هزینه درمان افراد سیگاری روزانه ۲۰ میلیارد تومان  است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه روزانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان افراد سیگاری می‌شود، گفت: متاسفانه در میان کشورهای دنیا ایران مالیات کمتری از دخانیات دریافت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خانه ملت، محمدحسین قربانی در خصوص اظهارات رئیس مرکز سلامت، بهداشت و کار وزارت بهداشت، مبنی بر رایزنی با کمیسیون بهداشت مجلس درخصوص افزایش مالیات بر دخانیات، افزود: برخی افراد متاسفانه مسائلی را مطرح می کنند که نشان از عدم اشرافیت کامل بر قوانین دارد.

وی ادامه داد: قانون برنامه ششم و قانون بودجه ۹۶ در سال گذشته مصوب شده است، بنابراین برای سال ۹۶ هیچ گونه دخل و تصرفی در حوزه مالیات بردخانیات نمی توان داشت اما با توجه به این موارد باید تاکید کرد که قانون برنامه ششم مطابق با عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون مبارزه با دخانیات سازمان بهداشت جهانی نیست.

قربانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در این کنوانسیون متعهد شده است که مالیات بر دخانیات مبتنی بر واقعیات و از محل خرده فروشی باشد به طوریکه مالیات بر خرده فروشی سیگار سالانه ۱۰ درصد افزایش پیدا کند تا بتوان تعادلی میان تولید و مصرف به وجود آورد اما متاسفانه در میان کشورهای دنیا ایران مالیات کمتری از دخانیات دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه می توان برای بودجه سال ۹۷ مالیات بر دخانیات را افزایش داد، گفت: البته در آن شرایط هم با توجه به اینکه موضوع خلاف برنامه است، نیازمند دو سوم رای صحن علنی می باشد، اما برای سال ۹۶ پس از تصویب قانون بودجه و برنامه ششم نمی توان افزایش مالیات را درنظرگرفت.

قربانی با اشاره به اینکه طبق قوانین کنوانسیون، مالیات بر دخانیات درقانون برنامه ششم باید سالانه ۱۰ درصد افزوده شود، افزود: اما میزان مالیات در صحن علنی مجلس کاهش پیدا کرد، بطوریکه برای تولیدات داخل ۱۰ درصد، تولید مشترک ۲۰ درصد و از تولید برند ۲۵ درصد مالیات اخذ شود، ضمن اینکه مالیات بر دخانیات به شکل وارداتی باید به میزان ۴۰ درصد گرفته شود؛ البته با توجه به امتیازات دولت درحال حاضر ظرفیت تولید حدود ۱۰۰ میلیارد نخ سیگاردرکشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه مالیات بر دخانیات تولید داخل و مشترک باید به میزان تولید برند با سرمایه گذاری خارجی در داخل افزایش پیدا کند، تصریح کرد: روزانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان افراد استفاده کننده از دخانیات است، ضمن اینکه براساس تعهدات در کنوانسیون ایران متعهد شده که سالانه میزان قابل توجهی از مصرف دخانیات درکشور کاهش پیدا کند اما آمار مصرفی دخانیات درکشور نگران کننده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: بهترین مولفه برای کاهش مصرف دخانیات افزایش مالیات بر مصرف دخانیات است.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 744766

وب گردی

وب گردی