تاثیر برجام بر بازار فرش دستبافت  ایرانی

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: میزان صادرات فرش دستبافت پس از برجام علاوه بر 5/16 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبلی و از لحاظ ارزشی بیش از3/27 درصد نسبت به 12 ماه سال گذشته  افزایش داشته است.

حمید کارگر درگفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره میزان صادرات فرش دستبافت ایرانی به سایر کشورهای جهان اظهار کرد: در مجموع تجارت جهانی فرش دستبافت بین کشورهای تولید کننده این محصول و خریدارهای آن در بازارهای جهانی، در متوسط یک میلیارد و دویست تا یک میلیارد و سیصد میلیون دلار را شامل شده است.سهم ایران از میزان صادرات جهانی فرش دستبافت به طور تقریبی بیش از سیصد میلیون دلار به طور متوسط بوده است.

وی همچنین با اشاره به رتبه یک ایران در زمینه صادرات جهانی فرش دستبافت خاطر نشان کرد: ایران برای مدتهای طولانی توانسته رتبه یک خود را در این زمینه حفظ کند، در رتبه بعد از ایران هندوستان، بعد از آن پاکستان، افغانستان، ترکیه، نپال و چین در سالهای متفاوت جایگاه های متفاوتی را داشتند. تقریبا ً جای ایران و هندوستان به عنوان رتبه اول و دوم ثابت است اما بقیه کشورها که سهمیه کمتری را دارند، جایگاه هایشان در دهه اخیر جابجا شده است.

کارگر ادامه داد: کشورهایی که به آنها اشره کردم ، از این کشورهای اصلی تولیدکننده و صادر کننده فرش هستند اما کشورهای دیگری نیز وجود دارند که حجم در واقع تولیدات و صادراتشان چشمگیر نیست اما در مجموع همه این کشورها چه صادر کننده اصلی چه صادر کنندگانی که سهم کمتری در صادرات فرش دستبافت دارند، صادارت فرش دستبافت به اعداد بالای یک میلیارد می رسانند.

رییس مرکز ملی فرش ایران در خصوص مشتریان اصلی فرش دستبافت ایران در بازارهای جهانی عنوان کرد:فرش دستبافت ایرانی در بازارهای جهانی ، دو دسته مشتری دارد؛ بخشی از آنها بازارهای سنتی فرش ایران است یعنی کشورهایی که فرش دستبافت در زندگی مردم آنها قرار دارد و از گذشته تا به امروز با برند فرش ایرانی آشنا هستند که این کشورهای دارای بازارهای سنتی شامل کشورهایی مانند آلمان، انگلستان، ایتالیا و سوئیس می شوند که در کشورهای عربی برای نمونه: قطر، امارات، کویت و لبنان ، در شرق آسیا کشوری مثل ژاپن و در قاره آمریکا خود کشور آمریکا از بزرگترین مصرف کنندگان و واردکنندگان فرش ایران هستند.

کارگر اضافه کرد: دسته دوم بازار نوع جدیدی است که در سالهای اخیر به خریداران فرش ایرانی اضافه شدند. برای نمونه، کشوری مثل روسیه، آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین، برزیل و در شرق آسیا کشور هایی مانند چین با اینکه در گذشته تولیدکننده فرش دستبافت بوده اند و در سالهای اخیر میزان تولیدش به شدت رو به کاهش رفته و به همان میزان به یکی از واردکنندگان فرش دستبافت ایرانی تبدیل شده و از مشتریان جدید فرش ایران شده است.

وی در خصوص میزان صادرات فرش دستبافت ما پس از برجام تصریح کرد: میزان صادرات اعلام شده از طرف گمرک جمهوری اسلامی ایران که مربوط به یازده ماهه ابتدایی سال 95 است، بیش از 321 میلیون دلار صادرات با وزن بیش از 5200 تن بوده است. این میزان صادرات علاوه بر 5/16 درصد نسبت به مدت و مشابه سال قبلی و از لحاظ ارزشی بیش از3/27 درصد نسبت به 12 ماه سال گذشته افزایش داشته است. بخش اعظم این افزایش صادرات ما به دلیل اینکه فرش دستبافت ایرانی از سال 2010 با تحریم از سوی ایالات متحده آمریکا مواجه شده و ورود فرشهای ایرانی به خاک ایران و ترخیصشان در گمرک ایالات متحده ممنوع بود، تحت تاثیر موفقیت های برجام بوده است.
رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: خوشبختانه در بند 22 برجام به صراحت رفع ممنوعیت صادرات فرش دستبافت ایرانی قید شد و صادرات این نوع فرش پس از 5-6 سال تمدید و تحریم دوباره از سر گرفته شد و در یازده ماه اول سال 95 ، 84 میلیون دلار صادرات فرش دستبافت به ایالات متحده آمریکا داشتیم که امیدواریم این روند تداوم پیدا کند که البته برای این تداوم نیازمند تبلیغات موثر در جهت تولید هدفمند و مطابق خواسته بازار آمریکا و سایر مشتریان هستیم.

کارگر درباره اهمیت ادامه و گسترش صنعت فرش دستبافت در ایران گفت:فرش دستبافت ایران یک مقوله چند وجهی است که هم ابعاد تاریخی، فرهنگی و هنری دارد و هم از لحاظ اشتغالزایی مورد توجه و تاکید است ؛ از سوی دیگر فرش دستبافت از نظر ارز آوری یکی از کالاهای صادرات غیرنقدی ما نیز محسوب می شود؛ بنابراین با این وجوه متفاوت بسیار در کشور ما قابل تاکید و توجه است.

وی در ادامه گفت: در شرایطی که ما از اقتصاد مقاومتی صحبت میکنیم فرش دستبافت به عنوان یک تولید بومی داخلی و ملی به عنوان صنعت پاک سازگار با محیط زیست و به عنوان حوزه اشتغالزایی بالا با کمترین سرمایه گذاری، بسیار قابل توجه است ؛ فرش دستبافت ما در مناطق عشایری، شهری و روستایی به شکل سنتی، در همه اقیلمها و آب و هواهای متفاوت کشور رایج بوده است و همیشه به عنوان یک شغل مکمل در کنار دامداری و کشاورزی به کمک معیشت و اقتصاد خانواده آمده و با کمترین سرمایه گذاری شغل ایجاد میکند ، شغلی که محصول تولیدی آن ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و نه تنها در حالت ارز آوری و اقتصاد کشور قابل تاکید است بلکه در حوزه ایجاد اشتغال هم مهم تلقی می شود . این موضوع ابعاد فرهنگی و هنری شاخصی را هم دارد که نمونه فاخر دستبافت های ایرانی در حراجهای برون مرزی بین الملی ، موزه ها و گنجینه های نامدار دنیا نمایش دارند و دنیا فرش را به ایران و ایران را به فرشش می شناسند.

رییس مرکز ملی فرش ایران اضهار کرد: فرش دستبافت ایرانی ابعاد اجتماعی قابل توجهی نیز دارد؛ بطور مثال یکی از شاخصهای اشتغال که این موضوع بوجود می آورد کمک به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها به ویژه در شرایط امروز کشور که در بسیاری از استانها شاهد خشکسالی و کم روند شدن دامداری و کشاورزی هستیم، است.

کارگر در خصوص اینکه فرش دستبافت چینی و توان رقابت این کشور با ایران در زمینه فرش دستبافت گفت: براساس آمارهای اعلام شده، چین برای کشور ما نه تنها رقیب محسوب نمی شود بلکه یک مشتری خوب است. چین بعد از تحول اقتصادی که در کشورش رخ داد و به سمت اقتصاد بازار آزاد تمایل پیدا کرد و اقتصاد کمونیستی فاصله گرفت بنابر این به سمت صنایع دیگری رفت و فرش دستبافت را تا حدودی رها کرد .

وی افزود: تولید فرش کشور چین در سالهای اخیر مدام روند نزولی و کاهشی داشته و در نقطه مقابل میزان واردات این کشور در این حوزه روند تصاعدی و افزایشی داشته است که این امر سبب شده امروز چینی ها را به عنوان یکی از مشتریهای خوب بشناسیم و دیگر نگرانی از جهت رقابت با این کشور نداریم.

وی گفت: فرش دستبافت ایرانی بسیار متنوع است و توانایی پاسخگویی به ضائقه هاو سلیقه های متفاوتی را دارد و هر سلیقه ای در هر جای کشور ما میتواند فرش مورد علاقه خودش را پیدا کند. فرش دستبافت در همه کشور ما رایج و جاری است به این معنا که همه عشایر، روستاییان و شهرنشین های ما در استانها و اقلیم های مختلف با فرش بافی آشنا هستند و شکلهای متفاوتی با نقش و طرح ، اندازه های متفاوتی در آنها تولید می شود.

کارگر در پایان درباره شهرت برخی شهرهای ایران در صنعت فرش دست بافت یادآور شد: برای اینکه بگوییم چه فرشی خوب است، ملاک مشخصی وجود ندارد؛ این موضوع به انتظار ما از فرش دستبافت بستگی دارد که چه نوع کاربری برای آن تصور کنیم، آیا بیشتر پا خور بودن آن و کم پوش بودن آن برای ما ملاک باشد یا بیشتر وجوه تزئینی آن ملاک باشد. من نمیتوانم به عنوان دستگاه متولی فرش بگویم که کدام فرش منطقه ای ارجحیت دارد اما می توان گفت که بعضی از مناطق فرش بافی ما به لحاظ کمیت و به علت داشتن برخی از بنگاههای تولید و صادراتی که از گذشته فعال بودند مانند، آذربایجان شرقی، کرمان، فارس، خراسان رضوی شهرت بیشتری در جهان دارند.

خبرنگار : نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:پورعرب

402

کد خبر: 744853

وب گردی

وب گردی