زنان شوراها باید متعهد به زنان باشند نه جریان‌های سیاسی

یک فعال حوزه زنان گفت: کلیدی‌ترین توقع از زنان عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا این است که خود را به جریان‌های سیاسی متعهد نکنند بلکه برای زنان کار کنند.

به گزارش ایسکانیوز، توران ولی‌مراد گفت: لازم است زنان عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا مشکلاتی را که زنان به دلیل جنسیت خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را شناسایی کنند، در برنامه‌ها بگنجانند و بر رفع آنها نظارت کنند. زنان عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به موضوع زنان سرپرست خانوار توجه کنند و از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در جهت کاهش مشکلات آنها مطالبه کنند علاوه بر آن ایجاد فضاهایی ویژه زنان به منظور انجام تفریحات سالم را تسریع کند.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه یکی از اهدافی که تاکنون دنبال شده، دسترسی زنان به مناصب تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و پست‌های بالای مدیریتی بوده است، اظهار کرد: این مسیر از دو مجرای انتخابات و انتصابات طی شده است اما زنان به عنوان یک زن به خوبی وظایف خود را در این زمینه چه در شوراهای اسلامی شهر و روستا، چه در مجلس، چه در دولت و چه در بقیه نهادها و دستگاه‌ها انجام نداده‌اند.

وی در ادامه گفت: نهادهای مدنی و رسانه‌ها درصدد افزایش حضور زنان در جامعه هستند اما عملکرد زنان در دستگاه‌های مختلف و حتی شورای اسلامی شهر و روستا، سیاسی بود البته این به معنای نپرداختن آنها به موضوعات شهری نیست ولی بیشتر تصمیم گیری‌ها سیاسی بوده است.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه در انتخابات، «لیست‌ها» به مردم معرفی می‌شوند، تصریح کرد: بده بستان‌های سیاسی در پشت پرده برای قرارگرفتن افراد در لیست‌های انتخاباتی انجام و چارچوب‌ها و بایدها و نبایدهایی تعریف می‌شود و افراد در صورت قبول شرایط، در لیست قرار می‌گیرند. در واقع قرار دادن زنان در لیست‌های انتخاباتی، فریب اجتماعی جامعه است.

وی تاکید کرد: زمانی که زنان به نام زنان و با سهم زنان در صندلی‌های قدرت قرار می‌گیرند باید به دنبال منافع ملی زنان باشند و از منظر آنان مسائل‌شان را پیگیری و مطالبه کنند اما در عمل تا کنون این کار انجام نشده است.

به اعتقاد این فعال حوزه زنان، هنگامی که لیست‌های انتخاباتی، سیاسی بسته می‌شود از ابتدا با مسائل سیاسی برخورد می‌شود البته در شورای شهر تا حدودی موضوعات مربوط به زنان مانند زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و کودکان نیازمند پیگیری شده اما اقدامات انجام شده فردی بوده است.

توران ولی‌مراد تاکید کرد: لازم است زنان مستقل فکر و عمل کنند و حتی اگر جریان سیاسی از آنها حمایت می‌کنند در خدمت مردم و جامعه زنان باشند. تعیین شهردار، بودجه بندی، نظارت بر عملکرد شهرداری از فعالیت‌های شورای شهر است و زنان می‌توانند در این حوزه‌ها نیز در شوراها عملکرد خوبی داشته باشند.

ولی‌مراد با بیان اینکه در برخی موارد زنان به علت زن بودن با مشکلات خاصی مواجه هستند، گفت: با تشکیل کمیته‌های تخصصی می‌توان این مشکلات را شناسایی و در جهت رفع آنها پیشنهادات لازم را ارائه داد.

این فعال حوزه زنان با اشاره به سمن‌ها اظهارکرد: در حال حاضر سازمان‌های مردم نهاد در کشور مشکلات خاص خود را دارند که عمده‌ترین آن، تامین بودجه است. آن‌ها باید پروژه‌هایی از دولت بگیرند و از این طریق هزینه‌های خود را تامین کنند. در واقع به عنوان بازوهای اجرایی دولت ایفای نقش می‌کنند. در واقع هر دولتی به تشکل‌های مردم نهاد همسوی خود بودجه‌هایی را برای انجام برنامه‌ها اختصاص می‌دهد، این کار بسیار اشتباه است؛ چرا که سازمان‌های مردم نهاد باید غیر سیاسی باشند.

ولی‌مراد در پایان گفت‌وگو با ایسنا گفت: شوراهای شهر و روستا از جمله زنان عضو شوراها می‌توانند به سمن‌ها به عنوان سازمان‌های مستقل بنگرند. پروژه‌های آنها را مصوب و دریافت بودجه برای آنها و اجرای پروژه‌ها را تسهیل کنند. در حال حاضر سازمان‌های مردم نهاد بیشتر به صورت خیریه، اداره می‌شوند و مردم تمایل ندارند که برای سایر فعالیت‌ها پولی به سازمان‌های مردم نهاد بپردازند.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/308

کد خبر: 744705

وب گردی

وب گردی