حافظه رم DDR5 با سرعت دو برابری نسبت به رم DDR4 در راه است

سازمان JEDEC در حال توسعه‌ی رم‌ DDR5 است که سرعت آن‌ دو برابر رم‌ DDR4 خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، به نظر می‌رسد برخلاف تمامی پیش‌بینی‌ها، به‌زودی شاهد حضور نسل جدیدی از مموری DDR خواهیم بود. طبق اظهار سخن‌گوی سازمان مسئول تنظیم استانداردهای مربوط به حافظه‌ی رم DDR معروف به JEDEC در پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، توسعه‌ی مشخصات مربوط به حافظه‌ی DRAM دی‌دی‌آر 5 آغاز شده است.

حافظه‌ی DDR5 به‌زودی جایگزین حافظه‌ی رم DDR4 خواهد شد که اکنون در رایانه‌های شخصی و سرورها استفاده می‌شود. حافظه‌ی رم DDR5 سرعتی دو برابری نسبت به DDR4 و بهره‌وری انرژی بیشتر خواهد داشت. چگالی حافظه‌ی رم DDR5 دو برابر حافظه‌های DDR4 خواهد بود. ماژول رم دوخطیِ (DIMM) حافظه‌ی رم DDR5، ظرفیت گیگابایتی دو برابری نسبت به ماژول مشابه حافظه‌ی DDR4 خواهد داشت.

تحلیلگران انتظار نداشتند که حافظه‌ی DDR5 توسعه داده شود. در عوض، تحلیلگران عقیده داشتند حافظه‌ی DDR از نوع DRAM با DDR4 به پایان خط خود خواهد رسید. اما خوشبختانه طراحی سخت‌افزار رایانه‌های شخصی و سرورها در سال‌های اخیر تغییر زیادی نکرده است و می‌توانند از رم‌های DDR5 بهره‌مند شوند. زمان دقیق عرضه‌ی رسمی حافظه‌های رم DDR5 هنوز مشخص نیست. اما همانند DDR4، به احتمال بسیار قوی ابتدا در سرورها و رایانه‌های رومیزی سطح بالای مخصوص بازی‌های رایانه‌ای استفاده و سپس برای لپ‌تاپ‌ها عرضه خواهد شد.

نمونه‌ی کم‌مصرف از حافظه‌ی رم DDR5 می‌تواند در گوشی‌های هوشمند آینده مورد استفاده قرار گیرد. گوشی هوشمندگلکسی اس 8 ساخت سامسونگ مجهز به حافظه‌ی رم LPDDR4 است. سازندگان چیپ و مادربرد هم در نهایت مجبور به پشتیبانی از حافظه‌ی رم جدید DDR5 خواهند بود. فرآیند پشتیبانی از حافظه‌های رم یادشده پس از انتشار مشخصات آن‌ها، بیش از یک سال طول خواهد کشید.

تأمین‌کننده‌های فناوری در حال توسعه‌ی نوع جدیدی از حافظه‌ی رم برای رقابت با DDR5 هستند. به‌عنوان نمونه، شرکت اینتل عرضه‌ی DIMM حافظه‌های رم آپتِین (Optane) را که می‌توانند جایگزین دی‌رم DDR شوند، به‌زودی آغاز خواهد کرد. حافظه‌ی آپتین مزیتی دارد که حتی پس از خاموش شدن رایانه هم قادر به حفظ داده‌ها است؛ چیزی که دی‌رم DDR از انجام آن عاجز است. چندین نوع مختلف از حافظه‌های DRAM در شکل حافظه‌ی با پهنای باند بالا اعم از HBM2 و GDDR5X پدیدار شده است که به‌طور عمده در پردازنده‌های گرافیکی بسیار قدرتمند و حرفه‌ای استفاده می‌شود. نوع جدیدی از مموری سه‌بعدی که مکعب حافظه‌ی ترکیبی (HMC) نامیده می‌شود، در تراشه‌های ابر پردازشی زئون فی اینتل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل گذار نرم‌افزارهایی مانند پایگاه داده به سمت پردازش درون حافظه ، تا حدودی می‌توان انتظار تقاضا برای حافظه‌ی رم DDR5 داشت. شرکت‌هایی مانند دل و اچ‌پی به‌منظور اداره کردن نرم‌افزارهای یادشده، با نرخ سریعی در حال دو برابر کردن ظرفیت حافظه‌ی رم در سرورها هستند.

همچنین طبق اعلام سازمان JEDEC، توسعه‌ی مشخصات برای نوع جدیدی از حافظه‌ی رم ترکیبی موسوم به NVDIMM-P در جریان است. NVDIMM نوع جدیدی از حافظه‌ی پایدار است که با حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش غیر فرار و حافظه‌ی فرار DRAM ادغام شده و درون یک شکاف DIMM قرار داده می‌شود. این نوع از حافظه‌ی رم برای نرم‌افزارهایی مانند پایگاه داده که از ترکیب حافظه‌ی فلش و دی‌رم برای پردازش و کش کردن استفاده می‌کند، در نظر گرفته شده است.

200/202

منبع: زومیت

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 745518

وب گردی

وب گردی