عبدالله ناصری:تیم رسانه ای دولت نتوانست برجام را برای مردم کالبدشکافی کند/روحانی رد صلاحیت نخواهد شد

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان با اشاره به این که تیم رسانه ای دولت نتوانست برجام را برای ذهن مردم کالبدشکافی کند، گفت: مردم و حتی مسوولین تحریم ها و مسایل تحریم را با تمام وجود لمس کردند، لذا به سمت مذاکره هسته ای رفتند و برجام را به امضا رساندند.

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان و استاد مدعو دانشگاه علوم و تحقیقات در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از افراد اقتصاد مقاومتی را دستاویزی برای تخریب دولت استفاده می کنند، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: جدای از این که اقتصاد مقاومتی در آغاز سال 95 بیان شد اما خیلی درخصوص آن برای مردم بازگشایی و مفهوم زدایی نشد و هر فردی برداشت خود را حول آن داشت.

وی با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی مانند قصه برجام جزو نقایصی بود که تیم رسانه ای دولت نتوانست مفهوم آن را برای جامعه روشن کند، تصریح کرد: در چارچوب مورد تعریف مقام معظم رهبری که اقتصاد برون زا یا برون نگر تعریف شد، از نظر سرمایه گذاری خارجی و هم عرصه های تولید داخلی در سال 95 از اتفاقاتی بود که کم و بیش رخ داد اما چون واقعیت بر این است که وضعیت معیشیتی مردم پردغدغه و پرمساله بود، دولت در این زمینه ها خیلی نتوانست واقعیات را بیان کند.

رکود سال 95 ریشه در سیاست های غلط دولت هشت ساله گذشته داشت

ناصری اظهار کرد: مردم از نظر معیشیتی و رفاهی شرایط سختی را گذراندند و شاهد رکود سخت تری در قبال مهار تورم دو الی سه ساله در سال 95 بودیم که این مورد از تبعاتی بود که در حوزه اجتماعی تاثیر گذاشت ولی واقعیت این بود که به هر صورت این یک پدیده دامنه دار و تاریخ داری بود که نه یک ساله و نه دو الی سه ساله بود که روحانی پدید آورده باشد بلکه ریشه در سیاست های غلط دولت هشت ساله گذشته داشت، ریشه در سیاست های تحریم ها داشت.

وی با اشاره به این که تیم رسانه ای دولت نتوانست برجام را برای ذهن مردم کالبدشکافی کند، ادامه داد: مردم و حتی مسوولین تحریم ها و مسایل تحریم را با تمام وجود لمس کردند، لذا به سمت مذاکره هسته ای رفتند و برجام را به امضا رساندند.

برجام مانند تحریم ها توسط مردم لمس نشد

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان با اشاره به این که پدیده برجام مانند تحریم ها توسط مردم لمس نشد، بیان کرد: برجام پدیده ای نیست که یک شبه، یک ماهه و حتی یک ساله بتواند آثارش الزما بر سر سفره مردم روشن شود، همانطور که تحریم ها از یک ساختار پیچیده ای برخوردار بودند برجام هم از یک روند و فرآیند درازمدتی برخوردار هست که آثارش را باید در درازمدت مشاهده و مورد توجه قرار داد. این موضوع ضعف دولت روحانی بود که تیم رسانه ایش به خوبی برای مردم روشن نساخت و طبیعتا رقیب هم به کمک انتظارات عمومی جامعه آمد و انتظارات عمومی جامعه را در این عرصه بالا برد.

وی افزود: جریان رادیکال مخالف دولت برای این که زمینه ورود روحانی به انتخابات 96 را تنگ کند امروز از همین رهگذر افکار عمومی را به سمتی می برند که برجام هم به عنوان یک دستاورد بزرگ آثاری نداشت.

ناصری با اشاره به این که مخالفان دولت قدرت رسانه ای بسیار قوی دارند، افزود: مخالفان دولت با در اختیار داشتن رسانه های قدرتمند امروز تا حدودی در صدد این هستند که عدم موفقیت روحانی را گره بزنند به آثار مشهود عینی، ملموس و زودگذر در زندگی اقتصادی مردم در صورتی که برجام مانند خود تحریم ها از یک پیچیدگی خاص برخوردار است که باید با حوصله ، آرامش و با دیپلماسی بسیار هوشمندانه و عاقلانه ای که تا بحال شاهد آن بودیم ادامه پیدا کند و طبیعتا آثارش کم کم در سفره مردم بیاید.

تولید و فروش نفت بعد از اجرای برجام توانست روند مطلوبی به دست بیاورد/ به زنگنه باید دست مریزاد گفت

استاد مدعو دانشگاه علوم و تحقیقات با بیان این که در اقتصاد کلان کشور نفت که پایه اقتصاد کشور بود تا حدودی به زمان قبل از تحریم ها رسید، گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ روحانی تولید و فروش نفت بوده که هیچ وقت مورد اشاره جریان رقیب و حتی جریان خودی قرار نگرفته که دولت به این مساله پرداخت.

وی ادامه داد: به آقای زنگنه حتما باید دست مریزاد گفت که در عرض کمتر از دو سال بعد از امضای برجام توانست روند تولید و فروش نفت را به شرایط نسبتا مطلوبی برساند؛ اگر چه به هر صورت بخش های دیگری از برجام هنوز گره های کورش باز نشده است اما باز هم تاکید می کنم که برجام نسبت به خود تحریم ها از یک پیچیدگی خاصی برخودار است.

جریان رقیب دولت برجام را به بخش حیات اقتصاد مردم گره زد و از این طریق می خواهد کاری کند تا روحانی رای نیاورد یا به قول معروف رای بسیار ضعیفی بیاورد، اما واقعیت این است که جامعه ما جامعه ای است که خیلی آینده نگری به جهت نظام تعلیم و تریبتی که وجود دارد و خیلی آینده نگری و آینده خواهی بر ذهنش غلبه نکرده است؛ بیشتر دوره حیات و زندگانی خود را از هر فردی می بیند بنابراین از این جهت بسیار تبلیغات را گسترده می کنند که همه دستاوردی که برجام بود هیچ نداشت در صورتی که برجام را نخبگان، اقتصاددانان، جامعه شناسان و حتی روانشناسان دستاوردی بسیار بزرگ می دانند که آثار آن حتی الزاما کوتاه مدت نخواهد بود و به نظر من دولت، رسانه های دولت و رسانه های همسوی دولت باید از همین جهت کاملا این مساله را برای جامعه روشن کنند.

روحانی رد صلاحیت نخواهد شد

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در پایان گفت: پیش بینی ام این است که روحانی رد صلاحیت نخواهد شد چون کشور شرایط ملی و بین المللی آمادگی چنین پرداخت هزینه ای را ندارد و امیدوارم که از گذشته رای بیشتری بیاورد. تیم رقیب دولت هم می داند که روحانی تایید صلاحیت خواهد شد اما افرادی هستند که با قدرت رسانه ای خود افکار عمومی را به گونه ای منفعل می کنند که خیلی مشارکت در انتخابات بالا نرود که ما نمونه بارز آن را در صدا و سیما می بینیم.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 745484

وب گردی

وب گردی