توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد اولویت‌های اصلی دانشگاه‌ آزاد اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد مانند سال‌های گذشته اولویت اصلی این دانشگاه خواهد بود و با جدیت از همه ظرفیت‌های کشور بدون توجه به وابستگی‌های سازمانی و سیاسی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که زیربنای اقتصاد مقاومتی است، در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سال 96 با شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» در حالی روزهای آغازین خود را پشت‌سر می‌گذارد که این رمایش مقام معظم رهبری، یکی از دغدغه‌های همیشگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بوده و با تاکید دوباره ایشان بر بحث تولید و اشتغال، ضرورت توجه جدی به آن، به‌خصوص در حوزه مراکز علمی و دانشگاه‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند.

دانشگاه آزاد اسلامی سال 95 نیز با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه جدی به مراکز علم و فناوری، پژوهشی و تلاش برای ورود به عرصه رقابت اقتصادی در عرضه محصولات دانش‌بنیان در این مسیر قدم‌های بزرگی برداشته و این قدم‌ها و دغدغه‌ها به گفته حمید میرزاده، رئیس این دانشگاه در سال 96 هم با جدیت پیگیری خواهد شد. میرزاده معتقد است «مولفه‌های زیربنایی اقتصاد دانش‌بنیان در بیشتر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در قالب مراکز رشد، شهرک‌های شفا، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور در سراسر کشور گسترده شده و باید تدبیری در نظر گرفته شود تا امسال عملیات اجرایی شهرک‌های شفا با جدیت در حداکثر استان‌ها انجام شود تا پارک‌های علم و فناوری حسب مجوز‌های صادره از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسعه یابد و شرکت‌های بیشتری در آنها مستقر شود.» دکتر حمید میرزاده از دغدغه‌های مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری سخن می‌گوید.

دانشگاه آزاد اسلامی در نقشه راهبردی سال 96 چه رویکردی را به‌عنوان اولویت یا اولویت‌های اصلی پیش خواهد گرفت؟

با جدیت بنا داریم از همه ظرفیت‌های کشور بدون توجه به وابستگی‌های سازمانی و سیاسی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که زیربنای اقتصاد مقاومتی است، در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم. به همین دلیل هم پیش از عید به‌ عنوان نمونه‌ای اجرایی از این تصمیمات، با بسیج قراردادی امضا کردیم که با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی و بسیج دارند در کنار هم از امکانات هم استفاده کنیم و با یک هم‌افزایی بتوانیم مسیر روبه‌رشدی را در عرصه‌های پژوهشی و اقتصادی طی کنیم.

از طرفی در کنار این امر تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی نیز وارد فعالیت‌های دانش‌بنیان خواهند شد و فرآیند تبدیل علم به ثروت طی این پروسه تسهیل خواهد شد. روح این نمونه قراردادها نیل به چنین هدفی است.

بدون‌شک این مسیر در کنار افق‌های روشنی که می‌توان برای آن متصور بود، چالش‌ها و دست‌اندازهایی را نیز بر سر راه خود دارد؛ در این مسیر با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستیم؟

بخش مهمی از این چالش‌ها و دست‌اندازها به شرایط اقتصادی کشور برمی‌گردد، آن‌هم به این دلیل که اقتصاد ما هنوز اقتصادی نیست که از پژوهشگر و تولیدگر حمایت کند. امروز واردکننده‌ها در کشور دست بالا را دارند و قیمت محصولاتی که وارد و عرضه می‌کنند، در مقابل قیمت تمام‌شده محصول داخلی کمتر است، در نتیجه تولیدکننده دیگر نمی‌تواند در این بازار رقابتی خود را بالا بکشد، چه برسد به اینکه به محقق پول و امکانات هم بدهند که پژوهشگر بتواند با خیال راحت به پژوهش و تحقیقاتش برسد و در نتیجه باعث تولید محصول خوب و باکیفیت شود. مشکل اصلی اینجاست. ما اگر می‌گوییم باید از تحقیقات و محصولات دانش‌بنیان حمایت کنیم ضروری است که این قسمت مساله را هم حل کنیم، در غیر این صورت برای تولیدکننده داخلی صرف نمی‌کند که پروسه‌های تحقیقاتی خود را کلید بزند یا حتی در مورد محصولات عادی که در دست دارند هم برایشان مرقوم‌به‌صرفه نیست که آنها را با پیشرفت روز همراه کنند و کیفی‌سازی انجام دهند. اینها فقط بخشی از مشکلاتی است که تولیدکنندگان و فعالان مراکز دانش‌بنیان پژوهشی و تولیدی دارند. در حقیقت مساله اقتصاد دانش‌بنیان جزء اقتصاد ایران است و هر مشکلی که اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اقتصاد دانش‌بنیان ما نیز با آن درگیر است.

دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تیتروار چه شرایطی را در سال 95 تجربه کرد و امسال چه شرایطی را برای آن می‌توان پیش‌بینی کرد؟

سال 95 سال پرغصه‌ای بود؛ در این سال ما بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی را از دست دادیم؛ اما از نظر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مراکز رشد و شهرک‌های شفا و محصولات تجاری‌شده حاصل از تحقیقات، سال خوبی را پشت‌سر گذاشتیم. امسال نیز شرایط همان‌طور که گفتم بستگی به اقتصاد ایران دارد و بازار داخلی و خارجی که تا چه اندازه در مسیر رونق اقتصادی موفق باشیم و بالطبع به همین درصد شرایط اقتصادی تحقیقات هم رونق بگیرد. ما همچنان توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد را جزء اولویت‌های اصلی خود می‌دانیم که باعث اثربخشی بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی در روند توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 745634

وب گردی

وب گردی