مقصر اصلی حادثه پلاسکو «مجهول» باقی ماند/ با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری برخورد جناحی شد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکیدبراینکه مقصر اصلی حادثه پلاسکو «مجهول» باقی ماند، گفت: تا زمانی که با مسائل ملی، جناحی برخورد می‌شود؛ نمی‌توان به اصلاح امور پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، عبدالرضا هاشم‌زایی ،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه پس از حادثه تلخ پلاسکو شاهد تغییر رویکرد شاخصی در مدیریت شهری تهران برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی نبوده‌ایم، گفت: تنها قدری برخوردهای احساسی با حادثه پلاسکو را شاهد بودیم و گزارشی هم از دلایل ایجاد آن تهیه شد، اما هیچ تغییر رویکردی اتفاق نیفتاد که بعد از این حادثه، حوادث تلخ اینچنین را پیش‌بینی و از آن جلوگیری کرد.

هاشم‌زایی گفت: به مسائل همیشه نگاه جناحی صورت گرفته و در اداره شهر و نواقص مدیریتی آن هیچ وقت منافع ملی و کلان مردم در نظر گرفته نشده، در نتیجه هیچ‌گاه مشکلات مدیریت شهری حل نشده‌اند.

وی یادآور شد: به همراه تعدادی از نمایندگان طرح تفحص از شهرداری را به مجلس تقدیم کردیم که یکی از موارد اشاره شده در آن املاک نجومی بود. این طرح در صحن رأی نیاورد. هدف ما از تقدیم این طرح تخریب یک فرد نبود و فقط قصد شفاف‌سازی مسائل را داشتیم. نمی‌خواستیم فلان مدیر را مقصر بشماریم و برای او پرونده‌سازی کنیم، ولی در نهایت با آن برخورد جناحی شد.

هاشم‌زایی با اشاره به گزارش هیات ویژه ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو گفت: چند سازمان را مسئول وقوع این حادثه دانستند، ولی میزان قصور هر یک را به صورت جداگانه اعلام نکردند. شهرداری، وزارت کار و چند سازمان دیگر عاملان وقوع حادثه شناخته شدند، اما در نهایت مقصر اصلی این حادثه «مجهول» باقی ماند. دولت، شهرداری و شهرداری دولت را مقصر می‌شمارد.

این نماینده مجلس گفت: هیچ گاه اعتقادی به بی‌گناهی شهرداری نداشته‌ام، ولی تا هنگامی که جناحی با مسائل ملی برخورد می‌شود نمی‌توان به اصلاح امور پرداخت.

هاشم زایی افزود: در حادثه پلاسکو، درباره تغییر کاربری در طبقه سیزدهم نهادهای مختلفی مسئول‌اند. چرا که مشکلات زیادی از لحاظ امنیت و ایمنی به وجود آورد. در کجای دنیا یک دفتر تجاری بدون هیچ گونه نظارتی تبدیل به یک کارگاه تولیدی می‌شود؟! مالک ساختمان پلاسکو و مسئولان نظارتی مسئول این اتفاق هستند. چهل سال از لوله کشی گاز در آن منطقه می‌گذرد، چرا باید در هر طبقه برای گرمایش سه گاز پیک‌نیکی روشن باشد؟!

وی در ادامه به انتقاد از شورای شهر پرداخت و گفت: نگاه شورای شهر به مسائل نگاهی فراجناحی و ملی نیست و جناحی با مسائل مطرح شده، برخورد می کند. اگر قصوری هم از شهرداری بوده مسئول نظارت آن شورای شهر است.

هاشم‌زایی در پاسخ به اینکه معتقدید، مهم‌ترین ایرادات مدیریت شهری تهران چیست، گفت: خیلی مسائل وجود دارد. بحث حاشیه نشینی، تراکم فروشی و... که مسئول مستقیم رسیدگی به آنها شهرداری است. دستگاه‌های نظارتی چون شورای شهر نیز در قبال نواقص متعدد موجود به وظایف خود عمل نکردند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: در حوزه مدیریت شهرهای بزرگ و به خصوص تهران خیلی دچار مشکل هستیم. پنجاه سال از زمان احداث شهرهای بزرگ می‌گذرد، اما هنوز مدیریت یکپارچه شهری نداریم. به قولی، شهری دارای چند مسئول و بدون الگوی مشخص مدیریت داریم.

وی با تاکید براینکه زیرساخت‌های شهر تهران مستعد بحران است، گفت: این زیرساخت ها به قدری دچار مشکل است که با حادثه کوچکی مثل حادثه پلاسکو با این حجم از تخریب مواجه می‌شویم و نمی‌توانیم از آن جلوگیری و آن را مدیریت کنیم. بررسی جامعی باید صورت بگیرد که چرا حادثه کوچک آتش سوزی در یک واحد پلاسکو به یک بحران در یک ساختمان ۱۷ طبقه تبدیل می‌شود.

هاشم زایی گفت: یک نحوه برخورد این است که مدیریت شهر تهران را در زمینه جلوگیری از بحران مقصر کنیم و نگاه دیگر این است که به این باور برسیم دستورالعمل شهرسازی در کشور کارشناسی شده نیست. به عنوان مثال شهرداری مجوز ساخت یک برج در کوچه هفت متری می‌دهد و سوال این است، برای ساخت این برج تا چه حد کار کارشناسی صورت گرفته است؟!

وی در پاسخ به این سوال که اگر براساس سخن شما این کار کارشناسی شده نیست، چرا باید مجوز آن توسط شهرداری داده شود، گفت: دلیل آن عدم نظارت کافی است. سیستم‌های نظارتی برخورد خطی و جناحی با تخلفات می‌کنند. در تهران سه گسل فعال زلزله داریم به فرض وقوع زلزله مشهد در تهران چه فاجعه ای رخ می‌دهد؟! رستم دستان هم از پس زلزله تهران برنمی‌آید.

دریافت کنده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 745701

وب گردی

وب گردی