غدیر در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال باز مهندسی می شود

برنامه ها، فرآیندها و ساختارهای داخلی شرکت سرمایه گذاری غدیر در سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید مهندسی مجدد خواهد شد.   مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر، ضمن تشریح عملکرد این شرکت در سال گذشته، برنامه های جدید این شرکت را در سال جدید اعلام کرد. 

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا سلیمانی در اشاره به رویکرد غدیر، تحقق همزمان اهداف متفاوت سهامداران را مورد تاکید قرار داد که کسب بازدهی مناسب، توزیع سود قابل قبول سهامداران و فراهم کردن شرایط توسعه برای تامین آینده سهامداران از سوی این مجموعه مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی همچنین در راستای ایفای مطلوب مسوولیت های اجتماعی غدیر، مشارکت در برنامه های حفظ محیط زیست، ساخت و ساز دوستدار طبیعت (سبز) و احداث و توسعه نیروگاه های تامین انرژی تجدید پذیر ( خورشیدی) را مورد اشاره قرار داد.
به گفته این مقام مسوول در "وغدیر"؛ واردات گاز و تامین بخشی از نیاز مصرف کشور، جذب سرمایه های خارجی برای توسعه زیربناهای کشور و ایجاد بستر مناسب ICT برای استفاده دولت (انتخابات) از جمله اقداماتی بود که از سوی این هلدینگ چندرشته ای در راستای ایفای مسوولیت های ملی با حفظ صرفه و صلاح سهامداران انجام شد.
ظرفیت های ماندگار در غدیر
وی اینگونه توضیح داد: در واقع برای ایجاد و حفظ ظرفیتی ماندگار برای سهامداران، 9 طرح سرمایه گذاری به ارزش 70560 میلیارد ریال در بخش های نفت و پتروشیمی، برق و انرژی، معدن و فولاد به اتمام رسید. همچنین این شرکت تلاش کرد که حضور قدرتمند خود را در بازار منطقه ای مبادلات و سوآپ گاز طبیعی تداوم دهد. ضمن اینکه این مجموعه به حوزه بالادست نفت ( اکتشاف و تولید e&p) ورود یافت.
سلیمانی امیری از راه اندازی گروه مالی غدیر و ساماندهی اقدامات و شرکت های زیر مجموعه آن به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای استفاده از فرصت های پدید آمده ناشی از اجرایی شدن برجام و جلب سرمایه های خارجی از کشورهای آسیایی، آسیای شرقی، آسیای میانه و اروپایی نام برد.
وی ادامه داد: بر این اساس با شناسایی حوزه های جذاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، استراتژی لازم نیز تدوین شد.
سرمایه این هلدینگ چندرشته ای پس از 11 سال
وی در اشاره به سرمایه این هلدینگ چندرشته ای بازار سرمایه، گفت: منابع افزایش سرمایه سال 1395، مبلغ 8750 میلیارد ریال (به ازای هر سهم 190 ریال) از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران و مبلغ 17170 میلیارد ریال (به ازای هر سهم 372 ریال) از محل اندوخته های توسعه ای بوده است.
به گفته سلیمانی؛ طی 11 سال گذشته مبلغ 6988 میلیارد تومان سود تقسیمی این شرکت بوده است که 3454 میلیارد تومان از آن برای افزایش سرمایه تخصیص یافته و 3746 میلیارد تومان نیز در قالب سهام جایزه به سهامداران این شرکت تعلق یافته است.
وی ادامه داد: در ادامه سیاست های غدیر در سال مالی 95 نیز بیش از 5 هزار میلیارد ریال سهام متعلق به شرکت به حساب افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری غدیر در هلدینگ های تخصصی غیر بورسی انتقال یافته است.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در توضیح بیشتر مشارکت غدیر در افزایش سرمایه شرکت های تابعه این هلدینگ چندرشته ای گفت: 29951 میلیارد ریال افزایش سرمایه در شرکت های زیر مجموعه غدیر تصویب شد که از این میزان 20192 میلیارد ریال آن از افزایش سرمایه مصوب به طور مستقیم و 9759 میلیارد ریال افزایش سرمایه مصوب به طور غیر مستقیم بوده است. سهم مالکیتی غدیر از افزایش سرمایه مصوب 17992 میلیارد ریال بوده است.
رشد بودجه در غدیر
مدیر عامل "وغدیر" در مقایسه بودجه سال 96 این شرکت نسبت به بودجه 95 آن گفت: این بودجه از رشد حدود 20 درصدی برخوردار بوده است. این رشد شامل افزایش 15.4 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری ها، افزایش 20 درصدی سود عملیاتی، رشد 183 درصدی خالص سایر در آمدها است که به این واسطه سود شرکت از 172 ریال به ازای هرسهم به 205 ریال در سال 96 افزایش می یابد.
سرمایه گذاری های غدیر
سلیمانی با بیان اینکه در سال 1395، مصوب شد که 31493 میلیارد ریال سرمایه گذاری جدید در این شرکت صورت گیرد، ادامه داد: 6669 میلیارد ریال از منابع مالی مورد نیاز برای انجام این سرمایه گذاری ها از منابع داخلی شرکت تامین خواهد شد.
وی این سرمایه گذاری ها را شامل خرید سهام پالایشگاه نفت بندرعباس، احداث نیروگاه دزفول، احداث نیروگاه خورشیدی و ایجاد کسب و کار بیمه زندگی عنوان کرد.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در بیان پروژه های این شرکت که در سال 96 به بهره برداری خواهند رسید، به واحد گوگرد زدایی از نفت گاز پالایشگاه تبریز، واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، نیروگاه 235 مگاواتی هرمز، نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی یزد، فاز یک 100 هزار تنی خط ذوب و ریخته گیری فولاد شاهرود، اشاره کرد.
به گفته وی؛ در حال حاضر پروژه های در دست اجرای غدیر شامل 42.5 درصد در صنعت پتروشیمی، 17.5 درصد در صنعت و معدن، 33.7 درصد در برق و انرژی و 5.6 درصد در ساختمان و 0.7 درصد در سیمان است.
غدیر و برنامه ششم توسعه
سلیمانی در بیان برنامه های این هلدینگ به شروع اجرای برنامه ششم توسعه و لزوم به کارگیری ظرفیت های نهادهای عمومی غیر دولتی اشاره کرد که در این میان بر نقش بازار سرمایه در تامین مالی و توسعه سرمایه گذاری ها تاکید شده است.
وی همچنین به تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت و گاز و کاهش شدت انرژی و جلب مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد که بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز و دانش بنیان نمودن صنایع نفتی در حوزه های بالادست و پایین دست فرصت مناسبی را پیش روی این هلدینگ چندرشته ای قرار داده است.
مدیرعامل بزرگترین هلدینگ چند رشته ای با اشاره به برخی از سیاست های توسعه بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه یاد آورشد: توسعه بازار سرمایه با تاکید بر طراحی و مهندسی ابزارهای مالی و کالایی، توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فرآورده های نفتی در بورس انرژی، اصلاح نهادی حاکمیت شرکتی برای شرکت های عام و نهادهای مالی است.
وی همچنین به لزوم جهت گیری و سیاستهای لازم برای ارتقای شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه و راه اندازی موسسات رتبه بندی موضوع بند (21) ماده یک قانون بازار اوراق بهادار برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی بین المللی تاکید کرد.

غدیر در افق 1398
بر این اساس سلیمانی در تشریح استراتژی پرتفوی غدیر برای افق 1398 ، گفت: در راستای سیاست های تعریف شده صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در پرتفوی غدیر از سهم 35 درصد، صنایع معدنی (کانی های فلزی، غیرفلزی و سیمان 20درصد، صنعت برق و انرژی 10 درصد، صنعت حمل و نقل 3 درصد، گروه مالی ( به همراه تکمیل زنجیره و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات) 12 درصد، مستغلات با محوریت توسعه زمین 8 درصد، خدمات سلامت با محوریت داور و تجهیزات پزشکی 3 درصد و فرصت های پیش رو 9 درصد برخوردار خواهند بود.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در بیان بیشتر برنامه های آینده این شرکت، از سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف و تولید ( بالا دست) نفت و گاز (E&P)، سرمایه گذاری در پروژه های انتقال گاز، سرمایه گذاری مشترک با شرکت های داخلی و خارجی، هم افزایی و تکمیل زنجیره تولید در صنایع به ویژه در بخش های صنعت و معدن، پتروپالایشگاهی و مالی بین هلدینگ ها و درنهایت اقدام برای پذیرش سهام شرکت در بورس های بین المللی و بستر سازی برای تامین مالی بین المللی پروژه ها خبر داد.
وی همچنین تامین مالی از طریق ابزارهای متنوع مانند اوراق بدهی، صکوک و صندوق های پروژه ای را مورد اشاره قرار داد که در این میان پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت به صورت بهینه مدیریت خواهد شد.
این مقام مسوول در هدینگ چندرشته ای غدیر با تاکید بر نظارت مستمر بر فرایند تکمیل پروژه های در حال اجرا طبق برنامه زمان بندی و اهداف تعیین شده، از اقدام این شرکت برای پذیرش شرکت های غیر بورسی در بورس و فرابورس خبر داد.
وی ادامه داد: همچنین این شرکت تلاش خود را برای استفاده از فرصت های مندرج در سیاست های کلی اصل 44 به کار خواهد بست.
سلیمانی در نهایت خاطرنشان ساخت: برنامه ها فرآیندها و ساختارهای داخلی این شرکت مهندسی مجدد خواهد شد تا با توسعه منابع انسانی و حرکت به سمت ایجاد سازمان هوشمند، تمامی این اهداف ترسیم شده محقق شوند.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 745542

وب گردی

وب گردی