شرکت 100 شهر در جام باشگاه های کتابخوانی

علی اصغر سیدآبادی گفت: در سال جاری دو برنامه جدید در دست اجرا داریم یکی از این برنامه ها جام باشگاه های کتابخوانی است که پارسال به طور آزمایشی در 15 شهر برگزار شد و امسال در بیش از 100 شهر برگزار خواهد شد.

علی اصغر سیدآبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با ایسکانیوز گفت: کارگاههای ویژه آموزش ترویج کتابخوانی در همه شهرهایی که برای شرکت در رقابت انتخاب پایتخت کتاب سال پرونده ای فرستاده اند؛ برگزار خواهد شد. چند مبحث مهم در این کارگاه ها عنوان می شوند و در این کارگاه ها مباحث چگونگی تشکیل باشگاه های کتابخوانی، آشنایی با کتاب و شیوه های ترویج کتاب خوانی مطرح می شود و معلمان، مربیان و کتابداران در این کلاس ها شرکت کرده و دست آخر خودشان اقدام به تاسیس باشگاهی در این خصوص می کنند.

سید آبادی در خصوص موضوعیت کتاب های مطرح شده در این کارگاه ها عنوان کرد: موضوعیت کتاب هایی که در این کارگاه ها مطرح می شود چندان اهمیتی ندارند بلکه شیوه ترویج کتابخوانی در این کارگاه ها مهم بوده و این که چطور می توان به ترویج کتابخوانی پرداخت. در این کارگاه ها کتاب های متنوعی قرائت می شوند که تعدادی از این کتاب ها توسط افراد شرکت کننده در کارگاه ها انتخاب می شوند.

وی به دیگر برنامه های ترویج کتابخوانی اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل این که شهر بوشهر به عنوان پایتخت کتابخوانی ایران انتخاب شده، مجموعه برنامه هایی در این شهر از اواخر فروردین ماه برگزار خواهد شد. این برنامه ها شامل آموزش برنامه ریزی در حوزه کتاب به کارشناسان و مدیران سراسر کشور، همچنین برنامه های متنوع دیگری که در شهر بوشهر برنامه ریزی شده و برگزار خواهند شد.

سیدآبادی در خصوص انتخاب شهر بوشهر اظهار کرد: عنوان برگزیده پایتخت کتاب به شهری اهداء می شود که برنامه منسجم، موثر و مشارکتی در امر کتاب خوانی داشته باشد و شهر بوشهر از سال قبل برنامه امسال را ارائه کرده است.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برنامه ترویج کتابخوانی چهار برنامه دارد که هر برنامه در شهرستان ها به اجرا می رسد. این برنامه ها شامل جام باشگاه های کتابخوانی، پایتخت کتاب ایران که شامل معرفی شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران از فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است که شهرها می توانند در آن شرکت کنند. در این جشنواره پنج شهر به عنوان نامزد انتخاب می شود و در نهایت یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده خواهد می شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برنامه ها و فعالیت های خود را در حوزه ترویج کتابخوانی اعلام می کنند و پس از داوری، روستای برگزیده انتخاب می شوند و روستاها برای ترویج کتاب و کتابخوانی ترغیب و تشویق می شوند به طوری که شاهد استقبال خوبی از جانب روستاها هستیم. همچنین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب خوانی که در شهرستان ها برگزار شده و در این جشنواره افراد و گروه هایی که در ترویج کتابخوانی در سراسر کشور فعالیت می کنند می توانند در این جشنواره شرکت کنند. هدف از برگزاری این جشنواره، رسمیت بخشیدن به ترویج کتابخوانی به عنوان یک فعالیت است؛ چرا که برای اغلب این گروه ها مجوزی تعریف نشده است. بنابراین یکی از راه هایی که به این فعالیت رسمیت می بخشد برگزاری یک جشنواره است تا نشان دهد این فعالیت ها یک کار قانونی است. بنابراین این گروه ها در سراسر کشور شناسایی و مورد حمایت قرار می گیرند.

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 744916

وب گردی

وب گردی