این بخش کمی چالش داریم اما مطمئن هستم به زودی این چالش‌ها برطرف خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه 4 هواپیما آماده و رنگ شده است و لوگوی هما روی آن نصب شده که امیدواریم به زودی وارد کشور شود، باید توجه کنیم، هواپیماهای ATR بیشتر برای مناطق دوردست‌تر و برای فرودگاه‌های درجه 2 و 3 ایران، کارآیی دارند.
آخوندی با یادآوری این مطلب که سال‌ها در سیستم ناوبری هوایی هم در رادارها و هم در سیستم هدایت هواپیما، سرمایه‌گذاری انجام نشده بود، گفت: در حوزه نوسازی هوایی در سیستم ناوبری هم در رادارها هم در سیستم هدایت هواپیماها، سالها بود که در این حوزه سرمایه‌گذاری نداشتیم، اگرچه ممکن است این نوسازی‌ها برای مردم ملموس نباشد اما خرید این رادارها که 3 عدد هستند بسیار اهمیت دارد.
به گفته وی، نخستین رادار که جزو تکنولوژی دوگانه است و فروش آن به ایران سخت بود از جهت آنکه کاربرد نظامی داشت سرانجام به ایران وارد شد و در تلاش هستیم بقیه نیز به ایران برسند.
** افتتاح نوسازی باندهای فرودگاه در نیمه فروردین 96
وی تاکید کرد: برای نوسازی باندهای فرودگاه‌ها و سیستم ناوبری هوایی، فقط 800 میلیارد تومان در سال 95 سرمایه‌گذاری کردیم که انشاء‌الله با حضور رئیس ‌جمهوری در نیمه فروردین 96 افتتاح می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری آنکه تنها یک باند فرودگاه مهرآباد تهران فعالیت می‌کرد، از تعمیر اساسی باند دوم فرودگاه مهرآباد بعد از 40 سال خبر داد و در رابطه با علل تاخیر برخی از پروازهای داخلی، گفت: یکی از دلایل تاخیرها، فعالیت تنها یک باند فرودگاه بود که با تعمیر اساسی باند دوم امیدواریم مشکل تاخیر پروازهای داخلی برطرف شود، زیرا تاخیر در نخستین پرواز، به دلیل کارکرد یک باند برای سایر پروازها نیز تاخیر ایجاد می‌کرد که خوشبختانه این مشکل برطرف شده است.
آخوندی ادامه داد: ما نشست و برخاست باند فرودگاه را از یکدیگر جدا می‌کنیم که این اقدام، می‌تواند بخشی از تاخیرات را جبران کند و مقداری اوضاع بهتر می شود.
** سرمایه‌گذاری مشارکتی 550 میلیارد تومانی فرودگاه سلام
وی همچنین از سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها برای نخستین بار با قانون مشارکت خبر داد و گفت: در سال 95 موفق شدیم مجوز مشارکت در سرمایه‌ گذاری 3 فرودگاه را از دولت بگیریم که این روش تاکنون سابقه نداشت. برای ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی موفق شدیم 550 میلیارد تومان مجوز سرمایه‌گذاری بگیریم که سرمایه‌گذاری آن انجام شد و این پروژه در دست اجرا است.
آخوندی با بیان این که برای فرودگاه مشهد، مجوز سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری گرفتیم و برای فرودگاه شیراز، دولت مصوبه 240 میلیارد تومانی تصویلب کرد ، گفت: برای سایر فرودگاه‌های اصلی نیز به این سمت می‌رویم تا از طریق سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی تامین منابع کرده و کار را پیش ببریم.
** ساخت 17 آزادراه به طور همزمان در کشور
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه زمینی به این سمت رفتیم که تعداد آزادراه‌ها را گسترش دهیم و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه افزایش یابد و خوشبختانه 17 آزادراه را به طور همزمان در حال ساخت داریم. موفق شدیم از هیات وزیران برای 4 آزادراه دیگر به طول 300 کیلومتر مجوز سرمایه‌گذاری بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: تحرک خوبی در حوزه آزادراه‌ها آغاز شده و در سایر راه‌ها کم و بیش با توجه به بحث قیر رایگان و اسناد خزانه اتفاقاتی رخ داده به طوری که در سال 95 عملکرد طرح‌های عمرانی ما با تعهدات آن بیش از 17 هزار میلیارد تومان بوده است.
آخوندی افزود: آزادراه‌های مهمی که شروع شده بود و در این دولت پیشرفت مناسبی داشت آزادراه تهران- شمال، آزادراه شیراز- اصفهان، آزادراه خرم‌آباد - اراک بود که خوشبختانه فعال و سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد و اینها چند نمونه از 17 آزادراه‌های در حال ساخت هستند.
** اجرای نوسازی 65 هزار کامیون
وزیر راه و شهرسازی گفت: غیر از بحث زیرساخت، بحث نوسازی ناوگان نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است، 65 هزار کامیون را برای نوسازی ناوگان در دستور کار داریم که این از جمله بزرگترین فعالیت هایی است که در این دوره آغاز شده است.
به گفته وی، تقریبا هر کارخانه‌ای که در ایران بتواند یک برند بین‌المللی را تولید کند، اعم از اسکانیا، بنز و ولوو با تمام ظرفیت به آنها کار ارجاع شده است.
وی افزود: با وزارت نفت برای نوسازی 65 هزار کامیون، قرارداد بسته‌ایم تا مابه‌التفاوت را پرداخت کند و تاکنون نیز 16 هزار و 700 کامیون را با کارخانجات قرارداد بسته‌ایم و تحویل به رانندگان نیز آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، شهرستان چابهار با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است و نقش مهمی در محور شرق خزر برای تزانزیت کالا از طریق خاک ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

کد خبر: 744594

وب گردی

وب گردی