«جی پی اس» مغز را تنبل می کند

تحقیقات جدید نشان می دهد اتکا به سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) موجب تنبلی مغز می شود.

به گزارش ایسکانیوز، نشریه علمی پاپیولار ساینس نوشت: اپلیکیشنهای مسیریاب متنوعی در دنیا وجود دارند که بدون شک GPS شاخص ترین آنهاست. این فناوری موجب صرفه جویی در سوخت و زمان برای حرکت از یک نقطه و رسیدن به مکانی دیگر می شود اما حالا محققان دانشگاه کالج لندن به این نتیجه رسیده اند که این فناوری تغیراتی در فعالیت مغز ایجاد کرده و به نوعی آن را تنبل می کند.

مطالعه جدید به محققان کمک می کند تا درباره تأثیرگذاری استفاده از GPS بر عملکرد مغز و تغییرات مربوط به آن به درک بهتری دست یابند. به باور آنها با استفاده از چنین موقعیت یابی که جزئیات کامل رسیدن از مبدأ به مقصد را نشان می دهد، مغز به نوعی دچار تنبلی می شود.

این مطالعه نشان داد زمانی که افراد برای یافتن مسیر و مقصد به جای استفاده از موقعیت یاب به تجزیه و تحلیلهای مغزی خود بهره می گیرند در واقع مغزشان را در معرض فعالیت بیشتری قرار می دهند و این هیپوکامپوس مغز است که فعال تر می شود. این بخش از مغز با مسیریابی و حافظه در ارتباط است.

این تحقیقات به محققان ثابت کرد که هرچه افراد برای پیدا کردن مسیر در خیابان های پرپیچ و خم تری حرکت کنند، مغزشان را در معرض فعالیت های بیشتری قرار می دهند. اما استفاده از GPS که مسیرها را به افراد نشان می دهد چنین نتیجه ای به همراه ندارد. این نتیجه با تکیه بر داده های به دست آمده از بررسیهای مغزی حاصل شده است.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 745061

وب گردی

وب گردی