جهانگیری: منتقدان بگویند که کجای کار دولت فعلی نسبت به دولت گذشته چند برابر نشده است

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در اتهامی دیگر دولت را پیر و خسته معرفی می کنند، گفت: پیری و خستگی دولت را نباید با سن افراد بلکه باید با عملکرد و نتیجه اقدامات آنها بررسی کرد. منتقدان بگویند که کجای کار دولت فعلی نسبت به دولت گذشته چند برابر نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی یکی از مهمترین موضوعات پیش روی کشور را انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها دانست و اظهار داشت: انتخابات از جهات گوناگون برای مردم ایران مهم است و بعنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح است.
معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از اصلی ترین هدایایی که به برکت جمهوری اسلامی ایران در کشور ماندگار شد و باید از آن حراست کنیم صندوق های رأی است.
وی ادامه داد: صندوق های رأی جایگاهی هستند که مردم کشور می توانند دیدگاه ها و نظرات خود را نسبت به نحوه اداره کشور اعلام و دلبستگی خود به نظام را به رخ جهانیان بکشند. با هر انتخابات روح و خون تازه ای در پیکر نظام به گردش در می آید و به همین دلیل است که انتخابات همواره مورد توجه مردم و مسئولین کشور و نیز دشمنان ایران در سراسر جهان بوده است.
جهانگیری از دهداران بعنوان حلقه ارتباط دولت با مردم روستاها خواست برای حضور پرشور مردم در انتخابات تلاش وسیعی انجام دهند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه انتخابات در مقطع فعلی از جایگاه مهم و تعیین کننده ای در فضای بین المللی برخوردار است، خاطر نشان کرد: امروز در دنیا با سردمدارانی روبرو هستیم که تصور می کنند چون قدرت و زور دارند می توانند به هر کاری دست بزنند و با هر زبانی با مردم متمدن و شرافتمند جهان سخن بگویند.
وی اظهار داشت: منطقه ما به شدت به این تجاوزها و زورگویی ها آلوده شده و هر اتفاقی که در گوشه ای از کشورهای غربی رخ می دهد، فوراً به سراغ منطقه ما می آیند و شعله آتشی را بر افروخته می کنند و افراطی گری، داعش، القاعده و امثال آنها نتایج اقدامات نابخردانه برخی سردمداران دنیا است.
جهانگیری اضافه کرد: آنها تصور می کنند که با یک بمباران می توانند تروریست ها را از بین ببرند و در اتاق فکر خود حتی یک بار به این موضوع نمی پردازند که چرا با وجود بمباران و این گونه اقدامات تروریسم روز به روز در دنیا بیشتر می شود.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: از آنجا که ما با این گونه دشمنان روبرو هستیم، برای حفاظت از کشور نیازمندیم در همه برنامه ها و اقدامات خود، عقلانیت، تدبیر و دقت نظر را محور کار قرار بدهیم و در برابر حرکت های افراطی به سمت عقلانیت و منطق حرکت کنیم تا بتوانیم هم از کشور و ملت خود و هم از سایر ملت های منطقه حفاظت کنیم.
وی با یادآوری اینکه ایران در منطقه متلاطم خاورمیانه، کانون ثبات و امنیت است، از نقش روستاییان مرزنشین که نقش موثری در امنیت کشور ایفا می کنند قدردانی کرد و افزود: البته نقش نیروهای امنیتی و مسلح کشور نیز در این میان تعیین کننده است.
جهانگیری در ادامه سخنان خود اقتصاد را مسئله اول کشور عنوان کرد و افزود: به دلایل متعدد باید به مسائل اقتصادی ایران به صورت ویژه بپردازیم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید راهکارهایی پیدا کنیم که اقتصاد ایران را به دوره شکوفایی و رشد مستمر برسانیم چرا که دشمنان می خواهند از همین طریق به ما آسیب بزنند تا به باور خودشان کشور را زمین گیر کنند زیرا اقتصاد در واقع سمبل کارآمدی مدیریت نظام است و تلاش دشمنان این است که مردم طعم شیرین مدیریت نظام را نچشند.
وی تصریح کرد: نسخه ای که در شرایط فعلی برای اقتصاد کشور تدوین شده و می تواند کشور را وارد دوره ی بلند مدت شکوفایی اقتصادی کند، سیاست های اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی قادر است در داخل کشور در تمام سطوح انسجام و هماهنگی ایجاد کند.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی سیاست های جناحی نیست که یک جناح بتواند علیه جناح دیگر از آن بهره برداری کند، افزود: هر کس دلسوز ایران و نظام است باید در راه تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به شدت بر ظرفیت های درونی کشور متکی است، گفت: تک تک کانون های جمعیتی کشور از یک روستای دور افتاده تا پایتخت هر کدام ظرفیت های منحصر به فرد خود را دارند و هنر مدیریت این است که ظرفیت هر نقطه از کشور را شناسایی و به فعلیت برساند.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی متکی بر آحاد ملت است، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد و برون گرایی اقتصاد است و اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان اقتصادی منزوی نیست که با دنیا قطع رابطه داشته باشد بلکه تعامل با دنیا حرف اول را در اقتصاد مقاومتی می زند.
دکتر جهانگیری سال 95 را یکی از بهترین و درخشان ترین سال ها برای اقتصاد کشور ارزیابی کرد و اظهار داشت: اقتصاد کشور در بخش های مختلف از جمله نفت و گاز، کشاورزی، صنعت و خدمات و شاخص های اصلی اقتصادی درخشش خوبی داشت و کسانی که منکر این دستاوردها می شوند اگر از علم اقتصاد آگاهی داشته باشند باید بدانند که اقتصاد از طریق شاخص هایی نظیر اشتغال، تورم، رشد اقتصادی، میزان صادرات و .... قابل ارزیابی است و خوشبختانه شاخص های اقتصاد در سال 95 مثبت و امیدوار کننده است و رهبر معظم انقلاب نیز با اتکا به همین شاخص ها فرمودند که سال 96 سال تولید و اشتغال است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بیکاری یکی از مهمترین مسائل امروز کشور است به آمار جوانان تحصیلکرده بیکار اشاره و خاطر نشان کرد: باید برای حل مسائل کشور تمرکز کنیم و هر کس در هر مسئولیتی که دارد باید نقش خود را ایفا کند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در روستاهای کشور گفت: علیرغم همه کارهای انجام شده، یکی از مسائلی که امروز با آن روبرو هستیم شکاف در زندگی شهری و روستایی است زیرا امکانات و خدمات بصورت عادلانه در نقاط مختلف کشور توزیع نمی شود.
جهانگیری یکی از خلاء های موجود در روستاها را خلاء مدیریتی دانست و گفت: انتخاب شوراهای روستاها در دولت اصلاحات کلید زده شد و یکی از مهمترین کارهایی بود که اداره امور کشور به دست خود مردم انجام شود.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز شوراهای روستایی به کانون هایی تاثیر گذار تبدیل شده اند که مدیریت و اداره امور روستاها را بر عهده دارد.
وی با اشاره به حضور 31 هزار دهیار در روستاها و فعالیت بانوان در این عرصه، گفت: برخی از دهیاری ها اقدامات خلاقانه ای برای تولید و ایجاد اشتغال انجام داده اند که باید این اقدامات در جامعه معرفی تا آنها تشویق شوند.
جهانگیری با بیان اینکه دولت از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده تا کنون 7 هزار میلیارد تومان اعتبار به دهیاری های کشور برای انجام امور توسعه ای اختصاص داده است، اظهار داشت: در بودجه سالجاری سهم 20 درصدی دهیاری ها از محل این درآمد به 35 درصد افزایش یافته چرا که مدیریت دهیاری ها در سال های گذشته مطلوب بوده است.
معاون اول رییس جمهور افزود: با ابتکارات انجام شده منابع ویژه ای برای آبرسانی، برق و گاز روستایی اختصاص یافته است و باید همه کارها در روستاها با هماهنگی دهیارها انجام شود.
وی با بیان اینکه دولت سهم بیشتری به دهیاران موفق و خلاق از محل منابع روستاییان اختصاص خواهد داد، تاکید کرد: دهیارها نیز باید از طرح های اقتصادی ای دفاع کنند که این طرح ها امکان ادامه حیات دارند.
دکتر جهانگیری از برخورداری 25 هزار روستا از نعمت اینترنت و 10 هزار مرکز آی سی تی در روستاها خبر داد و گفت: این امکانات باعث شده تا روستاییان برای انجام امور خود نیاز به حضور در شهرها نداشته باشند و باید روستاییان از این امکانات برای معرفی روستای خود بهره مند شوند. امروز معرفی جاذبه های گردشگری می تواند باعث رونق در روستاها شود و حتی گردشگران خارجی را به روستاها جذب کند.
معاون اول رییس جمهور از طولانی شدن روند بررسی لایحه دو فوریتی دولت به مجلس برای اختصاص 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به روستاها انتقاد کرد و گفت: روستاییان ما باید بتوانند از منابع صندوق توسعه برای توسعه روستاها سهم داشته باشند و آنها می توانند وام ریالی دریافت شده را با راه اندازی طرح های مناسب اقتصادی بازگردانند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در روزهای اخیر برخی از افراد افتتاح طرح های صنعتی در کشور را به انتخابات ربط می دهند، گفت: دولت در حال اجرای کارهای جاری و اجرایی خود است و فعالیت های خود را متوقف نخواهد کرد.
جهانگیری تاکید کرد: اگر بر این اساس بخواهیم تصمیم گیری کنیم باید کشور تعطیل شود در حالی که طرح هایی که امروز افتتاح شده کاملاً تکمیل شده است و اگر در گوشه ای طرحی ناقص افتتاح شده به ما اطلاع دهند تا با آن برخورد کنیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه طرح های بزرگ که تولید آزمایشی خود را انجام داده اند به خاطر انتظار مردم با حضور مسئولان عالی رتبه کشور افتتاح می شود، گفت: در گذشته به خاطر انتخابات کارهایی نظیر توزیع سود سهام عدالت می کردند سهامی که حتی به مردم واگذار نشده بود.
وی تصریح کرد: امروز در دهمین سالگرد سهام عدالت دولت بر اساس قانون مشکلات سهام عدالت را برطرف کرده تا مردم بدانند دارای چه سهامی و مالک چه کارخانه ای هستند. امروز همه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مالک سهام هستند و بقیه شهروندان نیز می دانند که با پرداخت سهم خود مالک برگه های سهامی می شوند که ارزشمند و قیمت دار است.
جهانگیری ادامه داد: دولت را متهم می کنند که می خواهد سود سهام توزیع کند اما ما می خواهیم مردم را به معنای واقعی سهام دار کارخانه ها کنیم. مردم بدانند سهامشان در بورس چقدر ارزش دارد و سر هر سال سود سهم خود را دریافت کنند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان اینکه در اتهامی دیگر دولت را پیر و خسته معرفی می کنند، گفت: پیری و خستگی دولت را نباید با سن افراد بلکه باید با عملکرد و نتیجه اقدامات آنها بررسی کرد. منتقدان بگویند که کجای کار دولت فعلی نسبت به دولت گذشته چند برابر نشده است. آیا رشد منفی 6.8 درصدی به رشد دو رقمی و تورم دو رقمی به تورم تک رقمی تبدیل نشده است؟ آیا اشتغال صفر سال های گذشته به اشتغال سالانه 700 هزار نفری تبدیل نشده است؟ خوشبختانه 11 فاز پارس جنوبی در سه سال اخیر راه اندازی شد تا برای نخستین بار برداشت ما از قطر بیشتر شود و میزان خرید گندم در سال 91 حدود دو میلیون و چهل تا پنجاه هزار تن به 11.5 میلیون تن در سال 95 افزایش یافت.
جهانگیری ادامه داد: در همه بخش ها نظیر بخش سلامت کارهای دولت قابل دفاع است. اینکه می گویند وزیری پیر و خسته است باید عملکردش را با وزیران دولت قبل مقایسه کنند و ببینند عملکرد او چه بوده است. خوشبختانه مدیریت فعلی مدیریتی کاردان و عصاره مدیریت کشور است و دستاوردهای خوبی داشته، در عین حال ما معتقدیم مشکلاتی نیز وجود دارد که باید با کمک هم این نواقص را برطرف کنیم تا در سال 96 تحول جدی در معیشت و اشتغال مردم رخ دهد.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از دو کتاب سند توسعه روستایی و کارآفرینی در عرصه روستایی رونمایی و از تعدادی از کارآفرینان در روستاها تقدیر شد.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 745795

وب گردی

وب گردی