پیشنهاد ما حضور  اسلواکی در جشنواره جهانی فجر است/همکاری مشترک با کشورهای تونس و الجزایر

تفاهم نامه همکاری های مشترک بین ایران و کشور اسلواکی امضا شد.

به گزارش ایسکانیوز، تفاهم نامه فرهنگی بین کشور ایران و اسلواکی صبح امروز، 19 فروردین با حضور وزرای فرهنگی ایران و کشور اسلواکی به امضاء طرفین رسید.
در ابتدای این مراسم سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خوشحالی از حضور مارک مدریک، وزیر فرهنگ اسلواکی گفت: امیدوارم این سفر مقدمه ای برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد. ما در دور اول این تفاهم نامه به توافقاتی برای همکاری های مشترک بین معاون فرهنگی، معاون سینمایی، معاون هنری با وزارت فرهنگ و ارتباطات کشور اسلواکی داشتیم. همچنین، در حوزه های دیگر مذاکراتی را انجام دادیم و قرار شد در فاز اول این تفاهمنامه برای سال 96 و 97 توافقاتی را انجام دهیم.
او ادامه داد: توافقاتی که قرار است براساس این تفاهم نامه انجام شود درباره تبادلات فرهنگی و همکاری در حوزه سینما، هنر و دیپلماسی فرهنگی است و باید بگویم آن چیزی که در این جلسه درباره آن تاکید داشتیم بیان تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران بود زیرا این سرزمین دارای ریشه بسیار عمیق تمدنی، تاریخی و فرهنگی با میراث و اسطوره های بسیار مهم در عرصه ملی و بین المللی است که بسیار افتخارآمیز است.
وزیر ارشاد افزود: کشور اسلواکی دارای ظرفیت های خوبی است و بعد از برجام اسلواکی اولین کشوری بود که تفاهم نامه را امضا کرد.

در ادامه مراسم مارک مدریک، وزیر فرهنگ کشور اسلواکی درباره امضای این تفاهم نامه گفت: اجازه بدهید به زبان خودم حرف بزنم، چون زبان را جزئی مهم از فرهنگ می دانم. سیاست خارجی کشور ما بر این اساس تاسیس شده که سیاست جهانی چهار وجه دارد. معنی اش این است که برای ما مهم است تا روابط خوبی نه فقط با کشورهای غربی بلکه با کشورهای شرقی هم داشته باشیم. باید بگویم که فاصله جغرافیایی بین دو کشور ایران و اسلواکی بسیار زیاد است اما فرهنگ یک عامل مهم است که می تواند این فاصله را کم کند.
او ادامه داد: این تفاهم نامه که امروز امضا شده است، یک زمینه مهم برای گسترش روابط بین دو کشور است. در جلسه امروز، من از شما و همکاران شما پیشنهادهای بسیاری برای همکاری دریافت کردم. در کشور اسلواکی چند حوزه فرهنگی وجود دارد که ایران در آنها معروف است. یکی از این حوزه ها سینما است.
وی افزود: اما با این حال ما علاقه بسیاری داریم که در زمینه های دیگری به غیر از سینما با هم همکاری داشته باشیم. یکی از این موارد هنرهای معاصر است و بسیار خوشحال می شویم که یک هفته فرهنگی ایران در کشور اسلواکی برگزار شد و همچنین در این راستا هفته فرهنگی اسلواکی را هم در تهران داشته باشیم. امروز با امضای این تفاهم نامه یک زمینه اساسی برای گسترش روابط دو کشور ایجاد کردیم.
پس از صحبتهای وزیر فرهنگ اسلواکی هدایایی بین سیدرضا صالحی امیری و مارک مدریک رد و بدل شد و پس از آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
در ابتدا صالحی امیری در پاسخ به سوالی درباره جزئیات تفاهم نامه گفت: توسعه روابط فرهنگی را زیرساخت توسعه روابط سیاسی می دانیم و به هر میزانی که در تقویت توسعه روابط فرهنگی تلاش کنیم می توانیم استحکام بیشتری به روابط اقتصادی ببخشیم به همین دلیل معتقدم دیپلماسی فرهنگی از غنا و عمق بیشتری نسبت به حوزه های دیگر برخوردار است.

وی افزود: سال جدید در حوزه روابط مشترک با کشورهای دیگر پیشرفت داشته ایم. امسال، سه همکاری مشترک با کشورهای تونس، الجزایر و اسلواکی آغاز کردیم که بیانگر نگرش ما به حوزه فرهنگی است.
او ادامه داد: مهندس حیدریان، رئیس سازمان سینمایی و حجت الله ایوبی، مشاور عالی وزیر توضیحات لازم را به طرف اسلواکی در معرفی ظرفیت های سینمایی ما ارایه دادند، ما در سینما در منطقه و دنیا دارای جایگاه قابل قبولی هستیم. سینمای ایران در کشورهای عربی و اسلامی دارای پیامهای اخلاقی خوبی می تواند باشد. از این منظر سینمای ایران پس از انقلاب از مرزهای ایران عبور کرده و تا قله های جهانی دسترسی پیدا کرده است.
صالحی امیری افزود: ظرفیت سینمای ایران برای وزیر فرهنگ اسلواکی تشریح شد و پیشنهاد مشخص ما حضور کشور اسلواکی در جشنواره جهانی فجر است و همکاری مشترک برای تبادل، آموزش و دوبله فیلم های ایرانی برای نمایش در کشور اسلواکی از دیگر برنامه ها است.

وزیر فرهنگ درباره برنامه هایی که می تواند در زمینه صنایع دستی و میراث فرهنگی بین دو کشور شکل گیرد، گفت: باید تلاش کنیم سازمان میراث فرهنگی بتواند بازارهای منطقه ای را تصرف کند. امسال که سال تولید و اشتغال است در حوزه صنایع دستی باید اتفاقات بهتری رخ دهد. در اواخر هفته گذشته هم رئیس جمهور با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه ای داشتند که در آن بر توجه بیشتر به صنایع دستی و میراث فرهنگی و تولید و اشتغال در این زمینه تاکید شد.
او ادامه داد: در حوزه های معاصر، ایران یکی از سرامدهای منطقه و جهان است. امروز موضوع هنرهای معاصر در دنیا رتبه نهم را دارد. ارزش اقتصادی تابلونقاشی هایی که ما در کشور داریم قریب به سه میلیارد دلار است. در حوزه هنرهای معاصر و آثار ارزشمند داخلی و خارجی بسیاری داریم که درصدد تبادل آن هستیم.
در ادامه این جلسه وزیر فرهنگ کشور اسلواکی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره جزئیات تفاهم نامه گفت: اول باید بدانیم که این تفاهم نامه یک چارچوب کلی است برای همکاری های مشترک در آینده و بسیار بستگی دارد به اینکه ما در کشور اسلواکی چه بودجه ای را به این طرح می توانیم اختصاص دهیم و باید بررسی کنیم که موسسات فرهنگی چه پروژه هایی را پیشنهاد می کنند.
او ادامه داد: دوست دارم اضافه کنم که ما در کشور اسلواکی دو بار تاکنون یک جشنواره فیلم داشته ایم که دفعه آخر در ژانویه 2016 برگزار شد و در آینده نزدیک علاقه داریم فیلم های ساخت اسلواکی را در ایران نمایش دهیم. ما هم دوست داریم به همه یادآوری کنیم که در پایتخت اسلواکی یک جشنواره تصویرگری کتاب کودک داریم که در همه دنیا معروف است و الان نزدیک به پنجاه سال است که تصویرگرهای ایران در آن مشارکت می کنند. ضمن اینکه در سال 2005 علیرضا دودلدوزیان جایزه اصلی این جشنواره را به دست آورد.
او ادامه داد: بسیار علاقمندم که در نمایشگاه کتاب ایران مشارکت داشته باشیم و با همان موضوع تصویرگری کتاب کودک در این نمایشگاه حضور داشته باشیم. همکاری بین ایران و اسلواکی تاکنون گسترش چندانی نداشته است و امضاء این تفاهم نامه شروعی برای گسترش همکاری های بین دو کشور است.
در این مراسم علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی هم حضور داشتند.

خبرنگار: رضایی/منتشرکننده:سلیمی

500

کد خبر: 745681

وب گردی

وب گردی